Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Skoler bombet, drømmer knust

Sist uke bombet det israelske forsvaret en FN-skole i Gaza som huset 3000 internt fordrevne flyktninger, og drepte minst ti sivile. Dette er ett av flere eksempler på at skoler har blitt gjort til skyteskiver i den siste månedens krigshandlinger. De katastrofale angrepene på skolene i Gaza understreker at vi i aller høyeste grad trenger nye, tydelige retningslinjer for å beskytte skoler i konflikt.

Israel har fått koordinatene til alle FN-skolene, og Hamas har fått klar beskjed om ikke å oppbevare våpen i de skolene som har blitt evakuert. Nå er det mye som tyder på at begge parter har brutt sine forpliktelser, og det med tragiske konsekvenser. Til sammen har minst 138 skoler, hvorav 89 drevet av FN, blitt bombet eller skadet i løpet av den siste måneden. Også universiteter har blitt angrepet. Det er derfor vanskelig å tro at skolene kan åpne igjen som normalt til et nytt semester om noen få uker. FNs generalsekretær Ban Ki-Moon fordømmer angrepene på skoler, mens Det hvite hus understreker at angrepene er helt uakseptable.

Mens mat, vann og tak over hodet er avgjørende for å overleve, er utdanning et svært viktig element for å opprettholde sivilbefolkningens håp om en lysere fremtid. Når skoler ødelegges ødelegger man samtidig dette håpet. Skoler og universiteter burde være trygge fristeder, hvor man kan jobbe sammen for en fredelig fremtid. God utdanning styrker folks evne til å tenke kritisk og selvstendig, og kan dermed være med på å skape samfunnsendring. For å unngå radikalisering, komme ut av voldsspiralen og for å bygge opp et velfungerende samfunn på Gaza, er det derfor avgjørende at utdanningen beskyttes.

I 2010 ble Den globale koalisjonen for å beskytte utdanning (GCPEA) opprettet for å beskytte skoler fra angrep. Nå, fire år senere har koalisjonen utarbeidet et rammeverk, kalt The Lucens Guidelines, som handler om å gjøre skoler og universiteter til nøytrale soner. Det arbeides nå for at retningslinjene skal forankres i nasjonal lovgivning og militær doktrine i så mange land som mulig. I juni offentliggjorde Erna Solberg og Børge Brende at Norge vil lede denne prosessen. Dette er et ambisiøst, men realistisk prosjekt som vil kunne gi skoler og universiteter sårt tiltrengt beskyttelse. GCPEA har dokumentert at skoler har blitt brukt av militære styrker i hele 24 land de siste årene, noe som sammen med sommerens hendelser på Gaza i aller høyeste grad tydeliggjør behovet for regjeringens arbeid.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Earth from space at night, showing city lights across land.Earth from space at night, showing city lights across land.

Nyhet

Norges rolle som global kunnskaps­nasjon og bro­bygger står i fare

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 forsterker en utvikling der internasjonalt utdannings- og forskningssamarbeid bygges ned.

Les nyhet
Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".

Nyhet

Akademisk frihet under økende press: SAR lanserer Free to Think 2025

Den nye Free to Think 2025-rapporten fra Scholars at Risk viser en markant vekst i angrep på forskere, studenter og universiteter globalt – også i etablerte demokratier. Samtidig peker rapporten på økt motstandskraft i akademia, og understreker behovet for at norske myndigheter og universiteter tar et tydeligere ansvar for å beskytte og fremme akademisk frihet.

Les nyhet
Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.

Nyhet

Angrepene på akademia i USA må tas på alvor

At en norsk gjesteforsker opplever campus som trygt, betyr ikke at andre gjør det. Perspektiver formes av posisjon.

Les nyhet
A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.

Nyhet

SAIH inngår nye partnerskap for å forsvare retten til høyere utdanning i Palestina

SAIH inngår nye partnerskap for å støtte palestinske studenter og beskytte retten til utdanning i Gaza og på Vestbredden.

Les nyhet
Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.

Nyhet

OsloMet styrker studentsolidariteten!

Studentdemokratiet ved OsloMet har vedtatt å øke SAIH-tierne fra 40 til 60 kroner. Vedtaket gjør OsloMet til det første universitetet i Norge som gir studentene mulighet til å bidra med 60 kroner over semesteravgiften – et tydelig signal om at solidaritet fortsatt står sterkt blant norske studenter.

Les nyhet
A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."

Nyhet

SAIH uttrykker solidaritet med studentene i Zambia

SAIH uttrykker solidaritet med Zambia National Students Union (ZANASU) og de 74 studentene ved Kapasa Makasa University som ble arrestert etter en fredelig demonstrasjon mot nye regler for klassifisering av grader. Arrestasjonene utgjør et alvorlig angrep på studenters rett til å protestere og på akademisk frihet.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon