Nyhet
SAIH blir med i "Oslo som Pusteromsby"

SAIH blir formell partner i Oslo som Pusteromsby. Sammen med andre menneskerettsorganisasjoner skal SAIH bidra til å gi truede menneskerettighetsforsvarere et pusterom for hvile, trygghet og kapasitetsbygging – med særlig fokus på studenter og akademikere.
Verden over opplever studentaktivister og akademikere økende press i form av overvåking, trusler og vold. Å arbeide for menneskerettigheter og demokrati innebærer betydelig risiko for mange.
Midlertidige relokaliseringsprogram som dette kan være livsviktige tiltak. De gir aktivister en sjelden mulighet til å stoppe opp, bearbeide vanskelige opplevelser og tenke ut nye strategier i sikkerhet.
Pusteromsordningen er et viktig supplement til beskyttelsesprogrammer som Students at Risk og Scholars at Risk, og gjør det mulig for oss å nå flere, samtidig som vi kan bidra til økt oppmerksomhet om utfordringene utsatte studenter og akademikere står i.
Det overordnede målet er at deltakerne skal kunne vende hjem igjen med ny energi, sterkere motstandskraft og et utvidet globalt nettverk.
Dette handler ikke bare om å gi et fysisk oppholdssted, men om å anerkjenne den livsviktige jobben disse menneskene gjør.
En naturlig utvidelse av samarbeidet
Initiativet ble opprinnelig startet i 2023 av Menneskerettighetsfondet, Amnesty Norge, Human Rights House Foundation, Den norske Helsingforskomité og Raftostiftelsen.
Menneskerettighetsfondet fungerer som programmets sekretariat, og ordningen er finansiert av blant annet Oslo kommune og Fritt Ord.
Vi er veldig glade for at SAIH nå blir med som samarbeidspartner. Vi er nå seks organisasjoner som står sammen om å gi menneskerettighetsforsvarere et pusterom her i Menneskerettighetsbyen Oslo, og med SAIH om bord er dette laget ytterligere styrket. Det viser at mange bryr seg om situasjonen til menneskerettighetsaktivister verden over og vil være med og vise praktisk solidaritet med dem.
Om Pusteromsprogrammet
- Hva: Et midlertidig relokaliseringsprogram som tilbyr et tre måneders opphold i trygge omgivelser for internasjonale menneskerettighetsforkjempere.
- Innhold: Oppholdet kombinerer hvile, rekreasjon og samtaler for å forebygge utbrenthet, med nettverksbygging og møter med norske beslutningstakere og organisasjoner.
- Bakgrunn: Initiert i 2023 av Menneskerettighetsfondet, Amnesty Norge, Menneskerettighetshuset, Den norske Helsingforskomité og Raftostiftelsen.
- Utvidelse: SAIH trådte formelt inn som partner i 2026 for å styrke programmets arbeid rettet mot akademisk frihet, studentaktivister og unge rettighetsforkjempere.







