Nyhet
Ti spørsmål til bistandsbransjen
Les Radi-Aid Research-rapporten HER.
Det mange av respondentene i Radi Aid Research-undersøkelsen fortalte oss var at de gjerne ville se mer mangfold og verdighet i bistandskommunikasjon. På bakgrunn av funnene i rapporten har vi utviklet følgende liste over nyttige spørsmål bistandsorganisasjoner kan ha i bakhodet når de lager visuell kommunikasjon med mennesker i.
1. MangfoldViser menneskene i reklamen mangfoldet i befolkningen? Finnes det variasjon i alder, generasjon og bakgrunn?
2. Lokal kapasitetHvordan kan du bedre vise at lokalsamfunnet har kapasitet til å selv forbedre situasjonen sin? Hvor er de lokale legene, lærerne og bistandsarbeiderne?
3. Bilde og tekstHvilket forhold har teksten til bildet? Utfyller de hverandre?
4. FølelserHvilke følelser vil du få fram med kommunikasjonen din - både fra donorer og fra de som er avbildet - og til hvilket formål? Er det å fremprovosere tristhet og sinne det mest konstruktive, eller er det mulig å spille mer på håp og positivitet?
5. Forbindelse til virkelighetenI hvilken grad beskriver bildene realitetene i situasjonene?
6. Visuell kommunikasjonHva er konteksten, og er den klart kommunisert? Hvem er menneskene i bildene, og hva er deres forhold til situasjonen?
7. RelasjonHvordan relaterer menneskene i reklamene til bildene? Hva er deres forbindelse til reklamen?
8. Bak bildetDeler bildene en historie, og presenterer de folk som mennesker med unike erfaringer og følelser?
9. Problem eller løsningViser bildet kun problemet eller løsningen på problemet?
10. VerdighetEr menneskene i bildene portrettert med verdighet?
Les Radi-Aid Research-rapporten HER.