Nyhet
Angrepene på akademia i USA må tas på alvor

At en norsk gjesteforsker opplever campus som trygt, betyr ikke at andre gjør det. Perspektiver formes av posisjon.
Denne saken stod først på trykk i Aftenposten.
Når norske akademikere beskriver amerikanske universiteter som rolige og normale, stemmer det dårlig med utviklingen. I forsøket på å nyansere mediebildet risikerer de dessverre å undergrave alvoret.
Scholars at Risks Free to Think 2025-rapport viser at situasjonen i USA er langt fra normal. Angrep på høyere utdanning har økt kraftig. De som underviser i klasserommet, er mye mer forsiktige med hva de sier i dag sammenlignet med for ti år siden.
For eksempel mistet professor Maura Finkelstein jobben etter at hun delte et innlegg med kritikk av sionisme.
Mahmoud Khalil, student ved Columbia, ble arrestert, fengslet og dømt til deportasjon for sin rolle i Gaza-protestene. Slike saker viser hvordan akademisk frihet svekkes i praksis, også ved institusjoner som hevder å verne den.
Misvisende
Det akademiske ytringsrommet forsøkes i dag begrenset av dem som sitter med makten. Lovforslag mot undervisning om rasisme og kjønnsidentitet, svekket mangfoldsarbeid og hardhendt respons på studentprotester er blitt en del av hverdagen.
Etter hvert ble det færre Gaza-demonstrasjoner og teltleirer. Er det fordi situasjonen har bedret seg eller fordi den har forverret seg?
Ja, transpersoner drikker kaffe på campus, men i denne konteksten er det misvisende å beskrive en stille normalitet. Det er ikke en motsetning mellom at hverdagen fortsetter, og at den akademiske friheten trues. Flere ting kan være sant samtidig.
Særskilt ansvar for å analysere makt
At en norsk gjesteforsker opplever campus som trygt, betyr ikke at andre gjør det. Perspektiver formes av posisjon.
Akademia har et særskilt ansvar for å analysere makt, og det må også gjelde den makten som ligger i egne perspektiver. Situasjonen varierer mellom universiteter, og handlingsrommet formes av hvem du er og hvor du befinner deg. Nettopp derfor må vi lytte til dem som kjenner risikoen på kroppen.
Den akademiske friheten i USA utfordres av krefter som vil kontrollere både forskning og undervisning. Å dempe alvoret gjør det vanskeligere å forstå hva som faktisk står på spill.







