Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Unge afrikanske ledere møtte Obama

(image) Masimba ble nominert for sitt engasjement for studentrettigheter og demokrati. Da Masimba begynte på mediestudier ved Midlands University i 2000 ble han også aktiv i studentpolitikken. Etter to år i studentpolitikken ble han utvist fra universitetet. På den tiden ble flere og flere studenter utvist og studentorganisasjonen ZINASU så et stadig voksende behov for å hjelpe de utviste studenter. I den perioden bodde Masimba i et hus sammen med mange andre utviste studenter. De fortalte sine historier om engasjement for studentrettigheter og demokrati som førte til arrestasjoner, fengsling og rettsaker, og utvisninger fra sine lærersteder til et lite videokamera. Filmen ble delt med ZINASU internasjonale kontakter, deriblant SAIH. Etter hvert utviklet programmet for å gi de utviste studentene seg til å bli en egen organisasjon, Student Solidarity Trust (SST). I dag dokumenterer SST overgrep mot studenter og gir rettshjelp til utviste og arresterte studenter. SAIH har støtte programmet siden oppstarten og siden 2003 har støtten gått igjennom SST.

I 2005 begynte Masimba som frivillig hos SST og har siden jobbet som informasjonsansvarlig og programrådgiver, før han i 2009 overtok ledelsen av organisasjonen. Selv sier Masimba om konferansen i Washington at det var et verdifullt møte, som i det minste viser at selv om han føler at de store forandringer i Zimbabwe uteblir, så ser andre mennesker deres jobb som verdifull og anerkjenner kampen for å forandre Zimbabwe. Til Voice Of America (VOA) uttaler Masimba at han har lært mye om lederskap, ikke bare politisk, men også økonomisk.

Obama sa i sin tale til de unge delegatene: ”Jeg har alltid sagt at Afrikas skjebne vil bli bestemt av afrikanere. Det skal ikke bli bestemt av meg. Det skal heller ikke bli bestemt av folk utenfor kontinentet. Det skal bli bestemt av dere. Alt vi kan gjøre er være sikre på at deres stemmer blir hørt og at dere vil kunne ta utfordringer og gjøre bruk av deres muligheter. Jeg har kalt inn til dette forumet av en enkelt grunn. Jeg ser ikke på Afrika som en egen verden: jeg ser på Afrika som en fundamental del av vår sammenvevde verden. Om det gjelder å opprette arbeidsplasser, stå i mot voldelige ekstremister, eller å fremme suksess modeller på demokrati og utvikling – for alt dette trenger vi et sterkt, selvforsynt og velstående Afrika. Så verden trenger deres talenter og deres kreativitet. Vi trenger unge afrikanere som kjemper og får ting til å skje, ikke bare i deres egne land men rundt i hele verden.”

http://www1.voanews.com/zimbabwe/news/Ending-Washington-Forum-Young-Africans-Promise-Better-Leadership-100057849.html

http://www.america.gov/st/texttrans-english/2010/August/20100803181934su0.3918377.html

http://www.america.gov/young_african_leaders.html

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Earth from space at night, showing city lights across land.Earth from space at night, showing city lights across land.

Nyhet

Norges rolle som global kunnskaps­nasjon og bro­bygger står i fare

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 forsterker en utvikling der internasjonalt utdannings- og forskningssamarbeid bygges ned.

Les nyhet
Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".

Nyhet

Akademisk frihet under økende press: SAR lanserer Free to Think 2025

Den nye Free to Think 2025-rapporten fra Scholars at Risk viser en markant vekst i angrep på forskere, studenter og universiteter globalt – også i etablerte demokratier. Samtidig peker rapporten på økt motstandskraft i akademia, og understreker behovet for at norske myndigheter og universiteter tar et tydeligere ansvar for å beskytte og fremme akademisk frihet.

Les nyhet
Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.

Nyhet

Angrepene på akademia i USA må tas på alvor

At en norsk gjesteforsker opplever campus som trygt, betyr ikke at andre gjør det. Perspektiver formes av posisjon.

Les nyhet
A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.

Nyhet

SAIH inngår nye partnerskap for å forsvare retten til høyere utdanning i Palestina

SAIH inngår nye partnerskap for å støtte palestinske studenter og beskytte retten til utdanning i Gaza og på Vestbredden.

Les nyhet
Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.

Nyhet

OsloMet styrker studentsolidariteten!

Studentdemokratiet ved OsloMet har vedtatt å øke SAIH-tierne fra 40 til 60 kroner. Vedtaket gjør OsloMet til det første universitetet i Norge som gir studentene mulighet til å bidra med 60 kroner over semesteravgiften – et tydelig signal om at solidaritet fortsatt står sterkt blant norske studenter.

Les nyhet
A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."

Nyhet

SAIH uttrykker solidaritet med studentene i Zambia

SAIH uttrykker solidaritet med Zambia National Students Union (ZANASU) og de 74 studentene ved Kapasa Makasa University som ble arrestert etter en fredelig demonstrasjon mot nye regler for klassifisering av grader. Arrestasjonene utgjør et alvorlig angrep på studenters rett til å protestere og på akademisk frihet.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon