Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Skolens ansvar for homofob og transfob vold og mobbing

UN Free & Equal er FNs satsing på likestilling for LHBT-personer, som fredag lanserte en ny kampanje med særlig fokus på utdanningssektorens ansvar. Sentralt i kampanjen er en nyere rapport fra UNESCO, «Out In The Open – Education secor responses to violence based on sexual orientation and gender identity/expression», som har blitt til blant annet gjennom et forskningssamarbeid med SAIHs partner GALA (Gay and Lesbian Memory in Action) i Sør-Afrika. Den retter seg særlig mot foreldre, lærere, skoler og myndigheter, og ser på hva man må gjøre for å få slutt på denne type vold.

Med intervjuer, spørreundersøkelser og annen data fra alle verdensdeler viser rapporten at risikoen for en LHBT-person å oppleve diskriminering og fordommer er høyere på skolen enn i hjemmet og lokalmiljøet. LHBT-elever opplever også betydelig oftere mobbing i skolen enn elever som ikke er lesbiske, homofile, bifile eller transkjønnete. Vold og mobbing i skolen påvirker LHBT-elevenes utdanning, jobbmuligheter og selvfølelse. De føler seg utrygge på skolen, og har økt sjanse for å skulke og slutte på skolen.

Liten kunnskap blant lærere

Rapporten understreker at utdanningssektoren har et stort ansvar for å tilrettelegge for et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever og studenter. Å innføre tiltak mot homofob og transfob vold er avgjørende for å sikre effektiv læring og retten til utdanning for alle – ikke minst for å nå bærekraftsmål nummer 4 om kvalitetsutdanning for alle.

Så langt har svært få land i verden etablert gode og omfattende nok tiltak innen utdanningssektoren for å bekjempe problemet. Samtidig har lærere liten kunnskap og skolering til både å støtte elever og studenter og å fange opp denne typen vold og mobbing blant ungdom.

Les mer om kampanjen her og les rapporten her.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Earth from space at night, showing city lights across land.Earth from space at night, showing city lights across land.

Nyhet

Norges rolle som global kunnskaps­nasjon og bro­bygger står i fare

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 forsterker en utvikling der internasjonalt utdannings- og forskningssamarbeid bygges ned.

Les nyhet
Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".

Nyhet

Akademisk frihet under økende press: SAR lanserer Free to Think 2025

Den nye Free to Think 2025-rapporten fra Scholars at Risk viser en markant vekst i angrep på forskere, studenter og universiteter globalt – også i etablerte demokratier. Samtidig peker rapporten på økt motstandskraft i akademia, og understreker behovet for at norske myndigheter og universiteter tar et tydeligere ansvar for å beskytte og fremme akademisk frihet.

Les nyhet
Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.

Nyhet

Angrepene på akademia i USA må tas på alvor

At en norsk gjesteforsker opplever campus som trygt, betyr ikke at andre gjør det. Perspektiver formes av posisjon.

Les nyhet
A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.

Nyhet

SAIH inngår nye partnerskap for å forsvare retten til høyere utdanning i Palestina

SAIH inngår nye partnerskap for å støtte palestinske studenter og beskytte retten til utdanning i Gaza og på Vestbredden.

Les nyhet
Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.

Nyhet

OsloMet styrker studentsolidariteten!

Studentdemokratiet ved OsloMet har vedtatt å øke SAIH-tierne fra 40 til 60 kroner. Vedtaket gjør OsloMet til det første universitetet i Norge som gir studentene mulighet til å bidra med 60 kroner over semesteravgiften – et tydelig signal om at solidaritet fortsatt står sterkt blant norske studenter.

Les nyhet
A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."

Nyhet

SAIH uttrykker solidaritet med studentene i Zambia

SAIH uttrykker solidaritet med Zambia National Students Union (ZANASU) og de 74 studentene ved Kapasa Makasa University som ble arrestert etter en fredelig demonstrasjon mot nye regler for klassifisering av grader. Arrestasjonene utgjør et alvorlig angrep på studenters rett til å protestere og på akademisk frihet.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon