Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

​Forventer globalt utdanningsløft

På torsdag ble en ny plattform for regjeringen bestående av Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti presentert.

SAIH ser positivt på at Norge styrker og videreutvikler sitt viktige engasjement og globale lederrolle for utdanning av høy kvalitet for alle. Vi forventer at Norge vil trappe opp innsatsen på utdanningsfeltet, på tross av at det har kommet nye og flere prioriterte satsingsområder inn i utviklingspolitikken, slik som hav, digitalisering og matsikkerhet.

– På bakgrunn av et globalt finansieringsgap for utdanning er det på sin plass at Norge følger opp anbefalingene fra utdanningskommisjonen, og øremerker 15% av norsk bistand til utdanning, sier Beathe Øgård, leder av SAIH.

Håper på økt utdanningssatsingVi er glade for at nasjonal ressursmobilisering gjennom kapasitets- og kompetanseprogrammer i Kunnskapsbanken og styrkede skattesystemer vektlegges i regjeringsplattformen. Regjeringen slår fast at de vil prioritere kapasitetsbygging og faglig bistand, blant annet gjennom å videreutvikle Kunnskapsbanken. Vi håper at dette betyr en styrking av programmene, NORHED for høyere utdanning og forskning og satsingen «Skatt for Utvikling». Norge har stort potensiale til å bidra med etterspurt kompetanse som kan bidra til å sikre lik og rettferdig tilgang til høyere utdanning. I lys av FNs bærekraftsmål 4.3 ser flere lav- og mellominntektsland på hvordan de kan sikre en progressiv oppnåelse av lik tilgang til høyere utdanning.

– I dette arbeidet håper vi derfor at en satsing på høyere utdanning styrkes i utviklingen av nye initiativer og videre innretting av eksisterende programmer innunder Kunnskapsbanken, sier Øgård.

– Vi er bekymret for at dette er signal på en ytterligere svekking av norsk innsats i Latin-Amerika hvor vi de siste årene har vært vitne til en drastisk nedgang i bevilgninger og tilstedeværelse av utenriksstasjoner, sier Øgård.

Blir sivilsamfunnene styrket?SAIH stiller seg spørrende til om regjeringens varslede opptrapping og økte fokus på de minst utviklede landene (MUL), og særlig i Afrika sør for Sahara, vil ha konsekvenser for langsiktig utviklingssamarbeid med øvrige land.

I lys av den politiske utviklingen i regionen er det ønskelig at regjeringen i større grad innretter prioriteringer som fremmer menneskerettigheter og støtter opp om lokale sivilsamfunnsaktører.

Studenter og akademikere må prioriteresMed bakgrunn i at verden har blitt mer uforutsigbar og at grunnleggende verdiger som demokrati, menneskerettigheter og rettstat er under press er det essensielt at regjeringen vil bidra aktivt til å forsvare, bevare og styrke disse verdiene og institusjonene. Med bakgrunn i et innskrenket handlingsrom for sivilsamfunn er vi vitne til en urovekkende trend med økt antall angrep på høyere utdanning og overgrep mot studenter og akademikere globalt de siste årene.

– Vi er glade for at regjeringen vil styrke arbeidet for menneskerettigheter, og håper at regjeringen vil inkludere studenter og akademikere som en egen prioritert gruppe i arbeidet med menneskerettighetsforsvarere, sier Øgård.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Earth from space at night, showing city lights across land.Earth from space at night, showing city lights across land.

Nyhet

Norges rolle som global kunnskaps­nasjon og bro­bygger står i fare

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 forsterker en utvikling der internasjonalt utdannings- og forskningssamarbeid bygges ned.

Les nyhet
Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".

Nyhet

Akademisk frihet under økende press: SAR lanserer Free to Think 2025

Den nye Free to Think 2025-rapporten fra Scholars at Risk viser en markant vekst i angrep på forskere, studenter og universiteter globalt – også i etablerte demokratier. Samtidig peker rapporten på økt motstandskraft i akademia, og understreker behovet for at norske myndigheter og universiteter tar et tydeligere ansvar for å beskytte og fremme akademisk frihet.

Les nyhet
Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.

Nyhet

Angrepene på akademia i USA må tas på alvor

At en norsk gjesteforsker opplever campus som trygt, betyr ikke at andre gjør det. Perspektiver formes av posisjon.

Les nyhet
A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.

Nyhet

SAIH inngår nye partnerskap for å forsvare retten til høyere utdanning i Palestina

SAIH inngår nye partnerskap for å støtte palestinske studenter og beskytte retten til utdanning i Gaza og på Vestbredden.

Les nyhet
Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.

Nyhet

OsloMet styrker studentsolidariteten!

Studentdemokratiet ved OsloMet har vedtatt å øke SAIH-tierne fra 40 til 60 kroner. Vedtaket gjør OsloMet til det første universitetet i Norge som gir studentene mulighet til å bidra med 60 kroner over semesteravgiften – et tydelig signal om at solidaritet fortsatt står sterkt blant norske studenter.

Les nyhet
A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."

Nyhet

SAIH uttrykker solidaritet med studentene i Zambia

SAIH uttrykker solidaritet med Zambia National Students Union (ZANASU) og de 74 studentene ved Kapasa Makasa University som ble arrestert etter en fredelig demonstrasjon mot nye regler for klassifisering av grader. Arrestasjonene utgjør et alvorlig angrep på studenters rett til å protestere og på akademisk frihet.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon