Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Ny veileder skal beskytte høyere utdanning fra angrep

Angrep på høyere utdanning innebærer alt fra politi og militære som rykker inn på campus for å arrestere og voldelig bryter opp fredelige demonstranter, til terrorangrep og utdanningsinstitusjoner som mål eller oppholdssted i krig. Mellom januar 2011 og mai 2015 ble det registrert totalt 333 angrep i 65 land mot universiteter og høgskoler, og den siste rapporten fra Scholars At Risk dokumenterer overgrep mot høyere utdanning i 35 land bare det siste halvannet året.

Nylig lanserte GCPEA (Global Coalition to Protect Education from Attack) en ny veileder kalt «Guide to implementing the Principles of State Responsibility to Protect Higher Education from Attack». Veilederen kartlegger en rekke tiltak stater har gjort og kan gjøre for å beskytte høyere utdanning.

Veilederen er et resultat av en langsiktig satsing for å identifisere trusler mot høyere utdanning globalt, og hvilke tiltak som kan bedre situasjonen.

Hvem er GCPEA?

GCPEA er en unikt nettverk av sivilsamfunnsorganisasjoner, menneskerettighetsorganisasjoner og FN-organer som alle ønsker at det skal være trygt å gå på skole og universitet uansett hvor du bor. Hvert fjerde år utgir GCPEA rapporten «Education Under Attack»som dokumenterer og analyserer angrep på utdanning i hele verden. Denne rapporten danner grunnlag for målrettet internasjonal innsats for å beskytte utdanning mot angrep.

Hva gjør SAIH i GCPEA?

SAIH har de siste årene bidratt aktivt i GCPEA for å styrke internasjonale normer som beskytter utdanning. I 2014 og 2015 jobbet SAIH iherdig sammen med andre norske og internasjonale partnere i GCPEA, slik at Norge tok på seg hovedansvaret for å fremme nye retningslinjer for å beskytte utdanning i krig og konflikt. Dette resulterte i Safe Schools Declaration, som 57 land nå har signert, hvor de påtar seg ansvar for å unngå militær bruk av skoler og universiteter i konfliktsituasjoner.

Det siste året har SAIH deltatt i arbeidsgruppen på høyere utdanning som nå har lansert veilederen for stater til å beskytte høyere utdanning fra angrep.

Hva inneholder den nye veilederen?

Veilederen tar utgangspunkt i fire prinsipper utviklet av GCPEA for å beskytte høyere utdanning. Prinsippene er støttet av organisasjoner som representerer over 1500 universiteter i 72 land. Stater bør:

Avstå fra å angripe høyere utdanningBeskytte høyere utdanning mot nåværende og framtidig angrepHjelpe ofre for angrepAvskrekke fra fremtidige angrep, blant annet ved å etterforske angrep og holde gjerningspersoner ansvarlige

Forslagene til hvordan prinsippene kan implementeres innebærer alt fra å utvikle beredskapsplaner og styrke kommunikasjon mellom sikkerhetsvakter på campus og nasjonale sikkerhetsmyndigheter, til å gjennomgå nasjonale lover og sikre at rettighetene for ansatte og studenter i høyere utdanning er ivaretatt i lover som angår menneskerettigheter. Det anbefales også å unngå at høyere utdanningsinstitusjoner opptrer på en slik måte at de ikke blir oppfattet som en politisert aktør.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

A large, diverse group of smiling people posing for a photo indoors.A large, diverse group of smiling people posing for a photo indoors.

Nyhet

Vintersamling 2026

Den beste helgen i februar nærmer seg – SAIHs vintersamling! Husk å melde deg på innen 25. januar.

Les nyhet
Composite image of a young woman holding a megaphone above an ornate building, with colorful abstract shapes.Composite image of a young woman holding a megaphone above an ornate building, with colorful abstract shapes.

Nyhet

Bidra til å styrke beskyttelsen av studentaktivisme verden over

SAIH lanserer en ny global undersøkelse om hvordan universiteter beskytter studentaktivisme. Vi inviterer deg til å dele erfaringer, praksiser og initiativer som bidrar til å sikre studenters rett til å ytre seg og organisere seg – slik at vi sammen kan styrke beskyttelsen av studentaktivister over hele verden.

Les nyhet
Earth from space at night, showing city lights across land.Earth from space at night, showing city lights across land.

Nyhet

Norges rolle som global kunnskaps­nasjon og bro­bygger står i fare

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 forsterker en utvikling der internasjonalt utdannings- og forskningssamarbeid bygges ned.

Les nyhet
Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".

Nyhet

Akademisk frihet under økende press: SAR lanserer Free to Think 2025

Den nye Free to Think 2025-rapporten fra Scholars at Risk viser en markant vekst i angrep på forskere, studenter og universiteter globalt – også i etablerte demokratier. Samtidig peker rapporten på økt motstandskraft i akademia, og understreker behovet for at norske myndigheter og universiteter tar et tydeligere ansvar for å beskytte og fremme akademisk frihet.

Les nyhet
Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.

Nyhet

Angrepene på akademia i USA må tas på alvor

At en norsk gjesteforsker opplever campus som trygt, betyr ikke at andre gjør det. Perspektiver formes av posisjon.

Les nyhet
A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.

Nyhet

SAIH inngår nye partnerskap for å forsvare retten til høyere utdanning i Palestina

SAIH inngår nye partnerskap for å støtte palestinske studenter og beskytte retten til utdanning i Gaza og på Vestbredden.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon