Nyhet
Utdanning glemmes i humanitært arbeid
(image) “If we can’t get a secondary education and can’t get a job, where will we go? Al-Shabaab has people recruiting here. They are offering money. Some boys who haven’t been able to continue their education have already left the camp to go back to Mogadishu and fight.” (Ung somalisk flytning i flyktningleir i Dadaab, Kenya, sitat fra rapporten)Årets Unesco-rapport “The hidden crisis: Armed conflict and education” setter et grundig søkelys på den onde sirkelen som dårlig utdanning og mangel på utdanning kan forårsake.Rapporten slår fast at det internasjonale samfunnet ikke ligger an til å nå tusenårsmålene innen utdanning. Noen land har gjort store fremskritt, men fremgangen går sakte og konsekvensene av finanskrisen begynner nå å avtegne seg. Til tross for en positiv utvikling på flere områder de siste årene, ligger man langt derfor etter om å nå målet om utdanning for alle – Education for All (EFA) – innen 2015.Klasserommet som kilde til konfliktRapporten trekker særlig frem sammenhengen mellom utdanning og konflikt. 42 prosent av barn som ikke har tilgang til skolegang bor i konfliktområder. Samtidig kan klasserommet provosere frem krig og konflikt. Feil type utdanning kan forsterke sosiale skiller, utvikle fiendtlighet mellom grupper og normalisere bruk av vold.- Hva fylles egentlig klasserommene med? Skolen er et utsatt offer for fremveksten av etniske, sosiale og trosbaserte skiller, sier Watkins.I mange konfliktområder er opptil 60 prosent av befolkningen under 25 år. Dermed kan også kombinasjonen av ”ungdomsbølger” og utdanningssystemer som ikke bidrar med nødvendig kunnskaps- og ferdighetsutvikling øke faren for konflikt.Mange grunner til bekymringUnesco-rapporten krever at verdensledere og regjeringer tar situasjonen for utdanning på alvor. Den trekker frem fire såkalte “failures”, hvor arbeidet for utdanning faller til kort. Blant annet har man ikke implementert utdanning i fredsbevarende arbeid, og undervurderer volden som rammer elever og lærere i krigssoner. Mangel på langsiktig utviklingshjelp innen utdanning er også en sentral faktor.- 21 av verdens fattigste utviklingsland bruker mer på militærbudsjett enn grunnskoleutdanning. Dette er alvorlig, og får fortsatt for lite oppmerksomhet, konstaterte Watkins under lanseringen av rapporten i Oslo.
Se video om rapporten:
Les mer og last ned årets EFA Global Montitoring Report her.
(Foto på forsiden: Unesco//T. Habjouqa)