Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Behov for kunnskapsbasert utviklingspolitikk

Bistandsaktuelt skrev i juni om en ny rapport fra Nordisk Institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) som tok for seg norsk utviklingsforskning fra 1994 til 2016. Den viser eksempler hvor norsk forskning har påvirket FN, Verdensbanken og IMF. Norske politikere, derimot, benytter seg lite av det dyktige norske fagmiljøet innenfor feltet. For at forskningen skal være verdt mer enn papiret den er skrevet på, må den brukes aktivt til utforming av ny politikk og tilby løsninger for en fremtidsrettet utviklingspolitikk.

Høyere utdanningsinstitusjoner er sentrale aktører for å fremme en kunnskapsbasert og kritisk samfunnsdebatt. I en verden som stadig endres og preges av politisk uro, er et godt kunnskapsgrunnlag basert på forskning viktig for å kunne mestre utfordringene vi står overfor. Bærekraftsmålene vil være førende for norsk utviklingspolitikk frem mot 2030. Om vi skal sørge for at norsk bistand er i verdensklasse, som utenriksminister Børge Brende hevder i sitt innlegg i Aftenposten 29. juli, er vi nødt til å ta en ledende rolle for å oppnå disse. SAIH mener bærekraftsmål 4 om god utdanning er spesielt viktig, ikke bare fordi utdanning er en rettighet og et mål i seg selv, men fordi det er et virkemiddel for å oppnå de andre målene. Høyere utdanningsinstitusjoner må anerkjennes i arbeidet med bærekraftsmålene, både gjennom forskningsproduksjon som kan bidra til utforming av utviklingspolitikk, og i å utdanne bevisste samfunnsborgere og fremtidige politikere. At det til sammen produseres utviklingsforskning for mer enn 500 millioner kroner i Norge, som politikerne i liten grad bruker, er rett og slett pinlig.

Denne artikkelen stod først på trykk i Dagsavisen, 22.8.2017. 

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

en gruppe ungdommer står i sirkel og snakkeren gruppe ungdommer står i sirkel og snakker

Nyhet

Velkommen til SAIHs høstsamling 2025

Velkommen til SAIHs Høstsamling, 19. – 21. september på vakre Strandheim Leirsted utenfor Oslo.

Les nyhet
an aerial view of a harbor filled with boats and people .an aerial view of a harbor filled with boats and people .

Nyhet

SAIH på Arendalsuka 2025

SAIH er på plass under Arendalsuka 2025 med arrangementer som setter fokus på akademisk frihet, studentaktivisme og internasjonal solidaritet. Les mer om hvor og når du kan møte oss!

Les nyhet
a group of people are holding a rainbow flag in the air .a group of people are holding a rainbow flag in the air .

Nyhet

Amerikanske tilstander 

Juni er her i all sin regnbueprakt, og som forventet krydres alle flater med hele spekteret av hat og støtteerklæringer til Norges skeive befolkning.

Les nyhet
a large mural on the side of a building that says `` knowledge is power '' .a large mural on the side of a building that says `` knowledge is power '' .

Nyhet

Oslos største veggmaleri avduket: Et monument over kunst, kamp og fellesskap

Midt i hjertet av hovedstaden, i Christian Krohgs gate 39/41, strekker et nytt kunstverk seg over hele 590 kvadratmeter. Tidlig i sommer ble Oslos største veggmaleri offisielt avduket – et prosjekt som forener gatekunst, politisk engasjement og global solidaritet.

Les nyhet
a woman wearing a yellow vest and earrings is smiling for the camera .a woman wearing a yellow vest and earrings is smiling for the camera .

Nyhet

Gjennomslag! Kampen fortsetter

Foreløpig gjennomslag i kampen for gratis høyere utdanning i Norge!

Les nyhet
a fist is holding a pencil in front of a flag .a fist is holding a pencil in front of a flag .

Nyhet

Støtt studenter og akademikere i Gaza

Midlene går uavkortet til studenter og akademikere i Gaza, direkte koordinert med representanter for høyere utdanningssektoren i Gaza.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon