Nyhet
Rusty Radiator Awards 2014
I 2013 opprettet SAIH en egen prisutdeling for de mest skadelige og de mest kreative innsamlingsvideoene: The Rusty Radiator & The Golden Radiator Awards. Formålet med den internasjonale prisutdelingen er å belyse og endre hvordan de store bistandsorganisasjonene kommuniserer på. Ideen springer ut fra SAIHs arbeid med vårt bilde av Sør og musikkvideoen Radi-Aid: Africa for Norway fra 2012.
2. desember braker det løs - les mer om arrangementet på Facebook! Prisutdelingen vil bli streamet.
Årets nominerteDe nominerte innsamlingsvideoene er valgt ut av årets internasjonale jury, som representerer ulike fagfelt fra ulike deler av verden.
Rusty Radiator-prisen går til innsamlingsvideoen med mest bruk av stereotypier i sin fremstilling. Denne type kommunikasjon er både urettferdig overfor menneskene som portretteres i kampanjen, og hindrer også langsiktig utvikling og kampen mot fattigdom.
I år er Save The Children USA, Concern Worldwide, Christian Children's Fund Canada og Feed A Child South Africa nominert til Rusty Radiator.
Golden Radiator-prisen går til den mest kreative innsamlingsvideoen, som også klarer å skape engasjement og som bruker andre virkemidler enn de stereotypiske fremstillingene. Save The Children UK, Oxfam og SOS Barnebyer Norge har hver sine nominerte videoer i denne kategorien.
Husk å stemme på dine favoritter - innen 30. november!