Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Økende antall angrep mot høyere utdanning

- Vi har sett mange eksempler på angrep mot studenter, forskere og utdanningsinstitusjoner det siste året, og er dessverre ikke overrasket over funnene. Både gjennom rapportering fra våre partnere, historier fra studenter i Students At Risk-ordningen og rapporten vår Beseiged Universities ser vi at høyere utdanning stadig knebles, sier Beathe Øgård, leder i SAIH, om den nye rapporten fra Scholars At Risk.

Rapporten Free to Think analyserer årlig angrep på høyere utdanning over hele verden. Siste rapport for 2017, lansert 26. september, dekker hendelser fra 1. september 2016 til 31. august 2017. Den rapporterer om totalt 257 angrep i 35 land.

Dette er betydelig mer enn fjorårets rapport, som viste 157 angrep mellom mai 2015 til september 2016.

- Den globale krisen vi rapporterte om for ett år siden har nå bare økt i omfang, og drives av anti-demokratiske trender over hele verden, skriver Scholars At Risk i sin pressemelding.

Rapporten trekker frem seks hovedpunkter:

Voldelige angrep fra militærstyrker og enkeltpersoner på forskere, studenter og utdanningsinstitusjoner, særlig i Nigeria og Pakistan.Tyrkiske myndigheter står bak systematiske og omfattende angrep mot den høyere utdanningssektoren i landet.Voldelig undertrykkelse av organisert studentaktivitet over hele verden, særlig i Sør-Afrika, Zimbabwe og Thailand.Forverrede forhold for høyere utdanning i Venezuela, hvor studentprotester har blitt møtt med statlig vold og arrestasjoner.Omfattende restriksjoner på forskeres og studenters muligheter til å reise fritt i forbindelse med akademiske formål.Forsøk på å stenge høyere utdanningsinstitusjoner, eller sensurere undervisning gjennom lovgivning og administrative endringer, i Sentral- og Øst-Europa.

Høyere utdanning er ofte svært eksponert, og blir mål for voldelige angrep i autoritære regimer og konfliktområder, viser rapporten. Scholars At Risk ber ansvarlige stater, ledere innen høyere utdanning og sivilsamfunn om å anerkjenne at angrep på høyere utdanningsinstitusjoner, forskere og studenter er et utbredt globalt fenomen.

Internasjonale normer og regler må styrkes

- Internasjonalt er det et sterkt behov for å styrke internasjonale normer og regler for å beskytte studenter og akademikere, noe også denne rapporten viser, bekrefter Øgård.

Tidligere i år utga SAIH rapporten «Besieged Universities» sammen med Association for Freedom of Thought and Expression (AFTE), som avdekket omfattende brudd på studenters rettigheter og akademisk frihet i Egypt i perioden 2013-2016. SAIH er også aktiv i det norske Scholars At Risk-nettverket, og bidrar til Scholars At Risk sentralt med dokumentasjon av angrep mot høyere utdanning.

Den første Free To Think-rapporten fra Scholars at Risk kom i 2015, og tok for seg perioden januar 2011 til mai 2015. 333 angrep ble dokumentert, men de reelle tallene ble ansett som betydelig høyere, ettersom mange hendelser er vanskelig å fange opp og registrere.

Les hele rapporten her.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.

Nyhet

OsloMet styrker studentsolidariteten!

Studentdemokratiet ved OsloMet har vedtatt å øke SAIH-tierne fra 50 til 60 kroner. Vedtaket gjør OsloMet til det første universitetet i Norge som gir studentene mulighet til å bidra med 60 kroner over semesteravgiften – et tydelig signal om at solidaritet fortsatt står sterkt blant norske studenter.

Les nyhet
A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."

Nyhet

SAIH uttrykker solidaritet med studentene i Zambia

SAIH uttrykker solidaritet med Zambia National Students Union (ZANASU) og de 74 studentene ved Kapasa Makasa University som ble arrestert etter en fredelig demonstrasjon mot nye regler for klassifisering av grader. Arrestasjonene utgjør et alvorlig angrep på studenters rett til å protestere og på akademisk frihet.

Les nyhet
A smiling young woman wearing a black and white keffiyeh stands in front of posters, one depicting Nelson Mandela.A smiling young woman wearing a black and white keffiyeh stands in front of posters, one depicting Nelson Mandela.

Nyhet

SAIH er en apartheidfri sone

Før sommeren sluttet SAIH seg til den internasjonale kampanjen for apartheidfrie soner (AFS). - Et naturlig og nødvendig steg, sier SAIH-leder Henriette Johnstone.

Les nyhet
Person from behind, wearing a bandana and denim jacket, holding a megaphone and raising a fist.Person from behind, wearing a bandana and denim jacket, holding a megaphone and raising a fist.

Nyhet

Bli med i SAIHs arbeidsgruppe for avkolonisering

Er du student, akademiker eller aktivist med engasjement for avkolonisering? Nå kan du bli med i SAIHs nye arbeidsgruppe og bidra til å forme hvordan organisasjonen jobber med dette viktige temaet – både internt og i samarbeid med våre partnere.

Les nyhet
Four smiling young women wearing t-shirts that read "SAIH Utdanning for frigjoring."Four smiling young women wearing t-shirts that read "SAIH Utdanning for frigjoring."

Nyhet

Bli med i arbeidsgruppen for SAIH-konferansen 2026

Vil du være med å utvikle SAIHs største arrangement i 2026? SAIH søker kreative og engasjerte studenter og akademikere til arbeidsgruppen for SAIH-konferansen 2026. Søknadsfrist 7. november.

Les nyhet
ung kvinne står med armene i kryss og ser alvorlig inn i kameraung kvinne står med armene i kryss og ser alvorlig inn i kamera

Nyhet

Statsbudsjettet 2026: Kunnskapsløst budsjett

Regjeringen legger i dag fram statsbudsjettet for 2026. Siden den tiltrådte i 2021, har støtten til utdanning i bistandsbudsjettet falt med 67 prosent – fra ca. 2 milliarder kroner til under 650 millioner.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon