Nyhet
Medlemmer våren 2008
Leder: Anette Remme
Nestledere: Julie Jarsve, Eilif Hartwig, Nina N. Narasimhan
Økonomiansvarlig: Marie-Therese E. Jacqueline
PR-Ansvarlig: Maria Gran Muller
Film/dokumentar ansvarlig: Kristian Rosskopf
Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet


Nyhet
Bidra til å styrke beskyttelsen av studentaktivisme verden over
SAIH lanserer en ny global undersøkelse om hvordan universiteter beskytter studentaktivisme. Vi inviterer deg til å dele erfaringer, praksiser og initiativer som bidrar til å sikre studenters rett til å ytre seg og organisere seg – slik at vi sammen kan styrke beskyttelsen av studentaktivister over hele verden.


Nyhet
Norges rolle som global kunnskapsnasjon og brobygger står i fare
Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 forsterker en utvikling der internasjonalt utdannings- og forskningssamarbeid bygges ned.


Nyhet
Akademisk frihet under økende press: SAR lanserer Free to Think 2025
Den nye Free to Think 2025-rapporten fra Scholars at Risk viser en markant vekst i angrep på forskere, studenter og universiteter globalt – også i etablerte demokratier. Samtidig peker rapporten på økt motstandskraft i akademia, og understreker behovet for at norske myndigheter og universiteter tar et tydeligere ansvar for å beskytte og fremme akademisk frihet.


Nyhet
Angrepene på akademia i USA må tas på alvor
At en norsk gjesteforsker opplever campus som trygt, betyr ikke at andre gjør det. Perspektiver formes av posisjon.


Nyhet
SAIH inngår nye partnerskap for å forsvare retten til høyere utdanning i Palestina
SAIH inngår nye partnerskap for å støtte palestinske studenter og beskytte retten til utdanning i Gaza og på Vestbredden.


Nyhet
OsloMet styrker studentsolidariteten!
Studentdemokratiet ved OsloMet har vedtatt å øke SAIH-tierne fra 40 til 60 kroner. Vedtaket gjør OsloMet til det første universitetet i Norge som gir studentene mulighet til å bidra med 60 kroner over semesteravgiften – et tydelig signal om at solidaritet fortsatt står sterkt blant norske studenter.

