Nyhet
Skolens ansvar for homofob og transfob vold og mobbing
UN Free & Equal er FNs satsing på likestilling for LHBT-personer, som fredag lanserte en ny kampanje med særlig fokus på utdanningssektorens ansvar. Sentralt i kampanjen er en nyere rapport fra UNESCO, «Out In The Open – Education secor responses to violence based on sexual orientation and gender identity/expression», som har blitt til blant annet gjennom et forskningssamarbeid med SAIHs partner GALA (Gay and Lesbian Memory in Action) i Sør-Afrika. Den retter seg særlig mot foreldre, lærere, skoler og myndigheter, og ser på hva man må gjøre for å få slutt på denne type vold.
Med intervjuer, spørreundersøkelser og annen data fra alle verdensdeler viser rapporten at risikoen for en LHBT-person å oppleve diskriminering og fordommer er høyere på skolen enn i hjemmet og lokalmiljøet. LHBT-elever opplever også betydelig oftere mobbing i skolen enn elever som ikke er lesbiske, homofile, bifile eller transkjønnete. Vold og mobbing i skolen påvirker LHBT-elevenes utdanning, jobbmuligheter og selvfølelse. De føler seg utrygge på skolen, og har økt sjanse for å skulke og slutte på skolen.
Liten kunnskap blant lærere
Rapporten understreker at utdanningssektoren har et stort ansvar for å tilrettelegge for et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever og studenter. Å innføre tiltak mot homofob og transfob vold er avgjørende for å sikre effektiv læring og retten til utdanning for alle – ikke minst for å nå bærekraftsmål nummer 4 om kvalitetsutdanning for alle.
Så langt har svært få land i verden etablert gode og omfattende nok tiltak innen utdanningssektoren for å bekjempe problemet. Samtidig har lærere liten kunnskap og skolering til både å støtte elever og studenter og å fange opp denne typen vold og mobbing blant ungdom.