Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Radio Dialogue

(image) Foto: Sigrun Espe

Radio Dialogue ble stiftet i 2001 for å gi innbyggerne i Zimbabwes neststørste by - Bulawayo- en stemme. Radio Dialogue er en viktig faktor i forhold til å introdusere mangfold og diversitet i media ved å bryte det monopolet som statskontrollerte Zimbabwe Broadcasting Corporation (ZBC) innehar i dag. ZBC er kontrollert av en liten del av den regjerende eliten som bruker radio og tv til å beskytte sine politiske interesser. Befolkningen generelt har ingen tilgang til disse viktige kommunikasjons- og uttrykksmidlene. Radio Dialogue har som mål å formidle alternative synspunkter og å tilrettelegge for dialog i lokalsamfunnet om utviklingsrelaterte saker.

I påvente av radiolisens har Radio Dialogue funnet andre måter å gi Bulawayos befolkning en stemme. Ved hjelp av alternative informasjonskanaler, som innspilte radioprogram på kassetter som blir distribuert og spilt i busser, direkte sceneshow i lokalsamfunnene, nyhetsbrev og ulike former for talkshow, skaper Radio Dialogue arenaer der folk kan diskutere utfordringer på lokalt og nasjonalt nivå.

SAIH har samarbeidet med Radio Dialogue siden 2004. SAIHs Utdanningsstrategi legger vekt på at vi skal støtte tiltak som bidrar til å skape et samfunn med borgere som tar aktivt del i samfunnsutviklingen. Zimbabwere har generelt liten eller ingen tilgang til viktige kommunikasjons- og uttrykksmidler som radio, tv og nasjonale aviser. Radio Dialogue har som mål å formidle alternative synspunkter og tilrettelegge for dialog i lokalsamfunnet om utviklingsrelaterte saker. Gjennom Radio Dialogue bidrar SAIH til å bryte det monopol på informasjon som myndighetene prøver å skape.

For innbyggerne i Bulawayo er Radio Dialogue et populært initiativ, fordi den gir dem muligheten til å sikre uavhengig informasjon og kunnskap om lokale utviklingsspørsmål. På denne måten bidrar organisasjonen til å bryte marginaliseringen av befolkningen i Matabeleland når det gjelder den offentlige diskursen rundt nasjonale spørsmål. Slik sett kan Radio Dialogue også være en inspirasjon for andre lokalsamfunn i Zimbabwe. I 2005-evalueringen konkluderes det med at: “Radio Dialogue has developed a strong ‘branding’ and is associated with professionalism and sensitivity to the needs of the Zimbabwean people, especially the youth and those who are marginalized from mainstream society.”

Les mer på Radio Dialogues egne nettsider.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Earth from space at night, showing city lights across land.Earth from space at night, showing city lights across land.

Nyhet

Norges rolle som global kunnskaps­nasjon og bro­bygger står i fare

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 forsterker en utvikling der internasjonalt utdannings- og forskningssamarbeid bygges ned.

Les nyhet
Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".

Nyhet

Akademisk frihet under økende press: SAR lanserer Free to Think 2025

Den nye Free to Think 2025-rapporten fra Scholars at Risk viser en markant vekst i angrep på forskere, studenter og universiteter globalt – også i etablerte demokratier. Samtidig peker rapporten på økt motstandskraft i akademia, og understreker behovet for at norske myndigheter og universiteter tar et tydeligere ansvar for å beskytte og fremme akademisk frihet.

Les nyhet
Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.

Nyhet

Angrepene på akademia i USA må tas på alvor

At en norsk gjesteforsker opplever campus som trygt, betyr ikke at andre gjør det. Perspektiver formes av posisjon.

Les nyhet
A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.

Nyhet

SAIH inngår nye partnerskap for å forsvare retten til høyere utdanning i Palestina

SAIH inngår nye partnerskap for å støtte palestinske studenter og beskytte retten til utdanning i Gaza og på Vestbredden.

Les nyhet
Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.

Nyhet

OsloMet styrker studentsolidariteten!

Studentdemokratiet ved OsloMet har vedtatt å øke SAIH-tierne fra 40 til 60 kroner. Vedtaket gjør OsloMet til det første universitetet i Norge som gir studentene mulighet til å bidra med 60 kroner over semesteravgiften – et tydelig signal om at solidaritet fortsatt står sterkt blant norske studenter.

Les nyhet
A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."

Nyhet

SAIH uttrykker solidaritet med studentene i Zambia

SAIH uttrykker solidaritet med Zambia National Students Union (ZANASU) og de 74 studentene ved Kapasa Makasa University som ble arrestert etter en fredelig demonstrasjon mot nye regler for klassifisering av grader. Arrestasjonene utgjør et alvorlig angrep på studenters rett til å protestere og på akademisk frihet.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon