Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Like muligheter for alle

Fra: http://universitas.no/kronikk/54564/like-muligheter-for-alle/ (image) Hvis du er homofil så vet du det kanskje allerede: Verden er hetero, og i over 80 land er homofili kriminalisert. Hvis du er hetero så har du kanskje ikke tenkt på det: Verden er hetero, og du vil automatisk få mange privilegier ved å være nettopp det.

Tenk om du levde i et samfunn hvor din identitet, din seksualitet eller ditt kjønn, var straffbar. Tenk om du ikke fikk lov til å sitte på lesesalen eller i kantina fordi du som gutt liker andre gutter eller som jente liker andre jenter. Tenk om du ikke fikk lov til å gå opp til eksamen eller ble satt i fengsel fordi du ikke vil akseptere det kjønnet du ble født med. Dette er realitet for mange lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (LHBT) i verden i dag.

FNs menneskerettighetserklæring av 1948 ble skrevet i kjølvannet av de grusomheter som ble påført enkelte grupper under annen verdenskrig. Mennesker ble satt i fange­leire på bakgrunn av faktorer de selv ikke var herre over. Menneskerettighetene var ment å skape en plattform for likeverdig eksistens, men i dag finnes det ingen internasjonalt anerkjente rettigheter for mennesker som identifiserer seg selv under LHBT-begrepet. Menneskerettighetenes artikkel 1 leser likevel: «Alle mennesker er født frie og like i verdighet og rettigheter.» FN består i dag av 192 land, det vil si nesten alle verdens suverene stater. I over 80 av disse er homofili eller avvik fra heteronormen kriminalisert og mange mister retten til å forme sin egen fremtid. Er det dét vi kaller likhet i verdigheter og rettigheter?

Det er ikke bare et spørsmål om retten til å være seg selv i samfunn som definerer folk som enten «annerledes» eller «normale» det er en kamp om aksept og like rettigheter, det handler om samfunn som gir lik grad av menneskeverd og like muligheter for alle.

Hvis du er en skeiv student, for eksempel homofil, så hjelper det lite at du er akseptert på universitetet hvis du opplever stigmatisering. Det hjelper deg lite å kjempe deg til en grad, når ingen vil ansette deg i etterkant av utdanningen. I mange land, som for eksempel Sør-Afrika, med relativt god lovgivning og beskyttelse, risikerer du som skeiv å ende opp i reell fattigdom. LHBT-rettigheter handler derfor ikke om særbehandling, men om lik behandling og like muligheter.

Dette gjelder ikke bare de som har en annen seksuell orientering, men også de som utrykker sitt kjønn på en annerledes måte enn normen. På skoler i Norge mobbes gutter som kanskje ikke syntes fotball er det viktigste i verden, eller jenter som liker nettopp fotball. Det å ikke være «normal» jente eller gutt sender deg sjelden inn i fattigdom i Norge. Vi snakker likevel om de samme mekanismene i nordmenn som hos folk i mange andre land. De som utfordrer normen, møter sanksjoner fra de som mottar privilegiene ved å følge normen.

Det å kunne forelske seg i den man vil, det å være den man selv ønsker, eller det å få lov til finne ut av hvem man selv vil være er utrolig viktig i menneskets identitetsskapende periode. Studentene og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond (SAIH) har lenge jobbet aktivt med å fremme studenters mulighet til selvbestemmelse i det Globale Sør. Nå ønsker vi å sette fokus på kampen for selvbestemmelse til egen identitet for studenter i deres utdanningshverdag.

Samfunnsendring skjer på flere plan, og holdninger må forandres samtidig som en grunnleggende rettsikkerhet må ligge til bunns. Det er kun når det er samspill i disse variab- lene at menneskers hverdag vil kunne endres, at samfunn vil kunne forandre seg. Bidrar man til å gi unge mennesker muligheten til å være endringsaktører, er man allerede godt på vei, mener vi.

Så hvis du har tenkt deg på utveksling, vær klar over at brudd på heteronormen ikke er like akseptert på universiteter verden over. Det at din grad er et steg på vei mot en jobb, er ikke gitt. Som studenter må vi verne om retten til utdanning som en universell rett som ikke defineres utifra ens kjønnsoppfatning eller seksualitet.

Tarald Laudal Berge, leder i Studentene og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond (SAIH) Blindern.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

a woman wearing a hat and a scarf is holding a flag .a woman wearing a hat and a scarf is holding a flag .

Nyhet

Vacant position: Program advisor Latin America

We are hiring a program advisor for Latin America for a 1-year temporary position with the possibility of extension

Les nyhet
a globe is sitting on top of a wooden table .a globe is sitting on top of a wooden table .

Nyhet

Vacant position: Program advisor southern Africa

We are hiring a program advisor for southern Africa for a newly created permanent position

Les nyhet
a group of people are walking down a street in a protest .a group of people are walking down a street in a protest .

Nyhet

Vil du være med på SAIHs høstkampanje?

SAIH søker kreative og engasjerte mennesker som ønsker å være med i arbeidsgruppen for årets høstkampanje. Søk nå!

Les nyhet
a woman in a graduation cap and gown is throwing her cap in the air .a woman in a graduation cap and gown is throwing her cap in the air .

Nyhet

Avkolonisert bistand fra teori til praksis

SAIH har jobbet med avkolonisering av akademia og av bistanden i mange år, og har erfart hvor vanskelig det kan være å gå fra intensjon til faktisk endring.

Les nyhet
en kvinne i dress og hvit skjorte står foran en hvit vegg.en kvinne i dress og hvit skjorte står foran en hvit vegg.

Nyhet

Revidert statsbudsjett 2024: Utdanning er et nødvendig verktøy for demokrati.

Regjeringens forsalg til revidert statsbudsjett for 2024 byr på mer av de samme kuttene.

Les nyhet
En gruppe mennesker sitter på et berg i en skog.En gruppe mennesker sitter på et berg i en skog.

Nyhet

SAIHs sommerleir 2024

Velkommen til SAIHs sommerleir 2024 i hjertet av Nordmarka, 13. -16. juni. Her samles aktivister og medlemmer fra hele landet til en helg fylt med bading, faglig påfyll, aktivisme og mye moro.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon