Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Takk for tierne!

I 2002 bidro litt i overkant av 100 000 studenter i Norge med 20 kroner hver til utdannings– og opplæringsprosjekter i land i Sør. I SAIH ønsker vi å avlive myten om den uengasjerte student. Både oppslutningen om «SAIH–tierne», aktivitetsnivået i alle våre lokallag og oppmøtet på ulike internasjonale arrangementer, vitner om at interessene til studenter i Norge strekker seg forbi karakterer, kantinepriser og deres eget studielån. Man kan selvfølgelig ikke enda se de totale resultatene av bistanden gitt av studenter i Norge i 2002, men enkelte konkrete eksempler på hva pengene har bidratt til i det siste er det mulig å presentere.

På Atlanterhavskysten i Nicaragua har SAIH i 2002 og ut 2003 bidratt til å utdanne 169 tidligere ufaglærte grunnskolelærere. Det er svært vanlig at lærerne på Atlanterhavskysten kun har grunnskoleutdanning, noe som går utover skolenivået til barna. Dette har igjen utstrakte konsekvenser for regionen som allerede er en fattig og marginalisert del av Nicaragua. I Rio Coco området, i den samme regionen, deltok 1154 personer på alfabetiseringskurs, og man kan allerede se indirekte resultater av opplæringen, for eksempel en økt motivasjon og kompetanse blant de kvinnelige deltagerne til å gjøre noe med de ulike problemene i lokalsamfunnet. SAIH jobber også for å få berget den truede rama–kulturen i Nicaragua. Ett ledd i dette arbeidet er støtte til diverse universitetskurs med fokus på ulike aspekter ved rama–kulturen. SAIH mener at et utdanningssystem skal gi folk redskaper for kritisk og selvstendig tenkning, men for at den skal virke frigjørende forutsetter det at utdanning blir gitt i samsvar med den lokale konteksten og helst på folks eget språk

I Bolivia fikk i fjor 47 lærere i videregående skole videreutdanning i matematikk, noe som igjen har kommet omlag 1200 elever til gode. 15 studenter fullførte utdannelsen sin på den indianske landbrukshøyskolen i Tiwanaku. Denne utdannelsen vektlegger både moderne og tradisjonelle jordbruksmetoder, og er med på å bevare og videreutvikle indiansk kultur. På den indianske sykepleierhøyskolen Pucarani, i El Alto har de sett en gradvis økning i antall studenter etter at studiet i 1999 ble oppgradert til et 5–årig Bachelorstudium, med ny rekord i 2002, da de hadde 316 registrere studenter første semester og 290 andre semester. Studiet legger stor vekt på å bevare lokale medisinske tradisjoner som en del av utdanningen, og undervisningen er tilpasset forholdene på landsbygda med spesiell vekt på indiansk kultur og tradisjoner.

En av organisasjonene SAIH støtter i Sør Afrika jobber med bevisstgjøring rundt HIV/AIDS og arrangerte i fjor 21 kurs, der de lærte opp over 500 unge mennesker i hvordan nå ut med HIV/AIDS informasjon og holdningsskapende arbeid til jevnaldrende. Mer enn 400 personer med HIV/AIDS og deres familier har deltatt på gruppearbeid i hjemmebasert pleie av HIV–positive og AIDS–syke personer. Videre har 240 personer deltatt på såkalte Positive Living–workshoper, der fokuset er hvordan man skal leve best og lengst mulig som HIV–positiv.

I Zimbabwe har SAIH–tierne fra norske studenter blant annet bidratt til å styrke arbeidet til den nasjonale studentunionen. Et resultat av dette så vi i vårsemesteret, da ZINASU ble tildelt Studentenes Fredspris, for deres utrettelige kamp for demokrati og menneskerettigheter i Zimbabwe. I den siste tiden har ZINASU vært med på å sette situasjonen i Zimbabwe på den internasjonale dagsorden, gjennom å arrangere og delta på utallige protester mot Mugabes regime.

Konklusjonen blir at pengene virkelig når frem og er til stor nytte for mottagerne. På vegne av SAIH og alle våre prosjektpartnere vil jeg takke studentene i Norge for deres bidrag.

Av Astrid Tveteraas, nestleder SAIH

http://www.underdusken.no/html/2003/08/2254.php

http://www.universitas.no/

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Earth from space at night, showing city lights across land.Earth from space at night, showing city lights across land.

Nyhet

Norges rolle som global kunnskaps­nasjon og bro­bygger står i fare

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 forsterker en utvikling der internasjonalt utdannings- og forskningssamarbeid bygges ned.

Les nyhet
Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".

Nyhet

Akademisk frihet under økende press: SAR lanserer Free to Think 2025

Den nye Free to Think 2025-rapporten fra Scholars at Risk viser en markant vekst i angrep på forskere, studenter og universiteter globalt – også i etablerte demokratier. Samtidig peker rapporten på økt motstandskraft i akademia, og understreker behovet for at norske myndigheter og universiteter tar et tydeligere ansvar for å beskytte og fremme akademisk frihet.

Les nyhet
Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.

Nyhet

Angrepene på akademia i USA må tas på alvor

At en norsk gjesteforsker opplever campus som trygt, betyr ikke at andre gjør det. Perspektiver formes av posisjon.

Les nyhet
A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.

Nyhet

SAIH inngår nye partnerskap for å forsvare retten til høyere utdanning i Palestina

SAIH inngår nye partnerskap for å støtte palestinske studenter og beskytte retten til utdanning i Gaza og på Vestbredden.

Les nyhet
Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.

Nyhet

OsloMet styrker studentsolidariteten!

Studentdemokratiet ved OsloMet har vedtatt å øke SAIH-tierne fra 40 til 60 kroner. Vedtaket gjør OsloMet til det første universitetet i Norge som gir studentene mulighet til å bidra med 60 kroner over semesteravgiften – et tydelig signal om at solidaritet fortsatt står sterkt blant norske studenter.

Les nyhet
A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."

Nyhet

SAIH uttrykker solidaritet med studentene i Zambia

SAIH uttrykker solidaritet med Zambia National Students Union (ZANASU) og de 74 studentene ved Kapasa Makasa University som ble arrestert etter en fredelig demonstrasjon mot nye regler for klassifisering av grader. Arrestasjonene utgjør et alvorlig angrep på studenters rett til å protestere og på akademisk frihet.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon