Nyhet
"Utdanning handler om rettferdighet"
Les også: Julie Ness har nettopp skrevet en spennende artikkel om fremveksten av den internasjonale studentbevegelsen.
(image) - Hva forbinder du med “utdanning for frigjøring”?- For meg handler ”utdanning for frigjøring” om å gi alle lag av samfunnet verktøy til å skape sin egen hverdag og forme sitt eget samfunn. Med kunnskap kan marginaliserte grupper i samfunnet identifisere undertrykkende strukturer, og ved å identifisere strukturene kan man også bidra til å komme med løsninger for et mer rettferdig samfunn.
- Hvorfor er utdanning bra?- For meg handler utdanning om rettferdighet. Kunnskap er makt, og et godt og allment tilgjengelig utdanningssystem fører til demokratisering av kunnskap som hindrer undertrykking av grupper i samfunnet. Videre er det viktig med en høyt utdannet befolkning, slik at større deler av samfunnet kan delta i den politiske debatten og bidra til samfunnsutviklingen. Utdanning er en drivkraft til endring i samfunnet, noe som har vært sentralt i de politiske omveltningene som har funnet sted i Nord Afrika siden nyttår.
- Hvordan kan situasjonen for utdanning i verden dag bli bedre?- Som sagt, kunnskap er makt, og av den grunn må utdanning være allment tilgjengelig. Den største utfordringen i utdanningssektoren i dag er barrierene som hindrer folk i å delta i høyere utdanning. Retten til utdanning, hjemlet i Menneskerettighetskonvensjonen må gjenopprettes, og statene må se verdien av en høyt utdannet befolkning. Det skorter på offentlig finansiering av utdanningssektoren, som ikke minst går på bekostning av et allment, tilgjengelig utdanningssystem i store deler av verden.
- Hvordan kan du personlig bidra til utdanning for frigjøring?- Gjennom mitt verv som tillitsvalgt i NSO arbeider jeg hver dag for offentlig finansiert høyere utdanningssektor, uten egenbetaling, både i Norge og Europa. Her må vi være på vakt, ettersom EU gjerne skulle sett at vi innførte skolepenger, som er et stort hinder for tilgang til høyere utdanning. Gjennom å være bevisst på politikkutviklingen i Norge og EU, og arbeide for et offentlig finansiert utdanningssystem kan alle bidra til at utdanningen beholder til frigjørende rolle.