Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Støtteerklæring for studenter og akademikere i Zimbabwe

Støtteerklæringen er signert av SAIHs politiske ledelse, og lederne av Norsk Studentunion, Studentenes Landsforbund, Unio og Utdanningsforbundet, og ble sendt til student- og akademikerorganisasjoner i Zimbabwe. Kopier ble sendt til norske og zimbabwiske myndigheter.Bakgrunnen for støtteerklæringen er den stadig forverrede situasjonen for studenter og akademikere i Zimbabwe. 9. juli, en uke før eksamensstart, ble alle studenter som bor i hybelhus på Zimbabwes største universitet, University of Zimbabwe (UZ), kastet ut. Utkastelsen kom to dager etter at studentene hadde demonstrert på universitetsområdet. Demonstrasjonen ble holdt i protest mot at myndighetene økte semesteravgiften. Studentene fikk to dager på å finne en million ZWD, og med myndighetenes kurskontroll er det hele 4 000 USD, cirka 24 000 norske kroner.

Studentene ved UZ er en gruppe som er lett å mobilisere, og det er stor sannsynlighet for at myndighetene stenger hybelhusene for å begrense studentenes mulighet til å organisere masseprotester. Hyppige studentdemonstrasjoner kan raskt spre seg til andre folkegrupper som blir mer og mer misfornøyde med måten landet styres på.

Høstsemesteret i Zimbabwe begynner mandag 10. september, og fortsatt er det mange studenter som ikke har fått komme tilbake til hyblene sine. SAIH og de tilsluttede medlemsorganisasjonene krever at zimbabwiske myndigheter respekterer studenters og akademikeres rettigheter, og at alle studenter ved UZ får komme tilbake til hyblene sine øyeblikkelig.

SAIH oppfordrer også norske myndigheter og media til å sette fokus på situasjonen for studenter og akademikere i Zimbabwe, og legge press på zimbabwiske myndigheter om å respektere de grunnleggende menneskerettighetene til zimbabwere.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

three young women are smiling for the camera in circles .three young women are smiling for the camera in circles .

Nyhet

Valgkomiteens innstilling til SAIHs arbeidsutvalg 2024/2025

Les nyhet
En gruppe mennesker står sammen og snakker. En gruppe mennesker står sammen og snakker.

Nyhet

Ledig stilling: Organisasjonsrådgiver

SAIH søker en engasjert og systematisk organisasjonsrådgiver som brenner for global solidaritet og sterke organisasjoner.

Les nyhet
En kvinne står foran en vegg med armene i kors.En kvinne står foran en vegg med armene i kors.

Nyhet

Motstanderne av akademisk boikott gjør det enkelt for seg selv

Det er enkelt å være prinsipielt for akademisk frihet og mot akademisk boikott. Går man derimot inn i den konkrete situasjonen i Israel og Palestina blir det mer krevende.

Les nyhet
En kvinne iført en svart frakk og et grønt skjerf smiler til kameraet.En kvinne iført en svart frakk og et grønt skjerf smiler til kameraet.

Nyhet

Statsbudsjettet 2025: SAIHs innspill

Norge må øke støtten til menneskerettighetsforkjempere og deres organisasjoner, på deres premisser.

Les nyhet
En knyttneve holder en blyant foran et palestinsk flagg.En knyttneve holder en blyant foran et palestinsk flagg.

Nyhet

Derfor er ­akademisk boikott riktig

Diskusjonen om akademisk boikott av Israel intensiveres nå ved norske universiteter og høyskoler. Stilt ovenfor realitetene i Palestina mener vi at dette ikke-voldelige virkemiddelet ikke bør stå uprøvd.

Les nyhet
Stortinget med tre studentaktivister i bakgrunnen.Stortinget med tre studentaktivister i bakgrunnen.

Nyhet

Regjeringen må gjøre mer for å styrke Students At Risk

I 2022 lovte utenriksministeren å jobbe for å øke synligheten til StAR-ordningen, men så ble det stille. Denne uken fikk vi svar.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon