Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Utdanning glemmes i humanitært arbeid

(image) “If we can’t get a secondary education and can’t get a job, where will we go? Al-Shabaab has people recruiting here. They are offering money. Some boys who haven’t been able to continue their education have already left the camp to go back to Mogadishu and fight.” (Ung somalisk flytning i flyktningleir i Dadaab, Kenya, sitat fra rapporten)Årets Unesco-rapport “The hidden crisis: Armed conflict and education” setter et grundig søkelys på den onde sirkelen som dårlig utdanning og mangel på utdanning kan forårsake.Rapporten slår fast at det internasjonale samfunnet ikke ligger an til å nå tusenårsmålene innen utdanning. Noen land har gjort store fremskritt, men fremgangen går sakte og konsekvensene av finanskrisen begynner nå å avtegne seg. Til tross for en positiv utvikling på flere områder de siste årene, ligger man langt derfor etter om å nå målet om utdanning for alle – Education for All (EFA) – innen 2015.Klasserommet som kilde til konfliktRapporten trekker særlig frem sammenhengen mellom utdanning og konflikt. 42 prosent av barn som ikke har tilgang til skolegang bor i konfliktområder. Samtidig kan klasserommet provosere frem krig og konflikt. Feil type utdanning kan forsterke sosiale skiller, utvikle fiendtlighet mellom grupper og normalisere bruk av vold.- Hva fylles egentlig klasserommene med? Skolen er et utsatt offer for fremveksten av etniske, sosiale og trosbaserte skiller, sier Watkins.I mange konfliktområder er opptil 60 prosent av befolkningen under 25 år. Dermed kan også kombinasjonen av ”ungdomsbølger” og utdanningssystemer som ikke bidrar med nødvendig kunnskaps- og ferdighetsutvikling øke faren for konflikt.Mange grunner til bekymringUnesco-rapporten krever at verdensledere og regjeringer tar situasjonen for utdanning på alvor. Den trekker frem fire såkalte “failures”, hvor arbeidet for utdanning faller til kort. Blant annet har man ikke implementert utdanning i fredsbevarende arbeid, og undervurderer volden som rammer elever og lærere i krigssoner. Mangel på langsiktig utviklingshjelp innen utdanning er også en sentral faktor.- 21 av verdens fattigste utviklingsland bruker mer på militærbudsjett enn grunnskoleutdanning. Dette er alvorlig, og får fortsatt for lite oppmerksomhet, konstaterte Watkins under lanseringen av rapporten i Oslo.

Se video om rapporten:

Les mer og last ned årets EFA Global Montitoring Report her.

(Foto på forsiden: Unesco//T. Habjouqa)

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Earth from space at night, showing city lights across land.Earth from space at night, showing city lights across land.

Nyhet

Norges rolle som global kunnskaps­nasjon og bro­bygger står i fare

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 forsterker en utvikling der internasjonalt utdannings- og forskningssamarbeid bygges ned.

Les nyhet
Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".

Nyhet

Akademisk frihet under økende press: SAR lanserer Free to Think 2025

Den nye Free to Think 2025-rapporten fra Scholars at Risk viser en markant vekst i angrep på forskere, studenter og universiteter globalt – også i etablerte demokratier. Samtidig peker rapporten på økt motstandskraft i akademia, og understreker behovet for at norske myndigheter og universiteter tar et tydeligere ansvar for å beskytte og fremme akademisk frihet.

Les nyhet
Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.

Nyhet

Angrepene på akademia i USA må tas på alvor

At en norsk gjesteforsker opplever campus som trygt, betyr ikke at andre gjør det. Perspektiver formes av posisjon.

Les nyhet
A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.

Nyhet

SAIH inngår nye partnerskap for å forsvare retten til høyere utdanning i Palestina

SAIH inngår nye partnerskap for å støtte palestinske studenter og beskytte retten til utdanning i Gaza og på Vestbredden.

Les nyhet
Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.

Nyhet

OsloMet styrker studentsolidariteten!

Studentdemokratiet ved OsloMet har vedtatt å øke SAIH-tierne fra 40 til 60 kroner. Vedtaket gjør OsloMet til det første universitetet i Norge som gir studentene mulighet til å bidra med 60 kroner over semesteravgiften – et tydelig signal om at solidaritet fortsatt står sterkt blant norske studenter.

Les nyhet
A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."

Nyhet

SAIH uttrykker solidaritet med studentene i Zambia

SAIH uttrykker solidaritet med Zambia National Students Union (ZANASU) og de 74 studentene ved Kapasa Makasa University som ble arrestert etter en fredelig demonstrasjon mot nye regler for klassifisering av grader. Arrestasjonene utgjør et alvorlig angrep på studenters rett til å protestere og på akademisk frihet.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon