Nyhet
Setter utdanning på dagsorden
(image) - Hva forbinder du med “utdanning for frigjøring”?- Først og fremst tenker jeg på utdanningens kraft til endring, både for enkeltindivider og samfunn. Jeg tenker også på det engelske begrepet “empowerment” – selve kraften og kjernen i utdannings rolle i verden. Utdanning har en slik iboende kraft, dannelse for enkeltindividet og utvikling for samfunnet, sier ambassaderåd Dankert Vedeler, ambassaderåd i Norges faste delegasjon til UNESCO i Paris.
Han viser til den indiske økonomen Amatya Sen sine tanker om at frihet til å velge er et tegn på menneskelig utvikling:- Friheten til å velge utdanning er derfor essensielt for menneskelig utvikling. Dessuten er utdanning en nødvendig forutsetning for at de folkevalgte i et samfunn holdes ansvarlige for beslutninger som tas. Dette krever en opplyst befolkning som er i stand til å se og analysere hva som skjer. Ta eksemplet Norge, for eksempel. Utdanning har spilt en sentral rolle i utviklingen av det norske samfunnet og norske demokratiet. Du har både den institusjonelle skoledelen og arbeidet for folkeopplysning, som gir ideen om utdanning et bredere perspektiv, fortsetter han.
- Hvordan kan situasjonen for utdanning i dag bli bedre?- Utdanning er en “public service” som enhver regjering står ansvarlig for. Det er viktig at styresmaktene ser at utdanning er en investering i utvikling og villig til å bruke ressurser på dette feltet. Bare slik kan vi få et bærekraftig, voksende samfunn. Utdanning bør også komme høyere på dagsorden internasjonalt og nasjonalt. Dette er en forutsetning for å nå FNs tusenårsmål, påpeker Vedeler.Ett av FNs tusenårsmål handler også om nettopp utdanning for alle – Education for All (EFA), noe UNESCO spesielt setter søkelyset mot denne uka. Årets Global Action Week arrangeres fra 2. til 8. mai over hele verden. Det internasjonale samfunn oppfordres til å slå et slag for utdanning for kvinner og jenter. Også Vedeler trekker fram utdannings styrke på dette området:- Utdanning for jenter og kvinner er nøkkelen til tusenårsmålene på flere måter. I tillegg til at det kan styrke kvinners rolle i samfunnsutviklingen, er utdanning og kunnskap også nødvendig for å beskytte seg mot hiv/aids og få kunnskap om sykdommer og bruk av medisiner - de rent instrumentelle delene av utdanning.- Hva kan du personlig gjøre for utdanning for frigjøring?- Her jeg sitter i dag, i 8. etasje i UNESCOs kvartaler i Paris, sitter jeg langt fra grasrota. Min oppgave blir derfor å sette og å opprettholde utdanning på den globale dagsorden, og å få drøftet i UNESCO hvordan vi kan nå ut med denne dagsordenen, avslutter ambassaderåden.