Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Nytt samarbeid i Myanmar!

Nytt samarbeid i Myanmar! Nytt samarbeid i Myanmar!

Etnisk dominans i utdanningen

SIAH har inngått samarbeid med Naushawng Development Institute og Humanity Institute i delstaten Kachin i Myanmar, et av verdens etnisk mest mangfoldige land. Siden uavhengighet fra Britene i 1948 har det vært konstant borgerkrig et sted i landet. Krigene skyldes i stor grad uenighet om selvstyre i de ulike etniske delstatene. Den største etniske gruppen er burmanere som utgjør om lag 68 prosent av befolkningen. Utdanning har vært, og er, dominert av burmansk språk, kultur, religion og tradisjon. Først i den senere tid er det åpnet opp for noe morsmålsundervisning på grunnskolenivå.

Utfordrende utdanningssituasjon

Utdanningssituasjonen i Myanmar er utfordrende. Fra å være et land kjent for sin gode utdanning, må Myanmar nå igjen bygge opp et system som sikrer god utdanning til alle. Dette krever økte investeringer. Etter 50 år med isolasjon trenger Myanmars høyrere utdanningsinstitusjoner bedre infrastruktur, utvikling av læreplaner, forskning og bedre lærekrefter.

Obligatorisk utdanning varer i 5 år, fra du er 5 til du er 9 år. De aller fleste går lengre på skolen og det har vært en positiv utvikling de senere år med flere barn på som begynner og fullfører til og med ungdomsskolen. Likevel er det fremdeles om lag 100 000 barn og opp mot 1 000 000 unge voksne som ikke går på skole i Myanmar. Om lag 16 % deltar i høyrere utdanning, tilsvarende tall for Norge er 70 %. (Unesco).

Former fremtiden

I 2017 var det 170 høyere utdanningsinstitusjoner under 13 ulike ministre i Myanmar. Brorparten av disse ligger i Yangon eller Mandalay – altså utenfor de etniske delstatene. Naushawng Development Institute (NDI) ble etablert i 2009. Instituttet tilbyr utdanning på videregående- og universitetsnivå og kortere kurs. De har også et forsknings- og utviklingssenter. NDIs motto er «Form fremtiden – invester i utdanning». Humanity Institute har en underavdeling som heter Katchinland School of Arts and Science (KSAS). Det er denne delen av organisasjonen SAIH støtter. KSAS tilbyr også utdanning på videregående- og universitetsnivå. KSAS utvikler også læremateriell om Kachin kultur og historie. Begge instituttene vil gi unge større mulighet til å ta høyere utdanning. De vil utvikle læreplaner og utdanningsmateriell som øker forståelsen for Kachin kultur, tradisjon og språk.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

three young women are smiling for the camera in circles .three young women are smiling for the camera in circles .

Nyhet

Valgkomiteens innstilling til SAIHs arbeidsutvalg 2024/2025

Les nyhet
En gruppe mennesker står sammen og snakker. En gruppe mennesker står sammen og snakker.

Nyhet

Ledig stilling: Organisasjonsrådgiver

SAIH søker en engasjert og systematisk organisasjonsrådgiver som brenner for global solidaritet og sterke organisasjoner.

Les nyhet
En kvinne står foran en vegg med armene i kors.En kvinne står foran en vegg med armene i kors.

Nyhet

Motstanderne av akademisk boikott gjør det enkelt for seg selv

Det er enkelt å være prinsipielt for akademisk frihet og mot akademisk boikott. Går man derimot inn i den konkrete situasjonen i Israel og Palestina blir det mer krevende.

Les nyhet
En kvinne iført en svart frakk og et grønt skjerf smiler til kameraet.En kvinne iført en svart frakk og et grønt skjerf smiler til kameraet.

Nyhet

Statsbudsjettet 2025: SAIHs innspill

Norge må øke støtten til menneskerettighetsforkjempere og deres organisasjoner, på deres premisser.

Les nyhet
En knyttneve holder en blyant foran et palestinsk flagg.En knyttneve holder en blyant foran et palestinsk flagg.

Nyhet

Derfor er ­akademisk boikott riktig

Diskusjonen om akademisk boikott av Israel intensiveres nå ved norske universiteter og høyskoler. Stilt ovenfor realitetene i Palestina mener vi at dette ikke-voldelige virkemiddelet ikke bør stå uprøvd.

Les nyhet
Stortinget med tre studentaktivister i bakgrunnen.Stortinget med tre studentaktivister i bakgrunnen.

Nyhet

Regjeringen må gjøre mer for å styrke Students At Risk

I 2022 lovte utenriksministeren å jobbe for å øke synligheten til StAR-ordningen, men så ble det stille. Denne uken fikk vi svar.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon