Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Norad taler med to tunger


Norad finansierer to ordningar som er klare døme på ekskludering av urfolk i Latin-Amerika. NOMA (Norad’s program for master studies) og NUFU (Nasjonalt program for utvikling, forsking og utdanning). Ordningane, som har eit samla budsjett på heile 640 millionar over fire år, skal styrkja utviklinga av høgare utdanning i Sør og skapa samarbeid mellom institusjonar i Nord og Sør. Krava om engelsk ekskluderer særskild urfolk i Latin-Amerika frå å delta i denne kunnskapsutvekslinga. Svært få urfolk kan engelsk. Samstundes ser ein tendens til at engelskopplæring vert verdsett framfor eige morsmål, då engelsk gir betre høve til internasjonale studium og arbeid. Norad taler med to tunger når dei flaggar urfolksrettar høgt, men har samstundes støtteordningar i Noreg som i praksis ekskluderer urfolk frå å delta. Dermed motarbeider dei morsmålsopplæring lokalt gjennom eit einsidig fokus på engelsk i høgare utdanning. Norad og norske høgare utdanningsinstitusjonar bør leggja til rette for at også spansk kan nyttast som arbeidsspråk i NOMA/NUFU. Spansk er vanleg 1. eller 2. språk for urfolk i Latin-Amerika, og dersom språket i større grad kunne nyttast i høgare utdanning internasjonalt, vil dette styrkja opplæring i eige morsmål framfor engelsk.

Norad har gitt klart utrykk for at morsmålsundervisning er både økonomisk og pedagogisk suverent og at Noreg held fram med å arbeida for at utviklingsland prioriterer utdanning på eige språk. SAIH er glade for at Norad set fokus på tospråkleg opplæring, men ønskjer å utfordra dei til å sjå dette i samanheng med eit integrert utdanningssystem.

Praksis i høgare utdanningssystem er med på å hindra gjennomføring av tospråkleg opplæring mange stader i verda. I Bolivia har urfolksrørsla dei seinare år hatt sterkt fokus på tospråkleg interkulturell utdanning. Motstanden mot opplæring på urfolksspråk er sterk frå mange foreldre og lærarar. Argumentasjonen er at engelskundervisning bør prioriterast framfor morsmålet, då det vil gi betre høve framover. Svært mange i Bolivia har ein draum om å studera ved utanlandske universitet, som ofte vert sett på som betre enn dei nasjonale. Då vert engelsk sett på som eit meir relevant språk enn eige morsmål. Dersom satsinga på tospråkleg utdanning skal få meir gjennomslag, må satsinga inn i høgare utdanning i mykje større grad, nasjonalt og internasjonalt. Engelsk kan ikkje lenger vera einaste rådande språk som gir høve til å delta i internasjonale utdanningsprogram.

NOMA og NUFU-ordningane er eit klart døme på den ekskluderinga som i praksis skjer av urfolk frå å delta i høgare utdanning og forsking internasjonalt. Dei som kan engelsk i Bolivia i dag, tilhøyrer i hovudsak overklassen i samfunnet og ikkje urfolksgrupper. Urfolk vil derfor som hovudregel ikkje kunne delta i ei utdanningsutveksling med norske institusjonar og forskarar. Samstundes går norske institusjonar og forskarar glipp av viktig kunnskap frå Bolivia. I ein ny evalueringsrapport av NOMA og NUFU peiker partnarar i Sør på at urfolksperspektiv ikkje vert sett på som relevant i programma. SAIH oppmodar Norad om å legga til rette for at spansk kan nyttast som arbeidsspråk i NOMA/NUFU-samarbeid og gje urfolk i Latin-Amerika høve til å delta.

Arnhild Helgesen er programrådgiver og Runar Myrnes Balto er leder i SAIH

Les innlegget til Hilde Thyness i Bistandsaktuelts nettutgave: http://www.bistandsaktuelt.no/Kommentar/Arkiv+Kommentarer/Morsm%C3%A5l+%E2%80%93+suverent+for+l%C3%A6ring.161203.cms

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Earth from space at night, showing city lights across land.Earth from space at night, showing city lights across land.

Nyhet

Norges rolle som global kunnskaps­nasjon og bro­bygger står i fare

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 forsterker en utvikling der internasjonalt utdannings- og forskningssamarbeid bygges ned.

Les nyhet
Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".

Nyhet

Akademisk frihet under økende press: SAR lanserer Free to Think 2025

Den nye Free to Think 2025-rapporten fra Scholars at Risk viser en markant vekst i angrep på forskere, studenter og universiteter globalt – også i etablerte demokratier. Samtidig peker rapporten på økt motstandskraft i akademia, og understreker behovet for at norske myndigheter og universiteter tar et tydeligere ansvar for å beskytte og fremme akademisk frihet.

Les nyhet
Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.

Nyhet

Angrepene på akademia i USA må tas på alvor

At en norsk gjesteforsker opplever campus som trygt, betyr ikke at andre gjør det. Perspektiver formes av posisjon.

Les nyhet
A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.

Nyhet

SAIH inngår nye partnerskap for å forsvare retten til høyere utdanning i Palestina

SAIH inngår nye partnerskap for å støtte palestinske studenter og beskytte retten til utdanning i Gaza og på Vestbredden.

Les nyhet
Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.

Nyhet

OsloMet styrker studentsolidariteten!

Studentdemokratiet ved OsloMet har vedtatt å øke SAIH-tierne fra 40 til 60 kroner. Vedtaket gjør OsloMet til det første universitetet i Norge som gir studentene mulighet til å bidra med 60 kroner over semesteravgiften – et tydelig signal om at solidaritet fortsatt står sterkt blant norske studenter.

Les nyhet
A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."

Nyhet

SAIH uttrykker solidaritet med studentene i Zambia

SAIH uttrykker solidaritet med Zambia National Students Union (ZANASU) og de 74 studentene ved Kapasa Makasa University som ble arrestert etter en fredelig demonstrasjon mot nye regler for klassifisering av grader. Arrestasjonene utgjør et alvorlig angrep på studenters rett til å protestere og på akademisk frihet.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon