Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Utviklingsminister Heikki Holmås svarer

Les også: Bare litt viktig med utdanning?

Frigjøring

Av: Utviklingsminister Heikki HolmåsArtikkel i Klassekampen, 3. august 2012

Frigjøring er et godt slagord for all utviklingspolitikk.

I Klassekampen har Jo Tore Berg fra Studentenes og akademikernes internasjonale hjelpefond (SAIH) kritisert regjeringen for å kutte i støtten til utdanning i fattige land. Faktum er at den rødgrønne regjeringen har hatt en stabil støtte til utdanning i fattige land. Om lag 1,6 milliarder kroner årlig har gått til utdanning siden 2005. Dette er en betydelig bevilgning.

FNs barnefond (Unicef) har verdens største utdanningsprogram. Norge gir mest penger av alle til dette arbeidet. Slik bidrar vi til at flere jenter får begynne på skolen. Norge er med på utvikling av pensum slik at gutter og jenter kan lære å respektere hverandre som likeverdige. Unicef er også raskt på plass i kriser. Slik kan barn til tross for flom eller jordskjelv fortsette å gå på skolen. Norge støtter også høyere utdanning i fattige land.

Under den rødgrønne regjeringen har bistandsbudsjettet økt kraftig. Dette har gitt oss muligheten til å øke støtten til viktige satsinger uten å kutte i støtten til utdanning. Jeg er enig med SAIH i at utdanning er viktig, men jeg håper også at SAIH er enig med meg i at flere satsinger må til dersom fattige land og fattige folk skal frigjøre seg fra fattigdommens åk. Målet med utviklingspolitikken er at fattige land skal blir bedre i stand til å styre selv og kunne gi innbyggerne sine mulighet for gode liv. Eller for å bruke SAIHs ord – utviklingspolitikken skal være frigjørende.

Frigjøring handler om flere ting enn utdanning. Norsk støtte til grønn strøm kan gi næringsutvikling og vekst og fattige land. Slik kan fattige land skape seg nye inntekter og frigjøre seg fra dyr oljeimport. Gjennom programmet «Skatt for utvikling» støtter vi land til å få sikre offentlige inntekter. Egne skatteinntekter gir fattige land frihet til selv å bestemme hvordan de skal forme framtiden til beste for landets innbyggere.

Tilgang til ren energi, næringsutvikling og økte skatteinntekter er frigjøring i praksis. Og det er viktig nettopp for at fattige land skal kunne satse på utdanning. For på sikt skal ikke Norge eller andre rike land gi bistand for å sikre utdanning i andre land. Løsningen på sikt må være at landene selv tar dette ansvaret. Den gode nyheten er at afrikanske land bruker stadig mer av sine egne statsbudsjetter på utdanning.

Jeg er glad for at SAIH står på for å sikre kvalitet i utdanningen. Ni av ti barn begynner nå på skolen. Det er over 40 millioner flere enn for ti år siden. Land som Tanzania, Nepal og Madagaskar ligger godt an til å nå FNs mål om at alle barn har rett til utdanning, innen 2015. Mye går i riktig retning. Men når det gjelder kvaliteten på både grunnutdanning og høyere utdanning er det en stor jobb igjen å gjøre.

[@portabletext/react] Unknown block type "block", specify a component for it in the `components.types` prop

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.

Nyhet

OsloMet styrker studentsolidariteten!

Studentdemokratiet ved OsloMet har vedtatt å øke SAIH-tierne fra 50 til 60 kroner. Vedtaket gjør OsloMet til det første universitetet i Norge som gir studentene mulighet til å bidra med 60 kroner over semesteravgiften – et tydelig signal om at solidaritet fortsatt står sterkt blant norske studenter.

Les nyhet
A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."

Nyhet

SAIH uttrykker solidaritet med studentene i Zambia

SAIH uttrykker solidaritet med Zambia National Students Union (ZANASU) og de 74 studentene ved Kapasa Makasa University som ble arrestert etter en fredelig demonstrasjon mot nye regler for klassifisering av grader. Arrestasjonene utgjør et alvorlig angrep på studenters rett til å protestere og på akademisk frihet.

Les nyhet
A smiling young woman wearing a black and white keffiyeh stands in front of posters, one depicting Nelson Mandela.A smiling young woman wearing a black and white keffiyeh stands in front of posters, one depicting Nelson Mandela.

Nyhet

SAIH er en apartheidfri sone

Før sommeren sluttet SAIH seg til den internasjonale kampanjen for apartheidfrie soner (AFS). - Et naturlig og nødvendig steg, sier SAIH-leder Henriette Johnstone.

Les nyhet
Person from behind, wearing a bandana and denim jacket, holding a megaphone and raising a fist.Person from behind, wearing a bandana and denim jacket, holding a megaphone and raising a fist.

Nyhet

Bli med i SAIHs arbeidsgruppe for avkolonisering

Er du student, akademiker eller aktivist med engasjement for avkolonisering? Nå kan du bli med i SAIHs nye arbeidsgruppe og bidra til å forme hvordan organisasjonen jobber med dette viktige temaet – både internt og i samarbeid med våre partnere.

Les nyhet
Four smiling young women wearing t-shirts that read "SAIH Utdanning for frigjoring."Four smiling young women wearing t-shirts that read "SAIH Utdanning for frigjoring."

Nyhet

Bli med i arbeidsgruppen for SAIH-konferansen 2026

Vil du være med å utvikle SAIHs største arrangement i 2026? SAIH søker kreative og engasjerte studenter og akademikere til arbeidsgruppen for SAIH-konferansen 2026. Søknadsfrist 7. november.

Les nyhet
ung kvinne står med armene i kryss og ser alvorlig inn i kameraung kvinne står med armene i kryss og ser alvorlig inn i kamera

Nyhet

Statsbudsjettet 2026: Kunnskapsløst budsjett

Regjeringen legger i dag fram statsbudsjettet for 2026. Siden den tiltrådte i 2021, har støtten til utdanning i bistandsbudsjettet falt med 67 prosent – fra ca. 2 milliarder kroner til under 650 millioner.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon