Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Akademisk frihet under alvorlig press i Brasil

Hvordan vil du beskrive situasjonen for akademisk frihet i Brasil i disse dager?

-Vi har fortsatt akademisk frihet, teknisk sett, men fremtidsutsiktene er dårlige. Med regjeringens autoritære signaler føler mange akademikere, spesielt i humaniora, at de er truet og trengt opp i et hjørne, forteller de Souza, som har arbeidet og studert i både Jemen, Storbritannia og India i tillegg til det som nå er hans hjemland.

Kan du gi noen eksempler på hvordan akademisk frihet er mer begrenset nå enn før?

-De første tegnene på dette dukket opp før valget i 2018 med Bolsonaros retorikk mot det han kalte «gender ideology» og for det han kalte «skoler uten ideologi». Det første begrepet er ladet med misogynistisk, homofobisk og moralistiske holdninger, mens det andre refererer til all form for sosial kritikk som venstrevridd og kommunistisk, fortsetter han.

-Under dette ligger et forsvar for en evangelisk-kristen lesning av verden som et nullpunkt for ideologi; som hevder å forsvare «barns naturlige uskyld mot ideologisk korrumpering fra lærerne deres.» I følge med dette kom han med offentlige uttalelser hvor han ba foreldre oppfordre barna sine til å bruke mobilene sine i klasserommene til å dokumentere lærere som var «kommunistiske» og å sende opptakene til regjeringen.

Regjeringen har tatt harde økonomiske grep for å stramme inn på støtte til høyere utdanning. Tidligere i år ble det lansert ekstreme budsjettkutt av utdanning generelt og universiteter og forskning spesielt, hvor ca 85 000 forskningsprosjekter mistet finansiering på dagen.

-I august lanserte regjeringen en politikk som er ment å peke ut en vei for offentlige universiteter for å jobbe med ekstremt redusert offentlig finansiering. Dette innebærer blant annet at lærestedene bør søke finansiering fra privat sektor og at disse investorene skal kunne blande seg inn i hvordan universitetene styres. Dette ville svært effektivt være en slutt på universitetenes autonomi og være spesielt truende mot humanioria, som i Brasil tiltrekker seg lite oppmerksomhet fra investorer i privat sektor.

Ting har forandret seg veldig raskt siden Bolsonaro kom til makten – hvordan kunne situasjonen for studenter og akademikere bli forverret så fort?

-Vi ble alle sammen overrasket, men i retrospekt kan to faktorer forklare dette: For det første, det utbredte hatet mot Arbeiderpartiet (PT – Partido do Trabalhadores), som har hatt makten i Brasil i nesten to tiår. Bolsonaro baserte kampanjen sin på hatet mot PT i ulike deler av befolkningen, spesielt hatet mot det mange mente var en ufortjent oppmerksomhet gitt av PT mot fattige og utdanningen av dem. Hatet mot PT er også det samme som mot akademikere, som også representerer kampen for sosial rettferdighet.

I forkant av valget ble den tidligere presidenten Lula fengslet og anklaget for korrupsjon. Han hadde gjennomført en rekke sosiale reformer i løpet av hans regjeringsperiode, men nektet gjenvalg på grunn av arrestasjonene.

-De sivile rettighetene som er vunnet av kvinner, rasialiserte og seksuelle-/kjønnsminoriteter, har blitt hevdet å true etablert moral og «den tradisjonelle familien», i følge de konservative delene av befolkningen som valgte Bolsonaro. Fengslingen av Lula åpnet veien for at Bolsonaro kunne vinne. Korrupsjonsanklagene mot Lula og PT er etter min mening summen av hatet mot dem og de sosiale oppnåelse de har oppnådd. Alle vet at korrupsjon er utbredt i Brasil og det begrenser seg ikke til et enkelt parti, mener de Souza.

Du holdt en presentasjon på Arendalsuka hvor du sa noe om at akademikere burde bli litt mer som terroristene de er anklaget for å være – hva mente du med dette?

-Jeg refererte til at akademikere i Brail ofte blir kalt venstrevridde og kommunister, noe som har fått samme klang som ordet «terrorister» har i Europa eller Nord-Amerika. Jeg tenkte på Antonio Gramscis begrep «posisjonskrig» der han reflekterte over om sosial transformasjon er vanskeligere når den kommer utenfra enn innenfra. I Brasil i dag er opposisjonen, akademikere og studenter i en minoritetsposisjon hvor vi har forsøkt å konfrontere regjeringen ansikt til ansikt, noe som har vist seg å være ueffektivt. Vi har tatt til gatene i to nasjonale mobiliseringer, noe som har vist seg å ha lite effekt. Heller enn å gi opp, burde vi nå prøve å jobbe innad i systemet for å endre det, i stedet for å forbli paralyserte.

Hvordan kan vi mobilisere internasjonalt for større akademisk frihet i Brasil?

-Jeg er ikke sikker, men internasjonal mobilisering til støtte for oss legger økt press på regjeringen. Dette kan fungere, slik vi nylig har sett rundt brannene i Amazonas. I det minste kan ekstern mobilisering gi oss moralsk støtte til å fortsette å kjempe i mot, avslutter han.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.

Nyhet

OsloMet styrker studentsolidariteten!

Studentdemokratiet ved OsloMet har vedtatt å øke SAIH-tierne fra 50 til 60 kroner. Vedtaket gjør OsloMet til det første universitetet i Norge som gir studentene mulighet til å bidra med 60 kroner over semesteravgiften – et tydelig signal om at solidaritet fortsatt står sterkt blant norske studenter.

Les nyhet
A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."

Nyhet

SAIH uttrykker solidaritet med studentene i Zambia

SAIH uttrykker solidaritet med Zambia National Students Union (ZANASU) og de 74 studentene ved Kapasa Makasa University som ble arrestert etter en fredelig demonstrasjon mot nye regler for klassifisering av grader. Arrestasjonene utgjør et alvorlig angrep på studenters rett til å protestere og på akademisk frihet.

Les nyhet
A smiling young woman wearing a black and white keffiyeh stands in front of posters, one depicting Nelson Mandela.A smiling young woman wearing a black and white keffiyeh stands in front of posters, one depicting Nelson Mandela.

Nyhet

SAIH er en apartheidfri sone

Før sommeren sluttet SAIH seg til den internasjonale kampanjen for apartheidfrie soner (AFS). - Et naturlig og nødvendig steg, sier SAIH-leder Henriette Johnstone.

Les nyhet
Person from behind, wearing a bandana and denim jacket, holding a megaphone and raising a fist.Person from behind, wearing a bandana and denim jacket, holding a megaphone and raising a fist.

Nyhet

Bli med i SAIHs arbeidsgruppe for avkolonisering

Er du student, akademiker eller aktivist med engasjement for avkolonisering? Nå kan du bli med i SAIHs nye arbeidsgruppe og bidra til å forme hvordan organisasjonen jobber med dette viktige temaet – både internt og i samarbeid med våre partnere.

Les nyhet
Four smiling young women wearing t-shirts that read "SAIH Utdanning for frigjoring."Four smiling young women wearing t-shirts that read "SAIH Utdanning for frigjoring."

Nyhet

Bli med i arbeidsgruppen for SAIH-konferansen 2026

Vil du være med å utvikle SAIHs største arrangement i 2026? SAIH søker kreative og engasjerte studenter og akademikere til arbeidsgruppen for SAIH-konferansen 2026. Søknadsfrist 7. november.

Les nyhet
ung kvinne står med armene i kryss og ser alvorlig inn i kameraung kvinne står med armene i kryss og ser alvorlig inn i kamera

Nyhet

Statsbudsjettet 2026: Kunnskapsløst budsjett

Regjeringen legger i dag fram statsbudsjettet for 2026. Siden den tiltrådte i 2021, har støtten til utdanning i bistandsbudsjettet falt med 67 prosent – fra ca. 2 milliarder kroner til under 650 millioner.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon