Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

I år skal vi forske med Radi-Aid

De siste fem årene har SAIH sett at arbeidet vårt med Radi-Aid-prosjektet, som har som mål å bryte ned stereotypier i bistandskommunikasjon, har påvirket mange aktører innen bistandsbransjen til å løfte blikket fra stereotypiske skildringer av fattigdom og sult. Vi har fått bistandsorganisasjoner til å tenke seg om før de benytter seg av kjendiser i "hvit frelser"-rollen i innholdsproduksjonen deres, og vi har bidratt til en større offentlig debatt om saken.

– Det har blitt stadig vanskeligere å finne kandidater til Rusty Radiator-prisen, sier SAIH-leder Beathe Øgård om priskategorien som tar for seg de verste og mest stereotypiske bistandsreklamene.

– Flere bruker naturligvis disse slitne klisjeene fortsatt, men vi har sett en økning i bruken av mer nyanserte og positive reklamer. Vi føler at vi nå er et sted hvor prisutdelingen har gjort seg selv mer overflødig.

Dette betyr ikke at vi er ferdige med Radi-Aid. Etter å ha jobbet med Radi-Aid i flere år, og engasjert oss i hvordan vestlig media og bistandsorganisasjoner formidler vårt bilde av det globale sør, har vi ofte snakket om menneskene på bildene som blir brukt. Hva føler de om bistandskommunikasjon? Hva ville de sagt om hvordan afrikanske land blir presentert?

Denne høsten lanserer vi et forskningsprosjekt basert på fokusgrupper med bistandsmottakere i et utvalg afrikanske land. Målet er å finne ut hvordan bistandsmottakere selv føler om bildet av afrikanske land i internasjonale humanitære kampanjer, for eksempel fra Amnesty, CARE, UNICEF og Redd Barna. Hva slags problemstillinger ville de lagt vekt på om de selv styrte slike kampanjer, og hva slags bilder ville de brukt? Vi kaller dette prosjektet "Radi-Aid Research".

Rapporten blir lansert 30. november 2018.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

a man holding a flag that says union on ita man holding a flag that says union on it

Nyhet

El Activismo Bajo Ataque

¡Este año celebramos el décimo aniversario del programa Estudiantes en Riesgo (StAR)!

Les nyhet
a woman is holding a sign that says `` do only the rich deserve education '' at a protest .a woman is holding a sign that says `` do only the rich deserve education '' at a protest .

Nyhet

Ja til internasjonale studenter, nei til meningsløs pengeflytting

Regjeringen bruker bistandsmillioner som kunne gitt verdens fattige utdanning, på å dekke studieavgifter i Norge de selv har innført.

Les nyhet
a group of people are standing in a line with their hands in the air .a group of people are standing in a line with their hands in the air .

Nyhet

Regjeringen må øke støtten til menneskerettigheter – ikke kutte den

Mens demokrati og rettigheter er på tilbakegang verden over, foreslår regjeringen å kutte i støtten til sivilsamfunns- og menneskerettighets-organisasjoner.

Les nyhet
a woman in a suit and white shirt is standing in front of a white wall .a woman in a suit and white shirt is standing in front of a white wall .

Nyhet

SAIH kaller statsbudsjettet et svik

Sterkt kritisk til at regjeringen fortsetter å kutte i utdanningsbistanden

Les nyhet
a man in a denim jacket is standing in front of a crowd of people .a man in a denim jacket is standing in front of a crowd of people .

Nyhet

10-årsjubileet for Students at Risk-programmet

I år markerer vi 10 år med beskyttelse av studentaktivister i Norge gjennom Student at Risk (StAR)-programmet.

Les nyhet
a woman is holding a megaphone in her hand and a man is holding a fist in the air .a woman is holding a megaphone in her hand and a man is holding a fist in the air .

Nyhet

Still til valg i SAIH!

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon