Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Ledig stilling som programrådgiver

En gruppe mennesker holder opp plakater under en protest.En gruppe mennesker holder opp plakater under en protest.

SAIH søker en initiativrik og strategisk person med et stort engasjement for rettferdig tilgang til høyere utdanning.

Vi ser etter en ny kollega som har god kjennskap til Latin-Amerika som region, har refleksjoner rundt avkolonisering i høyere utdanning og bistand, og erfaring fra å jobbe med mangfold og interkulturalitet i utdanning.

Du er selvstendig, og har erfaring med forvaltning av prosjekter med institusjonelle donorer og politisk påvirkningsarbeid. Det er en forutsetning at du behersker både spansk og engelsk som arbeidsspråk.

SAIH er en av få norske bistandsorganisasjoner med et tydelig søkelys på høyere utdanning og akademisk frihet. Vi kan tilby spennende utfordringer i et dyktig fagmiljø. Våre partnere er grasrotsorganisasjoner, menneskerettighetsnettverk og sivilsamfunnsorganisasjoner; samt høyere utdanningsinstitusjoner, interkulturelle universiteter og forskningsaktører som alle opererer i kompliserte og varierte kontekster.

SAIH har et avkoloniseringsperspektiv i alt vårt arbeid, og du må derfor føle deg hjemme i en partnerskapsmodell som er basert på gjensidighet, dialog, maktoverføring og lokal forankring. Vi jobber tett med våre partnere for å oppnå felles mål om akademisk frihet, rettigheter for urfolk, afroetterkommere og LHBTQIA+-personer, og rettferdig tilgang til høyere utdanning.

I SAIH blir du en del av en programavdeling på ni personer og rapporterer til avdelingsleder. Stillingen samarbeider tett med ulike mindre team, og med avdeling for kommunikasjon og politikk. SAIH-verdier som solidaritet, inkludering og medbestemmelse ligger til grunn for arbeidskulturen vår. Som programrådgiver i SAIH jobber du både selvstendig og i team, og har stort rom til å videreutvikle rollen.

Arbeidsoppgaver:

  • Ansvar for oppfølging av prosjekter i samarbeid med SAIHs partnerorganisasjoner.
  • Støtte utvikling og kvalitetssikring av planer, budsjetter, regnskap og revisjoner fra prosjektene.
  • Bidra til å implementere og videreutvikle SAIHS resultat- og læringsrammeverk.
  • Ivareta samarbeidspartneres deltagelse og perspektiv inn i søknads- og rapporteringsprosesser.
  • Bidra til en videreutvikling av SAIHs arbeid med maktoverføring og avkolonisering i bistandsarbeidet.
  • Bidra med faglige innspill inn i SAIHs politiske påvirkningsarbeid og strategier.
  • Bygge og delta i relevante nettverk med andre sivilsamfunnsaktører.
  • Bidra inn i interne arbeidsprosesser i organisasjonen.
  • Andre oppgaver kan også bli lagt til stillingen.
  • Stillingen innebærer noe reisevirksomhet.

Kvalifikasjoner:

  • Relevant høyere utdanning. Relevant erfaring kan kompensere for manglende formell utdanning.
  • Svært god kjennskap til urfolks rettigheter, høyere utdanning og bistandssektoren.
  • God kjennskap til Latin-Amerika generelt og Bolivia, Colombia og/eller Nicaragua spesielt.
  • Erfaring fra direkte arbeid med sivilsamfunn, utdanning og den politiske konteksten i regionen, og gjerne også med politisk påvirkning og kampanje.
  • Minimum tre års arbeidserfaring fra bistands- og/eller solidaritetsorganisasjoner, utdanningsbistand og med rettighetsarbeid.
  • Praktisk arbeidserfaring med forvaltning av bistandsmidler, herunder resultatutvikling, læring og økonomistyring.
  • God analytisk evne, erfaring med risikoanalyse.
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på engelsk og spansk er en forutsetning.
  • Evne til samarbeid, fleksibilitet og tverrkulturell kommunikasjon.
  • Også evne til å arbeide selvstendig og under tidspress.

SAIH tilbyr:

  • Et engasjert og aktivt arbeidsmiljø i hyggelige, nyoppussede lokaler på Grønland i Oslo sentrum.
  • Gode muligheter for personlig og faglig utvikling.
  • Innplassering i statens lønnstrinn 53-62 og et lønnsspenn opp til lønnstrinn 70. Tariffavtale.
  • Fleksibel arbeidstid, tilskudd til trening og mulighet for å trene i arbeidstiden.
  • Ekstra feriedager i romjul og påske.
  • Offentlig tjenestepensjon i KLP.
  • SAIH er sertifisert som et Great Place to Work.

Har du spørsmål om stillingen, ta kontakt med leder for programavdelingen Kjersti Jahnsen Mowé på telefon 46 81 41 77 eller e-post kjersti.mowe@saih.no

Søknadsfrist: 17. april 2023, med plan om førstegangs intervju innen en uke.

Søknad sendes inn via finn.no, her.

OM SAIH

SAIH er en solidaritets- og bistandsorganisasjon som har jobbet i over 60 år med partnere verden over for å fremme utdanning og akademisk frihet som en menneskerett.

Gjennom varierte nettverk globalt, programpartnere i sju land (Myanmar, Nicaragua, Bolivia, Colombia, Sør-Afrika, Zambia, og Zimbabwe), lokallag og over 50 medlemsorganisasjoner i hele Norge kjemper vi for at alle skal ha tilgang til inkluderende og god høyere utdanning i en verden med rettferdig fordeling og demokrati uten brudd på menneskerettigheter.

www.saih.no

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Earth from space at night, showing city lights across land.Earth from space at night, showing city lights across land.

Nyhet

Norges rolle som global kunnskaps­nasjon og bro­bygger står i fare

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 forsterker en utvikling der internasjonalt utdannings- og forskningssamarbeid bygges ned.

Les nyhet
Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".

Nyhet

Akademisk frihet under økende press: SAR lanserer Free to Think 2025

Den nye Free to Think 2025-rapporten fra Scholars at Risk viser en markant vekst i angrep på forskere, studenter og universiteter globalt – også i etablerte demokratier. Samtidig peker rapporten på økt motstandskraft i akademia, og understreker behovet for at norske myndigheter og universiteter tar et tydeligere ansvar for å beskytte og fremme akademisk frihet.

Les nyhet
Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.

Nyhet

Angrepene på akademia i USA må tas på alvor

At en norsk gjesteforsker opplever campus som trygt, betyr ikke at andre gjør det. Perspektiver formes av posisjon.

Les nyhet
A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.

Nyhet

SAIH inngår nye partnerskap for å forsvare retten til høyere utdanning i Palestina

SAIH inngår nye partnerskap for å støtte palestinske studenter og beskytte retten til utdanning i Gaza og på Vestbredden.

Les nyhet
Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.

Nyhet

OsloMet styrker studentsolidariteten!

Studentdemokratiet ved OsloMet har vedtatt å øke SAIH-tierne fra 40 til 60 kroner. Vedtaket gjør OsloMet til det første universitetet i Norge som gir studentene mulighet til å bidra med 60 kroner over semesteravgiften – et tydelig signal om at solidaritet fortsatt står sterkt blant norske studenter.

Les nyhet
A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."

Nyhet

SAIH uttrykker solidaritet med studentene i Zambia

SAIH uttrykker solidaritet med Zambia National Students Union (ZANASU) og de 74 studentene ved Kapasa Makasa University som ble arrestert etter en fredelig demonstrasjon mot nye regler for klassifisering av grader. Arrestasjonene utgjør et alvorlig angrep på studenters rett til å protestere og på akademisk frihet.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon