Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Verden har for lærere

I dag har ni av ti barn i verden tilgang på skole. Utdanning, og da særlig det å lære seg å lese og skrive, er et viktig tiltak for å løfte lav- og mellominntektsland ut av fattigdom. At ni av ti barn får skolegang er derfor noe vi bør være veldig glade for.

Men selv om de går på skole, vet vi at mange ikke lærer det de skal, som for eksempel nettopp det å lese og skrive. Skolebygg, lærebøker og pulter å sitte ved er viktig, men det er ikke nok i seg selv. Hovedingrediensen i læring er nemlig å ha en kvalifisert lærer i klasserommet.

Og verden mangler virkelig lærere. Faktisk er det snakk om en global lærerkrise – UNESCO anslår at det mangler så mye som 69 millioner lærere for å nå FNs bærekraftsmål om god utdanning til alle innen 2030. En medvirkende årsak til krisen er at det har blitt lagt lite vekt på kvalitet i utdanningen. Særlig i Afrika sør for Sahara er mangelen stor på grunn av en rask vekst i andel av befolkningen som er i skolealder og en nedgang i utdannede lærere: Hele 70 prosent av landene i regionen opplever en akutt mangel på lærere i grunnskolen. Den gjennomsnittlige gruppestørrelsen for antall elever per lærer er i mange land så høyt som 42, og over 60 i Tsjad, Etiopia og Malawi. I den sentralafrikanske republikk er det hele 80 elever per lærer. Til sammenligning innføres det i 2019 en lærernorm for lærertetthet på norske grunnskoler på 15 elever på 1-4.trinn og 20 på 5.-10.trinn. Derfor benytter vi 5. oktober, Verdens lærerdag, til å se på hva vi i Norge kan gjøre med det.

I utviklingspolitikken til den norske regjeringen er utdanning en av hovedprioritetene. Det har allerede kommet budsjettlekkasjer fra bistandsbudsjettet med økning i midlene som skal gå til utdanning. Regjeringen løfter særlig frem det å gi barn, spesielt jenter og de barna som vokser opp i krig og konflikt, skolegang og utdanning.

Den intensjonen fortjener regjeringen ros for. Men skal det virkelig monne, trengs også kvalifiserte lærere. Vi oppfordrer regjeringen til å se helhetlig på utdanningsløpet i utviklingspolitikken ved å styrke satsingen på høyere utdanning for å utdanne gode lærere. Det vies det altfor lite oppmerksomhet til i dag, på tross av den store globale lærermangelen.

Én lærer kan i løpet av livet undervise tusenvis av elever. Tenk hvor mange 69 millioner kan undervise.

Beathe Øgård, leder av SAIH

Frank Aleksander Bræin, leder av Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet

Denne artikkelen ble først publisert på Khrono.no 05.10.18.

Foto: nathanmac87 / creativecommons.org

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.

Nyhet

OsloMet styrker studentsolidariteten!

Studentdemokratiet ved OsloMet har vedtatt å øke SAIH-tierne fra 50 til 60 kroner. Vedtaket gjør OsloMet til det første universitetet i Norge som gir studentene mulighet til å bidra med 60 kroner over semesteravgiften – et tydelig signal om at solidaritet fortsatt står sterkt blant norske studenter.

Les nyhet
A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."

Nyhet

SAIH uttrykker solidaritet med studentene i Zambia

SAIH uttrykker solidaritet med Zambia National Students Union (ZANASU) og de 74 studentene ved Kapasa Makasa University som ble arrestert etter en fredelig demonstrasjon mot nye regler for klassifisering av grader. Arrestasjonene utgjør et alvorlig angrep på studenters rett til å protestere og på akademisk frihet.

Les nyhet
A smiling young woman wearing a black and white keffiyeh stands in front of posters, one depicting Nelson Mandela.A smiling young woman wearing a black and white keffiyeh stands in front of posters, one depicting Nelson Mandela.

Nyhet

SAIH er en apartheidfri sone

Før sommeren sluttet SAIH seg til den internasjonale kampanjen for apartheidfrie soner (AFS). - Et naturlig og nødvendig steg, sier SAIH-leder Henriette Johnstone.

Les nyhet
Person from behind, wearing a bandana and denim jacket, holding a megaphone and raising a fist.Person from behind, wearing a bandana and denim jacket, holding a megaphone and raising a fist.

Nyhet

Bli med i SAIHs arbeidsgruppe for avkolonisering

Er du student, akademiker eller aktivist med engasjement for avkolonisering? Nå kan du bli med i SAIHs nye arbeidsgruppe og bidra til å forme hvordan organisasjonen jobber med dette viktige temaet – både internt og i samarbeid med våre partnere.

Les nyhet
Four smiling young women wearing t-shirts that read "SAIH Utdanning for frigjoring."Four smiling young women wearing t-shirts that read "SAIH Utdanning for frigjoring."

Nyhet

Bli med i arbeidsgruppen for SAIH-konferansen 2026

Vil du være med å utvikle SAIHs største arrangement i 2026? SAIH søker kreative og engasjerte studenter og akademikere til arbeidsgruppen for SAIH-konferansen 2026. Søknadsfrist 7. november.

Les nyhet
ung kvinne står med armene i kryss og ser alvorlig inn i kameraung kvinne står med armene i kryss og ser alvorlig inn i kamera

Nyhet

Statsbudsjettet 2026: Kunnskapsløst budsjett

Regjeringen legger i dag fram statsbudsjettet for 2026. Siden den tiltrådte i 2021, har støtten til utdanning i bistandsbudsjettet falt med 67 prosent – fra ca. 2 milliarder kroner til under 650 millioner.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon