Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Sats solidaritet!

Kronikk hentet fra Universitas: http://universitas.no/kronikk/55048/sats-pa-solidaritet-/

UiO har vært et godt forbilde med sitt arbeid for forfulgte akademikere igjennom Scholars at Risk-nettverket. Spørsmålet fremover vil være om UiO og norske universiteter og høgskoler ønsker å satse på solidaritet, og prioritere å sette av økonomiske midler til dette arbeidet.

Høsten 2008 gjennomførte SAIH en kampanje der vi oppfordret norske universiteter og høgskoler til å melde seg inn i det internasjonale nettverket Scholars At Risk (SAR). SAR arbeider for akademisk frihet verden over og driver spesielt med å tilrettelegge for at akademikere som blir forfulgt på grunn av sin forskning i sine hjemland skal få hospitere på institusjoner i andre land. Responsen var god, og vi teller nå seks norske universiteter og høyskoler som medlemmer av nettverket.

Medlemsinstitusjonene er med i et felleskap med hundrevis av andre universiteter i verden som voktere av viktige prinsipper som akademisk frihet og ytringsfrihet.

Universitetet i Oslo var allerede med i nettverket før kampanjen startet, og i ettertid har UiO opprettet en lokal komité som har som oppgave å følge opp arbeidet med nettverket. I tillegg har det blitt tatt imot en forfulgt akademiker som har jobbet ved universitetet i 2009 og 2010. UiO er et eksempel til etterfølgelse for de andre norske medlemsinstitusjonene, og fortjener skryt for å ta sitt medlemskap i SAR-nettverket på alvor.

Per dags dato har ingen andre norske universiteter tatt i mot noen forfulgte forskere.

UiO har også vært delaktig i å opprette et nasjonalt nettverk bestående av SAR-medlemsinstitusjonene. Nettverket har allerede hatt sitt første møte, og kommer formelt til å bli lansert en gang i løpet av våren 2011.

Det er viktig å merke seg at en aktiv bruk av SAR-medlemskap ikke bare innebærer å gi alternative arbeidsplasser, men også fokuserer på å fremme akademisk frihet som et grunnleggende konsept. Internasjonal akademikersolidaritet er et ganske forsømt område ved norske læresteder, og vi mener UiO bør ta en ledende rolle ved å sette akademisk frihet på dagsorden og skape engasjement rundt temaet.

Å jobbe systematisk med akademisk frihet i akademia har potensial til å føre til grunnleggende omveltninger i forskeres arbeidssituasjon rundt om i verden.

Norge burde se til Nederland, og hvordan de jobber med SAR. Ti nederlandske universiteter skal på tre år ta imot tretti akademikere! Mens Blindern lå i sommerdvale, kunne nederlandske universiteter ta i mot fem akademikere fra blant annet Iran og Irak, to land som går igjen på listen over akademikere som søker midlertidig arbeidssted via SAR.

I Irak har utdanningsinstitusjoner måttet tåle over 30 000 målrettede angrep over en femårsperiode. I UNESCOs rapport Education Under Attack 2010 kan en lese om hvorfor slike angrep er blitt et globalt fenomen som er på fremmarsj.

Det er lett å glemme beinharde realiteter og mennesker når en snakker om penger, budsjetter og organisering i Norge. Men for de som blir angrepet for sin forskning, handler det dessverre om frykt og uholdbar usikkerhet.

Hvis vi som studenter, akademikere eller universitetsledere virkelig tror på at utdanning kan forandre samfunn, da må vi verne om den også utenfor våre grenser. Akademikere er i en nøkkelposisjon når et samfunn bygges, opprettholdes eller gjenoppbygges.

Et norsk SAR-nettverk må nå jobbe for å utvide «SAR-familien» i Norge, samt å bidra med penger til at flere forfulgte akademikere kan komme til Norge. Modellen fra Nederland viser at det er fullt mulig å gjennomføre dette på en skikkelig måte.

I en tid der internasjonalisering er et moteord burde institusjonene spørre seg om de virkelig er villige til å satse på internasjonal solidaritet. Hvis svaret er ja, så må tiltakene også prioriteres.

Runar Myrnes Balto, leder av Studentene og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

a woman wearing a hat and a scarf is holding a flag .a woman wearing a hat and a scarf is holding a flag .

Nyhet

Vacant position: Program advisor Latin America

We are hiring a program advisor for Latin America for a 1-year temporary position with the possibility of extension

Les nyhet
a globe is sitting on top of a wooden table .a globe is sitting on top of a wooden table .

Nyhet

Vacant position: Program advisor southern Africa

We are hiring a program advisor for southern Africa for a newly created permanent position

Les nyhet
a group of people are walking down a street in a protest .a group of people are walking down a street in a protest .

Nyhet

Vil du være med på SAIHs høstkampanje?

SAIH søker kreative og engasjerte mennesker som ønsker å være med i arbeidsgruppen for årets høstkampanje. Søk nå!

Les nyhet
a woman in a graduation cap and gown is throwing her cap in the air .a woman in a graduation cap and gown is throwing her cap in the air .

Nyhet

Avkolonisert bistand fra teori til praksis

SAIH har jobbet med avkolonisering av akademia og av bistanden i mange år, og har erfart hvor vanskelig det kan være å gå fra intensjon til faktisk endring.

Les nyhet
en kvinne i dress og hvit skjorte står foran en hvit vegg.en kvinne i dress og hvit skjorte står foran en hvit vegg.

Nyhet

Revidert statsbudsjett 2024: Utdanning er et nødvendig verktøy for demokrati.

Regjeringens forsalg til revidert statsbudsjett for 2024 byr på mer av de samme kuttene.

Les nyhet
En gruppe mennesker sitter på et berg i en skog.En gruppe mennesker sitter på et berg i en skog.

Nyhet

SAIHs sommerleir 2024

Velkommen til SAIHs sommerleir 2024 i hjertet av Nordmarka, 13. -16. juni. Her samles aktivister og medlemmer fra hele landet til en helg fylt med bading, faglig påfyll, aktivisme og mye moro.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon