Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Fyrige leserinnlegg i Universitas om Vest-Sahara-saken

Lederen i Marokkanere i Norges leserbrev i Universitas hvor han kritiserer at SAIH tar side i Vest-Sahara-saken finner du her: http://universitas.no/leserbrev/54103/hva-skjer-saih-/

Hva Runar Myrnes Balto, Nestleder i SAIH; og Ingeborg Marie Østby Laukvik, leder i SAIH-Blindern; svarte på Marokkanere i Norges leserbrev ser du her:

Om respekt for internasjonal lov

«Hva skjer, SAIH?», spør Yassine Arakia fra Marokkanere i Norge (MiN) i forrige Universitas. MiN hevder at SAIH går ut over vårt mandat når vi engasjerer oss i spørsmålet om et fritt Vest-Sahara. Vi vil her rydde denne misforståelsen av veien.

SAIH er studentenes egen bistands- og solidaritetsorganisasjon. SAIH-tierne, betalt av 130 000 studenter, går til utdanningsprosjekter i Sørlige Afrika og Latin-Amerika. Som solidaritetsorganisasjon jobber SAIH med å støtte studenter og akademikere som kjemper for sine rettigheter. Derfor var SAIH tidligere en sentral del av anti-apartheidbevegelsen i Norge, og derfor har vi engasjert oss mot okkupasjonen av Vest-Sahara. Studentundertrykkelse er et stort problem i mange land i verden, men Vest-Sahara har blitt spesielt relevant for SAIH, fordi norske bedrifter er involvert.

SAIH er partipolitisk nøytrale, men har aldri påstått å være nøytrale i spørsmålet om Vest-Sahara. Tvert imot mener vi, i tråd med internasjonal lov og en lang rekke FN-uttalelser, at Marokko har okkupert Vest-Sahara ulovlig, og at det må gjennomføres en folkeavstemning der saharawiene selv får avgjøre sin status. Den internasjonale domstolen i Haag slo allerede i 1975 fast at Marokko ikke har krav på territoriell suverenitet over Vest-Sahara. SAIH krever, sammen med samtlige ungdomspartier i Norge, at Marokko respekterer den inngåtte fredsavtalen og internasjonal rett.

Når det gjelder møtet 8. oktober, så var det planlagte temaet «Norsk næringsliv i Vest-Sahara». Da ingen bedrifter ville stille, forsøkte en å få til en debatt der den marokkanske ambassaden ble invitert. Da de ikke kunne møte, ble MiN invitert. De takket først nei. Debatten ble da, grunnet mangel på debattanter omgjort til et seminar. Da MiN ringte på kveldstid for å si at de ønsket å delta allikevel, var all PR for det nye arrangementet unnagjort og de øvrige deltakerne informert om endringene. Vi beklager at debattmøtet ikke kunne gjennomføres, men SAIH vil gjerne debattere med MiN ved en senere anledning.

Til sist vil vi oppfordre MiN til å forklare sin tolkning av internasjonal lov, som etter vår forståelse er helt klar på at saharawiene har rett til å bestemme gjennom en folkeavstemning, og at Marokkos utvinning av ressurser i landet uten deres samtykke dermed er ulovlig.

Runar Myrnes Balto, Nestleder i SAIH; Ingeborg Marie Østby Laukvik, leder i SAIH-Blindern

Kan også leses på: http://universitas.no/leserbrev/54150/om-respekt-for-internasjonal-lov/

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Earth from space at night, showing city lights across land.Earth from space at night, showing city lights across land.

Nyhet

Norges rolle som global kunnskaps­nasjon og bro­bygger står i fare

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 forsterker en utvikling der internasjonalt utdannings- og forskningssamarbeid bygges ned.

Les nyhet
Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".

Nyhet

Akademisk frihet under økende press: SAR lanserer Free to Think 2025

Den nye Free to Think 2025-rapporten fra Scholars at Risk viser en markant vekst i angrep på forskere, studenter og universiteter globalt – også i etablerte demokratier. Samtidig peker rapporten på økt motstandskraft i akademia, og understreker behovet for at norske myndigheter og universiteter tar et tydeligere ansvar for å beskytte og fremme akademisk frihet.

Les nyhet
Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.

Nyhet

Angrepene på akademia i USA må tas på alvor

At en norsk gjesteforsker opplever campus som trygt, betyr ikke at andre gjør det. Perspektiver formes av posisjon.

Les nyhet
A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.

Nyhet

SAIH inngår nye partnerskap for å forsvare retten til høyere utdanning i Palestina

SAIH inngår nye partnerskap for å støtte palestinske studenter og beskytte retten til utdanning i Gaza og på Vestbredden.

Les nyhet
Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.

Nyhet

OsloMet styrker studentsolidariteten!

Studentdemokratiet ved OsloMet har vedtatt å øke SAIH-tierne fra 40 til 60 kroner. Vedtaket gjør OsloMet til det første universitetet i Norge som gir studentene mulighet til å bidra med 60 kroner over semesteravgiften – et tydelig signal om at solidaritet fortsatt står sterkt blant norske studenter.

Les nyhet
A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."

Nyhet

SAIH uttrykker solidaritet med studentene i Zambia

SAIH uttrykker solidaritet med Zambia National Students Union (ZANASU) og de 74 studentene ved Kapasa Makasa University som ble arrestert etter en fredelig demonstrasjon mot nye regler for klassifisering av grader. Arrestasjonene utgjør et alvorlig angrep på studenters rett til å protestere og på akademisk frihet.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon