Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

SAIH FORDØMMER BURMAS BROT MENNESKERETTANE

Fra:Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond

Til:Den Norske Regjering ved utanriksminister Thorbjørn JaglandRegjeringa i Myanmar Løytnant General Khin Nyunt, Formann i Nasjonal Utdanningskomite og Forsvarsdepartementet

Kopi:StudentmediaNorske frivillige organisasjonar Oslo, 30.april 2000

SAIH FORDØMMER BURMAS BROT PÅ MENNESKERETTANE

SAIH, samla til Årsmøte i Oslo 29-30 april 2000, fordømmer militærregimet i Burma sine stadige brot på menneskerettane i landet.

Då partiet National League for Democracy med Aung San Suu Kyi som leiar vann parlaments-valet i 1990, nekta militærregimet som sat med makta å gi frå seg denne. No har landet eit tiår med stadige brot på menneskerettane bak seg.

Brota vert i særleg grad utført mot etniske minoritetar og politisk opposisjonelle i form av massearrestasjonar, tortur, bruk av tvungen arbeidskraft, deporteringar og ved å legga hinder i vegen for ytrings og organisasjons fridom. Dei fleste universiteta har også vore stengde dei siste elleve åra.

SAIH krev at norske myndigheiter skal arbeida for eit demokratisk styresett som sikrar at menneskerettane gjeld for alle etniske og sosiale grupper i Burma. SAIH krev ytrings og organisasjonsfridom, at folkets val frå parlamentsvalet i 1990 vert respektert, at politiske fangar vert sette fri og at universiteta vert opna att.

SAIH CONDEMNS THE STATE OF BURMA’S VIOLATION OF HUMAN RIGHTS.

From:Student’s and Academic’s International Assistance Fund

To:The Norwegian Government, by Foreign Minister Thorbjørn JaglandThe Government of Myanmar, by Lieutenant General Khin Nyunt, Chairman of National Education Committee and Ministry of Defense.

Copy:Norwegian student’s mediaNorwegian non-governmental organisations Oslo, 30. April 2000

By the Annual Congress in Oslo 29-30 of April 2000, SAIH declares it’s condemnation of Burma’s constant violation of Human Rights.

When the National League for Democracy and it’s leader Aung San Suu Kyi won the parliamentary elections in 1990, the ruling military regime refused to acknowledge the result. We can now look back on 10 years of constant violations of Human Rights in Burma.

In particular we find that both members of the political opposition and ethnic minorities are exposed to these violations through police violence, torture, deportations and slave labour. This restricts people’s freedom of speech and freedom of union activity.

SAIH demands that Norwegian authorities will work in favour of supporting a democratic rule in Burma which complies with the principle of human rights for all. SAIH demands freedom of speech and freedom for union activity in Burma. We demand that the people’s choice from the parliamentary elections in 1990 must be respected, the political prisoners are set free and that closed universities reopen.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Earth from space at night, showing city lights across land.Earth from space at night, showing city lights across land.

Nyhet

Norges rolle som global kunnskaps­nasjon og bro­bygger står i fare

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 forsterker en utvikling der internasjonalt utdannings- og forskningssamarbeid bygges ned.

Les nyhet
Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".

Nyhet

Akademisk frihet under økende press: SAR lanserer Free to Think 2025

Den nye Free to Think 2025-rapporten fra Scholars at Risk viser en markant vekst i angrep på forskere, studenter og universiteter globalt – også i etablerte demokratier. Samtidig peker rapporten på økt motstandskraft i akademia, og understreker behovet for at norske myndigheter og universiteter tar et tydeligere ansvar for å beskytte og fremme akademisk frihet.

Les nyhet
Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.

Nyhet

Angrepene på akademia i USA må tas på alvor

At en norsk gjesteforsker opplever campus som trygt, betyr ikke at andre gjør det. Perspektiver formes av posisjon.

Les nyhet
A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.

Nyhet

SAIH inngår nye partnerskap for å forsvare retten til høyere utdanning i Palestina

SAIH inngår nye partnerskap for å støtte palestinske studenter og beskytte retten til utdanning i Gaza og på Vestbredden.

Les nyhet
Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.

Nyhet

OsloMet styrker studentsolidariteten!

Studentdemokratiet ved OsloMet har vedtatt å øke SAIH-tierne fra 40 til 60 kroner. Vedtaket gjør OsloMet til det første universitetet i Norge som gir studentene mulighet til å bidra med 60 kroner over semesteravgiften – et tydelig signal om at solidaritet fortsatt står sterkt blant norske studenter.

Les nyhet
A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."

Nyhet

SAIH uttrykker solidaritet med studentene i Zambia

SAIH uttrykker solidaritet med Zambia National Students Union (ZANASU) og de 74 studentene ved Kapasa Makasa University som ble arrestert etter en fredelig demonstrasjon mot nye regler for klassifisering av grader. Arrestasjonene utgjør et alvorlig angrep på studenters rett til å protestere og på akademisk frihet.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon