Nyhet
TV2-serie skaper debatt
(image) Etter at Operasjon Dagsverk i forrige uke gikk ut og kritiserte TV2 for «stigmatisering av afrikanere som passive mottakere av vår hjelp» i filmen, oppfordret Fellesrådet TV2 til å trekke videoen. Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond (SAIH) var raskt ute og støttet Fellesrådets krav.
I går og i dag har flere medier plukket opp saken. Klassekampen hadde saken som førstesideoppslag under tittelen «Hett, eksotisk og utfordrende». Også NRK, «Må tas av skjermen», Bergens Tidene «Fordømmer TV2s groteske Afrikafilm», og Bistandsaktuelt, «Afrika-serie vekker debatt – før opptak er i gang» har publisert saken.
SAIH kommenterte saken i et intervju på NRK P3nyheter (3.mars 15.00)- Dette spiller på utrolig enkle og stereotype fordommer om Afrika, og det å fremstille et helt kontinent med bakgrunn i tre stikkord; sorg, fortvilelse og fattigdom blir rett og slett for dumt. sier informasjonskonsulent Sindre Olav Edland-Gryt.
Seriens prosjektleder, Erik Bie, mener at Fellesrådet for Afrika og de andre organisasjonene har misforstått TV-kanalens intensjoner. – Jeg ser at vi får kritikk i forskjellige retninger. Men vår intensjon er god, så jeg føler vi kan ta mye kritikk så lenge vi tror vi gjør noe godt, sier han til Klassekampen.Fellesrådet sendte i går et brev til TV2 med oppfordring om at produsentene trekker videoen og tenker nøye gjennom hva de ønsker å formidle gjennom serien. – Programmet er jo fortsatt ikke laget, og et av motivene våre med dette er å få TV2 til å tenke seg om, og kanskje bevisstgjøre eventuelle deltakere. Det kan godt hende de kan gjøre noe bra. Men det eneste jeg vet så langt, er det budskapet de formidler i denne filmen, og det er ikke så godt, sier Guro Almås, daglig leder i Fellesrådet til Klassekampen.Medieviter Carol Dralega Azungi fra Universitetet Oslo er i følge Bergens Tidene sjokkert over TV2s profilering av serien, både som journalist og afrikaner. – Der har vi det igjen, sukker hun. – Afrika er ikke bare fullt av dyr og fattige mennesker, denne filmen er generaliserende, nedlatende og feilaktig, sier hun til avisen.TV2 presiserer til Bergens Tidene at dette dreier seg om en castingvideo og at det ikke er en reklamevideo til selve serien. Men kanalen innrømmer at man kan ha brukt en mer tabloid vinkling i videoen enn de kanskje burde ha gjort. – En castingpromo skal gjøre at folk ønsker å ta seg fri en måned og da må vi bruke litt sterkere virkemidler for å få dem til å ta det valget, sier Erik Bie til Bergens Tidene. Samarbeidspartneren til TV2, SOS barnebyer, sier til Bistandsaktuelt i dag at man har diskutert serien grundig internt og at organisasjonen har tillit til TV2-produksjonen. – Jeg er trygg på at dette blir stuerent og ikke vil stigmatisere Afrika, sier informasjonsjef i SOS barnebyer, Kim Gulbrandsen, til Bistandsaktuelt.