Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Stor oppslutning om ny tierordning i Stavanger

Se artikkelen på: http://student.uis.no/aktuelt/article45617-2965.html

(image) Fra høsten 2011 har studentene ved UiS valgt å innføre den såkalte tierordningen - en ordning hvor studentene kan gi penger til internasjonale solidaritetsorganisasjoner via studentbetalingen. Ordningen er frivillig, men så langt har svært mange av studentene valgt å betale. Bare i løpet av juni har det kommet inn over 30 000 kroner til SAIH (Studentene og Akademikernes Internajonale Hjelpefond) og UiS Aid. I og med at det til nå kun er 10 % av studentbetalingene som nå er kommet inn på konto, er dette svært bra og tyder på mye internasjonalt engasjement blant studentene!

Bjørn Harald Lye, leder av SAIH Stavanger, gleder seg over tallene: SAIH Stavanger er veldig fornøyd med bidragene studentene har kommet med så langt. Det er gledelig å se at studentene støtter studenter i Sør. Vi, studenter, vet veldig godt hvor viktig utdanning er for utvikling og hva dette kan gjøre for hvert individ. Gjennom utdanning kan individet utfylle sitt potensiale og skape en bedre verden for seg selv, lokalsamfunnet og til syvende og sist også hele verden.

Også UiS Aid er fornøyde: Vi UiS Aid synes det er fantastisk å høre at vi har så mange studenter med på laget. Disse pengene vil bidra til at vi er ett skritt nærmere et av FNs tusenårsmål: at alle barn skal ha muligheten til å fullføre grunnskoleutdanning. Studentene på UiS gjør en utrolig viktig jobb sier Mohse Mehari Gebreselasse, styremedlem i UiS Aid.

Informasjon om studentbetalingen finner du her.

Du kan også lese mer om innføringen av tierordningen her.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Hender holder opp et forstørrelsesglass, en skattemelding, en kalkulator og en globe.Hender holder opp et forstørrelsesglass, en skattemelding, en kalkulator og en globe.

Nyhet

Internasjonalt skattesamarbeid fungerer – men ikke for det globale sør

Finansminister Vedum og utviklingsminister Tvinnereim skaper et optimistisk bilde av internasjonalt skattesamarbeid, men virkeligheten fortjener et mer kritisk blikk. Mens de markerer milepæler og roser OECD, unnlater de å adressere det viktige spørsmålet om hvem som faktisk har en stemme i utformingen av disse reglene.

Les nyhet
En statue på et torg, foran en bygning.En statue på et torg, foran en bygning.

Nyhet

Akademisk boikott er ikke autoritært eller prinsippløst

Det er ingen grunn å skille skarpt mellom rett, moral og politikk i universitetspolitiske spørsmål.

Les nyhet
three young women are smiling for the camera in circles .three young women are smiling for the camera in circles .

Nyhet

Valgkomiteens innstilling til SAIHs arbeidsutvalg 2024/2025

Les nyhet
En gruppe mennesker står sammen og snakker. En gruppe mennesker står sammen og snakker.

Nyhet

Ledig stilling: Organisasjonsrådgiver

SAIH søker en engasjert og systematisk organisasjonsrådgiver som brenner for global solidaritet og sterke organisasjoner.

Les nyhet
En kvinne står foran en vegg med armene i kors.En kvinne står foran en vegg med armene i kors.

Nyhet

Motstanderne av akademisk boikott gjør det enkelt for seg selv

Det er enkelt å være prinsipielt for akademisk frihet og mot akademisk boikott. Går man derimot inn i den konkrete situasjonen i Israel og Palestina blir det mer krevende.

Les nyhet
En kvinne iført en svart frakk og et grønt skjerf smiler til kameraet.En kvinne iført en svart frakk og et grønt skjerf smiler til kameraet.

Nyhet

Statsbudsjettet 2025: SAIHs innspill

Norge må øke støtten til menneskerettighetsforkjempere og deres organisasjoner, på deres premisser.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon