Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Skoleterror

Leder kommer som en respons om sak om UNESCO rapport dagen før.Vold og trusler blir stadig oftere tatt i bruk mot skoler og universiteter i land over hele verden. Det er den dypt urovekkende konklusjonen i en ny rapport fra UNESCO, FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon.

De tre siste årene er utdanningsinstitusjoner blitt angrepet i minst 32 land. Siden den første rapporten i 2007 har forholdene forverret seg betydelig i Pakistan, Afghanistan, India og Thailand. I mange land, som for eksempel Colombia og Zimbabwe, foregår et stort antall angrep som aldri blir registrert i noen statistikk.

Ofte blir skoler rammet av væpnede grupper som kjemper mot det sittende regimet. Andre ganger er det landets egne myndigheter som slår til mot skoler og universiteter for å kneble fri tenkning og kunnskapsformidling. Ofrene er først og fremst barn og unge mennesker, men også uredde lærere og forskere står utsatt til.

Det er vanskelig å finne effektive mottiltak mot disse feige angrepene på noen av de mest sårbare i samfunnet. UNESCO peker på at motivene for terror mot utdanningsinstitusjoner varierer fra land til land. I tillegg er det et problem at ingen internasjonal organisasjon sitter med full oversikt.

En god begynnelse ville være å gi denne typen brudd på menneskerettighetene langt større oppmerksomhet i politikk og medier. Å angripe en skole er i realiteten å angripe landets fremtid. Det gjør denne volden spesielt destruktiv og viktig å bekjempe.http://www.aftenposten.no/meninger/leder/article3539300.ece

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Hender holder opp et forstørrelsesglass, en skattemelding, en kalkulator og en globe.Hender holder opp et forstørrelsesglass, en skattemelding, en kalkulator og en globe.

Nyhet

Internasjonalt skattesamarbeid fungerer – men ikke for det globale sør

Finansminister Vedum og utviklingsminister Tvinnereim skaper et optimistisk bilde av internasjonalt skattesamarbeid, men virkeligheten fortjener et mer kritisk blikk. Mens de markerer milepæler og roser OECD, unnlater de å adressere det viktige spørsmålet om hvem som faktisk har en stemme i utformingen av disse reglene.

Les nyhet
En statue på et torg, foran en bygning.En statue på et torg, foran en bygning.

Nyhet

Akademisk boikott er ikke autoritært eller prinsippløst

Det er ingen grunn å skille skarpt mellom rett, moral og politikk i universitetspolitiske spørsmål.

Les nyhet
three young women are smiling for the camera in circles .three young women are smiling for the camera in circles .

Nyhet

Valgkomiteens innstilling til SAIHs arbeidsutvalg 2024/2025

Les nyhet
En gruppe mennesker står sammen og snakker. En gruppe mennesker står sammen og snakker.

Nyhet

Ledig stilling: Organisasjonsrådgiver

SAIH søker en engasjert og systematisk organisasjonsrådgiver som brenner for global solidaritet og sterke organisasjoner.

Les nyhet
En kvinne står foran en vegg med armene i kors.En kvinne står foran en vegg med armene i kors.

Nyhet

Motstanderne av akademisk boikott gjør det enkelt for seg selv

Det er enkelt å være prinsipielt for akademisk frihet og mot akademisk boikott. Går man derimot inn i den konkrete situasjonen i Israel og Palestina blir det mer krevende.

Les nyhet
En kvinne iført en svart frakk og et grønt skjerf smiler til kameraet.En kvinne iført en svart frakk og et grønt skjerf smiler til kameraet.

Nyhet

Statsbudsjettet 2025: SAIHs innspill

Norge må øke støtten til menneskerettighetsforkjempere og deres organisasjoner, på deres premisser.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon