Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Internasjonal utdanningsbistand øker forskjeller

Rapporten peker på at:

70 % av bistand til høyere utdanning går til stipender til studenter fra lav- og mellominntektsland for å studere i vestlige land. De resterende 30 % går til kapasitetsbygging av lokale institusjoner. Høyere utdanning nedprioriteres i land hvor høyere utdanning og grunnskoleutdanning blir satt opp mot hverandre. Økt privatisering og skoleavgifter skaper et stort skille mellom de som kan betale for høyere utdanning og de som ikke kan det. Dette går hardt ut over tilgangen til utdanning i lav- og mellominntektsland. Internasjonale studenter er en handelsvare som rike land tjener godt på. Internasjonale frihandelsavtaler tillater høyere utdanningsinstitusjoner i høyinntektsland å infiltrere utdanningsmarkedene i fattigere land, for slik å utkonkurrere lokale universiteter.

Med disse funnene kan man se at internasjonal utdanningsbistand øker forskjellene mellom land. Studenter beveger seg fra det globale sør til det globale nord, og det fører til at det satses lite på lokale utdanningssystemer i utviklingsland, sier rapportforfatter Ervjola Selenica.

Funnene kommer på bakgrunn av eksisterende forskning innenfor feltet og omfattende casestudier i Kosovo, Zambia, Sør-Afrika og Colombia. Rapporten konkluderer blant annet med at universiteter burde samarbeide i nettverk for å forsvare sin posisjon som et offentlig gode. Universiteter bør være åpne rom for debatt, hvor uenighet er mulig og kritisk tenkning oppfordres til, heller enn å rette seg etter markedskrefter. Rapporten anbefaler at universiteter i utviklingsland bør beskyttes fra handelspolitiske krefter som tvinger dem til å kommersialisere høyere utdanningssektor.

– SAIH ser på funnene i rapporten med stor bekymring. Høyere utdanning har alltid hatt et større og viktigere oppdrag enn BNP, og det vil vi kjempe for at det skal fortsette å ha. Om høyere utdanning skal kunne være et verktøy for utvikling og positiv endring kan vi ikke fortsette i denne retningen, sier Beathe Øgård, leder i SAIH.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Earth from space at night, showing city lights across land.Earth from space at night, showing city lights across land.

Nyhet

Norges rolle som global kunnskaps­nasjon og bro­bygger står i fare

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 forsterker en utvikling der internasjonalt utdannings- og forskningssamarbeid bygges ned.

Les nyhet
Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".

Nyhet

Akademisk frihet under økende press: SAR lanserer Free to Think 2025

Den nye Free to Think 2025-rapporten fra Scholars at Risk viser en markant vekst i angrep på forskere, studenter og universiteter globalt – også i etablerte demokratier. Samtidig peker rapporten på økt motstandskraft i akademia, og understreker behovet for at norske myndigheter og universiteter tar et tydeligere ansvar for å beskytte og fremme akademisk frihet.

Les nyhet
Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.

Nyhet

Angrepene på akademia i USA må tas på alvor

At en norsk gjesteforsker opplever campus som trygt, betyr ikke at andre gjør det. Perspektiver formes av posisjon.

Les nyhet
A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.

Nyhet

SAIH inngår nye partnerskap for å forsvare retten til høyere utdanning i Palestina

SAIH inngår nye partnerskap for å støtte palestinske studenter og beskytte retten til utdanning i Gaza og på Vestbredden.

Les nyhet
Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.

Nyhet

OsloMet styrker studentsolidariteten!

Studentdemokratiet ved OsloMet har vedtatt å øke SAIH-tierne fra 40 til 60 kroner. Vedtaket gjør OsloMet til det første universitetet i Norge som gir studentene mulighet til å bidra med 60 kroner over semesteravgiften – et tydelig signal om at solidaritet fortsatt står sterkt blant norske studenter.

Les nyhet
A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."

Nyhet

SAIH uttrykker solidaritet med studentene i Zambia

SAIH uttrykker solidaritet med Zambia National Students Union (ZANASU) og de 74 studentene ved Kapasa Makasa University som ble arrestert etter en fredelig demonstrasjon mot nye regler for klassifisering av grader. Arrestasjonene utgjør et alvorlig angrep på studenters rett til å protestere og på akademisk frihet.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon