Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Skoleterror

Leder kommer som en respons om sak om UNESCO rapport dagen før.Vold og trusler blir stadig oftere tatt i bruk mot skoler og universiteter i land over hele verden. Det er den dypt urovekkende konklusjonen i en ny rapport fra UNESCO, FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon.

De tre siste årene er utdanningsinstitusjoner blitt angrepet i minst 32 land. Siden den første rapporten i 2007 har forholdene forverret seg betydelig i Pakistan, Afghanistan, India og Thailand. I mange land, som for eksempel Colombia og Zimbabwe, foregår et stort antall angrep som aldri blir registrert i noen statistikk.

Ofte blir skoler rammet av væpnede grupper som kjemper mot det sittende regimet. Andre ganger er det landets egne myndigheter som slår til mot skoler og universiteter for å kneble fri tenkning og kunnskapsformidling. Ofrene er først og fremst barn og unge mennesker, men også uredde lærere og forskere står utsatt til.

Det er vanskelig å finne effektive mottiltak mot disse feige angrepene på noen av de mest sårbare i samfunnet. UNESCO peker på at motivene for terror mot utdanningsinstitusjoner varierer fra land til land. I tillegg er det et problem at ingen internasjonal organisasjon sitter med full oversikt.

En god begynnelse ville være å gi denne typen brudd på menneskerettighetene langt større oppmerksomhet i politikk og medier. Å angripe en skole er i realiteten å angripe landets fremtid. Det gjør denne volden spesielt destruktiv og viktig å bekjempe.http://www.aftenposten.no/meninger/leder/article3539300.ece

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

a sign that says fanfare with a watermelon and maracas on it .a sign that says fanfare with a watermelon and maracas on it .

Nyhet

FANFARE – fellesskap mot fascisme!

Velkommen til folkefest og fellesskap mot fascisme - søndag 22. juni i Oslo

Les nyhet
a row of vans are parked in front of a building with graffiti on it .a row of vans are parked in front of a building with graffiti on it .

Nyhet

Gatekunst og frigjøringskamp

Fredag 27. juni inviterer SAIH og Street Art Oslo til avduking av et nytt veggmaleri midt i Oslo sentrum.

Les nyhet
a fist is holding a pencil in front of the palestinian flag.a fist is holding a pencil in front of the palestinian flag.

Nyhet

Norske universiteter med nytt samarbeid for palestinsk høyere utdanning

Tirsdag 27. mai ble et nytt samarbeid mellom en rekke norske høyere utdanningsinstitusjoner etablert. Hovedformålet er å mobilisere og koordinere ressurser som kan bidra til å støtte Palestinsk høyere utdanning. Hele 14 universiteter og høyskoler, blant dem flere av landets største, er involvert i oppstarten.

Les nyhet
En kvinne snakker foran en stor gruppe mennesker i et auditorium.En kvinne snakker foran en stor gruppe mennesker i et auditorium.

Nyhet

Universiteter som motstand – høyaktuell konferanse samlet forskere, studenter og aktivister

Hvordan kan universiteter være arenaer for solidaritet, sosial rettferdighet og motstand? Dette var kjernespørsmålet under SAIHs konferanse 2025, som samlet studenter, akademikere og aktivister fra hele verden til en dagsaktuell og engasjerende samtale.

Les nyhet
a painting of a woman with a plant in her moutha painting of a woman with a plant in her mouth

Nyhet

SAIH søker konsulent for evaluering av partnerledet forskning i Sør

Vil du bidra til å styrke samfunnsdrevet forskning og høyere utdanning i det globale sør?

Les nyhet
to kvinner smiler til kamerato kvinner smiler til kamera

Nyhet

Studentdemokratier stemmer frem mer solidaritet

To nye studentdemokratier skrur opp støtten til SAIH. Vedtaket betyr økt støtte til studenters globale kamp for utdanning og rettigheter - gjennom en av Norges mest unike solidaritetsordninger.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon