Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Skoleterror

Leder kommer som en respons om sak om UNESCO rapport dagen før.Vold og trusler blir stadig oftere tatt i bruk mot skoler og universiteter i land over hele verden. Det er den dypt urovekkende konklusjonen i en ny rapport fra UNESCO, FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon.

De tre siste årene er utdanningsinstitusjoner blitt angrepet i minst 32 land. Siden den første rapporten i 2007 har forholdene forverret seg betydelig i Pakistan, Afghanistan, India og Thailand. I mange land, som for eksempel Colombia og Zimbabwe, foregår et stort antall angrep som aldri blir registrert i noen statistikk.

Ofte blir skoler rammet av væpnede grupper som kjemper mot det sittende regimet. Andre ganger er det landets egne myndigheter som slår til mot skoler og universiteter for å kneble fri tenkning og kunnskapsformidling. Ofrene er først og fremst barn og unge mennesker, men også uredde lærere og forskere står utsatt til.

Det er vanskelig å finne effektive mottiltak mot disse feige angrepene på noen av de mest sårbare i samfunnet. UNESCO peker på at motivene for terror mot utdanningsinstitusjoner varierer fra land til land. I tillegg er det et problem at ingen internasjonal organisasjon sitter med full oversikt.

En god begynnelse ville være å gi denne typen brudd på menneskerettighetene langt større oppmerksomhet i politikk og medier. Å angripe en skole er i realiteten å angripe landets fremtid. Det gjør denne volden spesielt destruktiv og viktig å bekjempe.http://www.aftenposten.no/meninger/leder/article3539300.ece

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

A smiling young woman wearing a black and white keffiyeh stands in front of posters, one depicting Nelson Mandela.A smiling young woman wearing a black and white keffiyeh stands in front of posters, one depicting Nelson Mandela.

Nyhet

SAIH er en apartheidfri sone

Før sommeren sluttet SAIH seg til den internasjonale kampanjen for apartheidfrie soner (AFS). - Et naturlig og nødvendig steg, sier SAIH-leder Henriette Johnstone.

Les nyhet
Person from behind, wearing a bandana and denim jacket, holding a megaphone and raising a fist.Person from behind, wearing a bandana and denim jacket, holding a megaphone and raising a fist.

Nyhet

Bli med i SAIHs arbeidsgruppe for avkolonisering

Er du student, akademiker eller aktivist med engasjement for avkolonisering? Nå kan du bli med i SAIHs nye arbeidsgruppe og bidra til å forme hvordan organisasjonen jobber med dette viktige temaet – både internt og i samarbeid med våre partnere.

Les nyhet
Four smiling young women wearing t-shirts that read "SAIH Utdanning for frigjoring."Four smiling young women wearing t-shirts that read "SAIH Utdanning for frigjoring."

Nyhet

Bli med i arbeidsgruppen for SAIH-konferansen 2026

Vil du være med å utvikle SAIHs største arrangement i 2026? SAIH søker kreative og engasjerte studenter og akademikere til arbeidsgruppen for SAIH-konferansen 2026. Søknadsfrist 7. november.

Les nyhet
ung kvinne står med armene i kryss og ser alvorlig inn i kameraung kvinne står med armene i kryss og ser alvorlig inn i kamera

Nyhet

Statsbudsjettet 2026: Kunnskapsløst budsjett

Regjeringen legger i dag fram statsbudsjettet for 2026. Siden den tiltrådte i 2021, har støtten til utdanning i bistandsbudsjettet falt med 67 prosent – fra ca. 2 milliarder kroner til under 650 millioner.

Les nyhet
En ung mann blir ført bort av to politimenn med hjelmer og skjoldEn ung mann blir ført bort av to politimenn med hjelmer og skjold

Nyhet

Når solidaritet blir kriminalisert

Angrepene på aktivister verden over er ikke bare utrolig skremmende, men det truer demokratiet.

Les nyhet
a woman is standing on a balcony looking at the camera .a woman is standing on a balcony looking at the camera .

Nyhet

Fristen er ute

Folkeretten kan ikke bare være fasadeprat: Nå må Norge våge å gjøre mer enn å nikke til prinsippene.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon