Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Like muligheter for alle

Fra: http://universitas.no/kronikk/54564/like-muligheter-for-alle/ (image) Hvis du er homofil så vet du det kanskje allerede: Verden er hetero, og i over 80 land er homofili kriminalisert. Hvis du er hetero så har du kanskje ikke tenkt på det: Verden er hetero, og du vil automatisk få mange privilegier ved å være nettopp det.

Tenk om du levde i et samfunn hvor din identitet, din seksualitet eller ditt kjønn, var straffbar. Tenk om du ikke fikk lov til å sitte på lesesalen eller i kantina fordi du som gutt liker andre gutter eller som jente liker andre jenter. Tenk om du ikke fikk lov til å gå opp til eksamen eller ble satt i fengsel fordi du ikke vil akseptere det kjønnet du ble født med. Dette er realitet for mange lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (LHBT) i verden i dag.

FNs menneskerettighetserklæring av 1948 ble skrevet i kjølvannet av de grusomheter som ble påført enkelte grupper under annen verdenskrig. Mennesker ble satt i fange­leire på bakgrunn av faktorer de selv ikke var herre over. Menneskerettighetene var ment å skape en plattform for likeverdig eksistens, men i dag finnes det ingen internasjonalt anerkjente rettigheter for mennesker som identifiserer seg selv under LHBT-begrepet. Menneskerettighetenes artikkel 1 leser likevel: «Alle mennesker er født frie og like i verdighet og rettigheter.» FN består i dag av 192 land, det vil si nesten alle verdens suverene stater. I over 80 av disse er homofili eller avvik fra heteronormen kriminalisert og mange mister retten til å forme sin egen fremtid. Er det dét vi kaller likhet i verdigheter og rettigheter?

Det er ikke bare et spørsmål om retten til å være seg selv i samfunn som definerer folk som enten «annerledes» eller «normale» det er en kamp om aksept og like rettigheter, det handler om samfunn som gir lik grad av menneskeverd og like muligheter for alle.

Hvis du er en skeiv student, for eksempel homofil, så hjelper det lite at du er akseptert på universitetet hvis du opplever stigmatisering. Det hjelper deg lite å kjempe deg til en grad, når ingen vil ansette deg i etterkant av utdanningen. I mange land, som for eksempel Sør-Afrika, med relativt god lovgivning og beskyttelse, risikerer du som skeiv å ende opp i reell fattigdom. LHBT-rettigheter handler derfor ikke om særbehandling, men om lik behandling og like muligheter.

Dette gjelder ikke bare de som har en annen seksuell orientering, men også de som utrykker sitt kjønn på en annerledes måte enn normen. På skoler i Norge mobbes gutter som kanskje ikke syntes fotball er det viktigste i verden, eller jenter som liker nettopp fotball. Det å ikke være «normal» jente eller gutt sender deg sjelden inn i fattigdom i Norge. Vi snakker likevel om de samme mekanismene i nordmenn som hos folk i mange andre land. De som utfordrer normen, møter sanksjoner fra de som mottar privilegiene ved å følge normen.

Det å kunne forelske seg i den man vil, det å være den man selv ønsker, eller det å få lov til finne ut av hvem man selv vil være er utrolig viktig i menneskets identitetsskapende periode. Studentene og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond (SAIH) har lenge jobbet aktivt med å fremme studenters mulighet til selvbestemmelse i det Globale Sør. Nå ønsker vi å sette fokus på kampen for selvbestemmelse til egen identitet for studenter i deres utdanningshverdag.

Samfunnsendring skjer på flere plan, og holdninger må forandres samtidig som en grunnleggende rettsikkerhet må ligge til bunns. Det er kun når det er samspill i disse variab- lene at menneskers hverdag vil kunne endres, at samfunn vil kunne forandre seg. Bidrar man til å gi unge mennesker muligheten til å være endringsaktører, er man allerede godt på vei, mener vi.

Så hvis du har tenkt deg på utveksling, vær klar over at brudd på heteronormen ikke er like akseptert på universiteter verden over. Det at din grad er et steg på vei mot en jobb, er ikke gitt. Som studenter må vi verne om retten til utdanning som en universell rett som ikke defineres utifra ens kjønnsoppfatning eller seksualitet.

Tarald Laudal Berge, leder i Studentene og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond (SAIH) Blindern.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

three young women are smiling for the camera in circles .three young women are smiling for the camera in circles .

Nyhet

Valgkomiteens innstilling til SAIHs arbeidsutvalg 2024/2025

Les nyhet
En gruppe mennesker står sammen og snakker. En gruppe mennesker står sammen og snakker.

Nyhet

Ledig stilling: Organisasjonsrådgiver

SAIH søker en engasjert og systematisk organisasjonsrådgiver som brenner for global solidaritet og sterke organisasjoner.

Les nyhet
En kvinne står foran en vegg med armene i kors.En kvinne står foran en vegg med armene i kors.

Nyhet

Motstanderne av akademisk boikott gjør det enkelt for seg selv

Det er enkelt å være prinsipielt for akademisk frihet og mot akademisk boikott. Går man derimot inn i den konkrete situasjonen i Israel og Palestina blir det mer krevende.

Les nyhet
En kvinne iført en svart frakk og et grønt skjerf smiler til kameraet.En kvinne iført en svart frakk og et grønt skjerf smiler til kameraet.

Nyhet

Statsbudsjettet 2025: SAIHs innspill

Norge må øke støtten til menneskerettighetsforkjempere og deres organisasjoner, på deres premisser.

Les nyhet
En knyttneve holder en blyant foran et palestinsk flagg.En knyttneve holder en blyant foran et palestinsk flagg.

Nyhet

Derfor er ­akademisk boikott riktig

Diskusjonen om akademisk boikott av Israel intensiveres nå ved norske universiteter og høyskoler. Stilt ovenfor realitetene i Palestina mener vi at dette ikke-voldelige virkemiddelet ikke bør stå uprøvd.

Les nyhet
Stortinget med tre studentaktivister i bakgrunnen.Stortinget med tre studentaktivister i bakgrunnen.

Nyhet

Regjeringen må gjøre mer for å styrke Students At Risk

I 2022 lovte utenriksministeren å jobbe for å øke synligheten til StAR-ordningen, men så ble det stille. Denne uken fikk vi svar.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon