Nyhet
Akademisk frihet under økende press: SAR lanserer Free to Think 2025

Den nye Free to Think 2025-rapporten fra Scholars at Risk viser en markant vekst i angrep på forskere, studenter og universiteter globalt – også i etablerte demokratier. Samtidig peker rapporten på økt motstandskraft i akademia, og understreker behovet for at norske myndigheter og universiteter tar et tydeligere ansvar for å beskytte og fremme akademisk frihet.
Årets rapport løfter særlig frem to bekymringsfulle trender: flere angrep på studenter – særlig på dem som engasjerer seg for en mer rettferdig verden, og demokratisk tilbakegang i flere land. Dette har stor påvirkning på rammene for undervisning, forskning og studentengasjement.
Samtidig viser rapporten at også motstanden øker. Studenter og akademikere fortsetter å undervise, forske og heve stemmen når kunnskap settes under press.
Akademisk frihet kjenner ingen landegrenser. Når den svekkes ett sted, står den svakere overalt. Derfor trenger vi flere som bidrar, deltar og bruker stemmen sin når fri kunnskap utfordres. Dette ansvaret følger med det å være en del av det akademiske fellesskapet.
Som respons på funnene i Free to Think 2025 ber vi norske myndigheter og universiteter om følgende:
- Anerkjenne akademisk frihet som en grunnpilar for demokratiet, og forsvare den deretter - både nasjonalt og internasjonalt.
- Sikre bedre rettslig beskyttelse for studentaktivister. Studenter spiller en nøkkelrolle i å forsvare grunnleggende rettigheter. Norge bør styrke ordninger som verner utsatte studenter, og minimum doble antall plasser i Students at Risk-programmet.
- Universiteter bør ta i bruk og implementere UNESCOs retningslinjer for insitusjoner som tar imot menneskerettighetsforsvarere. Universiteter må være trygge arenaer for debatt, organisering og kritikk – uten frykt for represalie. Bare slik kan vi sikre like muligheter til utdanning og verne om utdanningsinstitusjoner som trygge arenaer for fri tenkning og samfunnsengasjement.
- Støtte og ta i bruk internasjonale prinsipper for akademisk frihet. Krisen er for alvorlig - vage støtteerklæringer ikke er nok. Prinsippene gir konkrete anbefalinger for hvordan akademisk frihet kan forstås, beskyttes og fremmes - og Norge kan ta en lederrolle i dette arbeidet.







