Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Setter utdanning dagsorden

(image) - Hva forbinder du med “utdanning for frigjøring”?- Først og fremst tenker jeg på utdanningens kraft til endring, både for enkeltindivider og samfunn. Jeg tenker også på det engelske begrepet “empowerment” – selve kraften og kjernen i utdannings rolle i verden. Utdanning har en slik iboende kraft, dannelse for enkeltindividet og utvikling for samfunnet, sier ambassaderåd Dankert Vedeler, ambassaderåd i Norges faste delegasjon til UNESCO i Paris.

Han viser til den indiske økonomen Amatya Sen sine tanker om at frihet til å velge er et tegn på menneskelig utvikling:- Friheten til å velge utdanning er derfor essensielt for menneskelig utvikling. Dessuten er utdanning en nødvendig forutsetning for at de folkevalgte i et samfunn holdes ansvarlige for beslutninger som tas. Dette krever en opplyst befolkning som er i stand til å se og analysere hva som skjer. Ta eksemplet Norge, for eksempel. Utdanning har spilt en sentral rolle i utviklingen av det norske samfunnet og norske demokratiet. Du har både den institusjonelle skoledelen og arbeidet for folkeopplysning, som gir ideen om utdanning et bredere perspektiv, fortsetter han.

- Hvordan kan situasjonen for utdanning i dag bli bedre?- Utdanning er en “public service” som enhver regjering står ansvarlig for. Det er viktig at styresmaktene ser at utdanning er en investering i utvikling og villig til å bruke ressurser på dette feltet. Bare slik kan vi få et bærekraftig, voksende samfunn. Utdanning bør også komme høyere på dagsorden internasjonalt og nasjonalt. Dette er en forutsetning for å nå FNs tusenårsmål, påpeker Vedeler.Ett av FNs tusenårsmål handler også om nettopp utdanning for alle – Education for All (EFA), noe UNESCO spesielt setter søkelyset mot denne uka. Årets Global Action Week arrangeres fra 2. til 8. mai over hele verden. Det internasjonale samfunn oppfordres til å slå et slag for utdanning for kvinner og jenter. Også Vedeler trekker fram utdannings styrke på dette området:- Utdanning for jenter og kvinner er nøkkelen til tusenårsmålene på flere måter. I tillegg til at det kan styrke kvinners rolle i samfunnsutviklingen, er utdanning og kunnskap også nødvendig for å beskytte seg mot hiv/aids og få kunnskap om sykdommer og bruk av medisiner - de rent instrumentelle delene av utdanning.- Hva kan du personlig gjøre for utdanning for frigjøring?- Her jeg sitter i dag, i 8. etasje i UNESCOs kvartaler i Paris, sitter jeg langt fra grasrota. Min oppgave blir derfor å sette og å opprettholde utdanning på den globale dagsorden, og å få drøftet i UNESCO hvordan vi kan nå ut med denne dagsordenen, avslutter ambassaderåden.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Earth from space at night, showing city lights across land.Earth from space at night, showing city lights across land.

Nyhet

Norges rolle som global kunnskaps­nasjon og bro­bygger står i fare

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 forsterker en utvikling der internasjonalt utdannings- og forskningssamarbeid bygges ned.

Les nyhet
Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".

Nyhet

Akademisk frihet under økende press: SAR lanserer Free to Think 2025

Den nye Free to Think 2025-rapporten fra Scholars at Risk viser en markant vekst i angrep på forskere, studenter og universiteter globalt – også i etablerte demokratier. Samtidig peker rapporten på økt motstandskraft i akademia, og understreker behovet for at norske myndigheter og universiteter tar et tydeligere ansvar for å beskytte og fremme akademisk frihet.

Les nyhet
Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.

Nyhet

Angrepene på akademia i USA må tas på alvor

At en norsk gjesteforsker opplever campus som trygt, betyr ikke at andre gjør det. Perspektiver formes av posisjon.

Les nyhet
A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.

Nyhet

SAIH inngår nye partnerskap for å forsvare retten til høyere utdanning i Palestina

SAIH inngår nye partnerskap for å støtte palestinske studenter og beskytte retten til utdanning i Gaza og på Vestbredden.

Les nyhet
Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.

Nyhet

OsloMet styrker studentsolidariteten!

Studentdemokratiet ved OsloMet har vedtatt å øke SAIH-tierne fra 40 til 60 kroner. Vedtaket gjør OsloMet til det første universitetet i Norge som gir studentene mulighet til å bidra med 60 kroner over semesteravgiften – et tydelig signal om at solidaritet fortsatt står sterkt blant norske studenter.

Les nyhet
A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."

Nyhet

SAIH uttrykker solidaritet med studentene i Zambia

SAIH uttrykker solidaritet med Zambia National Students Union (ZANASU) og de 74 studentene ved Kapasa Makasa University som ble arrestert etter en fredelig demonstrasjon mot nye regler for klassifisering av grader. Arrestasjonene utgjør et alvorlig angrep på studenters rett til å protestere og på akademisk frihet.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon