Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Utdanning glemmes i humanitært arbeid

(image) “If we can’t get a secondary education and can’t get a job, where will we go? Al-Shabaab has people recruiting here. They are offering money. Some boys who haven’t been able to continue their education have already left the camp to go back to Mogadishu and fight.” (Ung somalisk flytning i flyktningleir i Dadaab, Kenya, sitat fra rapporten)Årets Unesco-rapport “The hidden crisis: Armed conflict and education” setter et grundig søkelys på den onde sirkelen som dårlig utdanning og mangel på utdanning kan forårsake.Rapporten slår fast at det internasjonale samfunnet ikke ligger an til å nå tusenårsmålene innen utdanning. Noen land har gjort store fremskritt, men fremgangen går sakte og konsekvensene av finanskrisen begynner nå å avtegne seg. Til tross for en positiv utvikling på flere områder de siste årene, ligger man langt derfor etter om å nå målet om utdanning for alle – Education for All (EFA) – innen 2015.Klasserommet som kilde til konfliktRapporten trekker særlig frem sammenhengen mellom utdanning og konflikt. 42 prosent av barn som ikke har tilgang til skolegang bor i konfliktområder. Samtidig kan klasserommet provosere frem krig og konflikt. Feil type utdanning kan forsterke sosiale skiller, utvikle fiendtlighet mellom grupper og normalisere bruk av vold.- Hva fylles egentlig klasserommene med? Skolen er et utsatt offer for fremveksten av etniske, sosiale og trosbaserte skiller, sier Watkins.I mange konfliktområder er opptil 60 prosent av befolkningen under 25 år. Dermed kan også kombinasjonen av ”ungdomsbølger” og utdanningssystemer som ikke bidrar med nødvendig kunnskaps- og ferdighetsutvikling øke faren for konflikt.Mange grunner til bekymringUnesco-rapporten krever at verdensledere og regjeringer tar situasjonen for utdanning på alvor. Den trekker frem fire såkalte “failures”, hvor arbeidet for utdanning faller til kort. Blant annet har man ikke implementert utdanning i fredsbevarende arbeid, og undervurderer volden som rammer elever og lærere i krigssoner. Mangel på langsiktig utviklingshjelp innen utdanning er også en sentral faktor.- 21 av verdens fattigste utviklingsland bruker mer på militærbudsjett enn grunnskoleutdanning. Dette er alvorlig, og får fortsatt for lite oppmerksomhet, konstaterte Watkins under lanseringen av rapporten i Oslo.

Se video om rapporten:

Les mer og last ned årets EFA Global Montitoring Report her.

(Foto på forsiden: Unesco//T. Habjouqa)

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

three young women are smiling for the camera in circles .three young women are smiling for the camera in circles .

Nyhet

Valgkomiteens innstilling til SAIHs arbeidsutvalg 2024/2025

Les nyhet
En gruppe mennesker står sammen og snakker. En gruppe mennesker står sammen og snakker.

Nyhet

Ledig stilling: Organisasjonsrådgiver

SAIH søker en engasjert og systematisk organisasjonsrådgiver som brenner for global solidaritet og sterke organisasjoner.

Les nyhet
En kvinne står foran en vegg med armene i kors.En kvinne står foran en vegg med armene i kors.

Nyhet

Motstanderne av akademisk boikott gjør det enkelt for seg selv

Det er enkelt å være prinsipielt for akademisk frihet og mot akademisk boikott. Går man derimot inn i den konkrete situasjonen i Israel og Palestina blir det mer krevende.

Les nyhet
En kvinne iført en svart frakk og et grønt skjerf smiler til kameraet.En kvinne iført en svart frakk og et grønt skjerf smiler til kameraet.

Nyhet

Statsbudsjettet 2025: SAIHs innspill

Norge må øke støtten til menneskerettighetsforkjempere og deres organisasjoner, på deres premisser.

Les nyhet
En knyttneve holder en blyant foran et palestinsk flagg.En knyttneve holder en blyant foran et palestinsk flagg.

Nyhet

Derfor er ­akademisk boikott riktig

Diskusjonen om akademisk boikott av Israel intensiveres nå ved norske universiteter og høyskoler. Stilt ovenfor realitetene i Palestina mener vi at dette ikke-voldelige virkemiddelet ikke bør stå uprøvd.

Les nyhet
Stortinget med tre studentaktivister i bakgrunnen.Stortinget med tre studentaktivister i bakgrunnen.

Nyhet

Regjeringen må gjøre mer for å styrke Students At Risk

I 2022 lovte utenriksministeren å jobbe for å øke synligheten til StAR-ordningen, men så ble det stille. Denne uken fikk vi svar.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon