Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Ny veileder skal beskytte høyere utdanning fra angrep

Angrep på høyere utdanning innebærer alt fra politi og militære som rykker inn på campus for å arrestere og voldelig bryter opp fredelige demonstranter, til terrorangrep og utdanningsinstitusjoner som mål eller oppholdssted i krig. Mellom januar 2011 og mai 2015 ble det registrert totalt 333 angrep i 65 land mot universiteter og høgskoler, og den siste rapporten fra Scholars At Risk dokumenterer overgrep mot høyere utdanning i 35 land bare det siste halvannet året.

Nylig lanserte GCPEA (Global Coalition to Protect Education from Attack) en ny veileder kalt «Guide to implementing the Principles of State Responsibility to Protect Higher Education from Attack». Veilederen kartlegger en rekke tiltak stater har gjort og kan gjøre for å beskytte høyere utdanning.

Veilederen er et resultat av en langsiktig satsing for å identifisere trusler mot høyere utdanning globalt, og hvilke tiltak som kan bedre situasjonen.

Hvem er GCPEA?

GCPEA er en unikt nettverk av sivilsamfunnsorganisasjoner, menneskerettighetsorganisasjoner og FN-organer som alle ønsker at det skal være trygt å gå på skole og universitet uansett hvor du bor. Hvert fjerde år utgir GCPEA rapporten «Education Under Attack»som dokumenterer og analyserer angrep på utdanning i hele verden. Denne rapporten danner grunnlag for målrettet internasjonal innsats for å beskytte utdanning mot angrep.

Hva gjør SAIH i GCPEA?

SAIH har de siste årene bidratt aktivt i GCPEA for å styrke internasjonale normer som beskytter utdanning. I 2014 og 2015 jobbet SAIH iherdig sammen med andre norske og internasjonale partnere i GCPEA, slik at Norge tok på seg hovedansvaret for å fremme nye retningslinjer for å beskytte utdanning i krig og konflikt. Dette resulterte i Safe Schools Declaration, som 57 land nå har signert, hvor de påtar seg ansvar for å unngå militær bruk av skoler og universiteter i konfliktsituasjoner.

Det siste året har SAIH deltatt i arbeidsgruppen på høyere utdanning som nå har lansert veilederen for stater til å beskytte høyere utdanning fra angrep.

Hva inneholder den nye veilederen?

Veilederen tar utgangspunkt i fire prinsipper utviklet av GCPEA for å beskytte høyere utdanning. Prinsippene er støttet av organisasjoner som representerer over 1500 universiteter i 72 land. Stater bør:

Avstå fra å angripe høyere utdanningBeskytte høyere utdanning mot nåværende og framtidig angrepHjelpe ofre for angrepAvskrekke fra fremtidige angrep, blant annet ved å etterforske angrep og holde gjerningspersoner ansvarlige

Forslagene til hvordan prinsippene kan implementeres innebærer alt fra å utvikle beredskapsplaner og styrke kommunikasjon mellom sikkerhetsvakter på campus og nasjonale sikkerhetsmyndigheter, til å gjennomgå nasjonale lover og sikre at rettighetene for ansatte og studenter i høyere utdanning er ivaretatt i lover som angår menneskerettigheter. Det anbefales også å unngå at høyere utdanningsinstitusjoner opptrer på en slik måte at de ikke blir oppfattet som en politisert aktør.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.

Nyhet

OsloMet styrker studentsolidariteten!

Studentdemokratiet ved OsloMet har vedtatt å øke SAIH-tierne fra 50 til 60 kroner. Vedtaket gjør OsloMet til det første universitetet i Norge som gir studentene mulighet til å bidra med 60 kroner over semesteravgiften – et tydelig signal om at solidaritet fortsatt står sterkt blant norske studenter.

Les nyhet
A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."

Nyhet

SAIH uttrykker solidaritet med studentene i Zambia

SAIH uttrykker solidaritet med Zambia National Students Union (ZANASU) og de 74 studentene ved Kapasa Makasa University som ble arrestert etter en fredelig demonstrasjon mot nye regler for klassifisering av grader. Arrestasjonene utgjør et alvorlig angrep på studenters rett til å protestere og på akademisk frihet.

Les nyhet
A smiling young woman wearing a black and white keffiyeh stands in front of posters, one depicting Nelson Mandela.A smiling young woman wearing a black and white keffiyeh stands in front of posters, one depicting Nelson Mandela.

Nyhet

SAIH er en apartheidfri sone

Før sommeren sluttet SAIH seg til den internasjonale kampanjen for apartheidfrie soner (AFS). - Et naturlig og nødvendig steg, sier SAIH-leder Henriette Johnstone.

Les nyhet
Person from behind, wearing a bandana and denim jacket, holding a megaphone and raising a fist.Person from behind, wearing a bandana and denim jacket, holding a megaphone and raising a fist.

Nyhet

Bli med i SAIHs arbeidsgruppe for avkolonisering

Er du student, akademiker eller aktivist med engasjement for avkolonisering? Nå kan du bli med i SAIHs nye arbeidsgruppe og bidra til å forme hvordan organisasjonen jobber med dette viktige temaet – både internt og i samarbeid med våre partnere.

Les nyhet
Four smiling young women wearing t-shirts that read "SAIH Utdanning for frigjoring."Four smiling young women wearing t-shirts that read "SAIH Utdanning for frigjoring."

Nyhet

Bli med i arbeidsgruppen for SAIH-konferansen 2026

Vil du være med å utvikle SAIHs største arrangement i 2026? SAIH søker kreative og engasjerte studenter og akademikere til arbeidsgruppen for SAIH-konferansen 2026. Søknadsfrist 7. november.

Les nyhet
ung kvinne står med armene i kryss og ser alvorlig inn i kameraung kvinne står med armene i kryss og ser alvorlig inn i kamera

Nyhet

Statsbudsjettet 2026: Kunnskapsløst budsjett

Regjeringen legger i dag fram statsbudsjettet for 2026. Siden den tiltrådte i 2021, har støtten til utdanning i bistandsbudsjettet falt med 67 prosent – fra ca. 2 milliarder kroner til under 650 millioner.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon