Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Lanserer norsk nettverk for forfulgte akademikere

Pressemelding:

- Akademisk frihet står i fare hver dag over hele verden. Forskere trues, trakasseres og blir drept. Et alarmerende antall høgskoler og universiteter stenges ned eller er under press fra myndighetene, sier Robert Quinn, administrerende direktør for det internasjonale Scholars at Risk-nettverket (SAR). SAR har siden oppstarten i 2001 gitt rådgivning, rettshjelp og opphold til akademikere i 121 land. Nå skal også Norge bidra. 23. mai møtes rektorer, prorektorer og andre ansatte fra 15 norske institusjoner for høyere utdanning for å lansere en norsk SAR -seksjon.

Norske studenter skal ha mye av æren for opprettelsen av en norsk seksjon. Da SAIH arrangerte kampanjen “Akademisk frihet” i 2008, ble flere norske læresteder med i nettverket - etter iherdig lobbyvirksomhet av SAIHs lokallagsaktivister.

Den norske seksjonen vil organisere og koordinere SAR-aktiviteter i Norge, og drive politisk påvirkning for akademikere som er fengslet eller er i dekning. Det kan også bli aktuelt å tilby midlertidige stillinger for professorer, forelesere og forskere som er forfulgt i hjemlandet sitt.

Til lanseringen kommer også tre forskere fra Zimbabwe, Burma og Iran. De har alle fått hjelp og opphold gjennom SAR-nettverket fordi de har mottatt trusler, blitt avhørt av politiet, trakassert, blitt fratatt akademiske verker og vært under sterk overvåkning av myndighetene i hjemlandet. Behovet for beskyttelse økerIfølge fjorårets UNESCO-rapport “Education Under Attack” har politisk motiverte angrep på utdanning økt i omfang de siste årene. Omveltningene i Midtøsten og Nord-Afrika forsterker behovet for beskyttelse. Hele 60 prosent av forfulgte akademikere i dag kommer fra Nord-Afrika, Midtøsten eller Afrika Sør for Sahara.Etter at Universitetet i Oslo (UiO) ble med i nettverket i 2001, har flere norske utdanningsinstitusjoner fulgt etter. Det var særlig etter at SAIH med kampanjen "Akademisk frihet" i 2008 mobiliserte studenter for å få flere norske universiteter og høgskoler til å melde seg inn, at antall medlemmer begynte å stige.- Vi ser at krig og politisk uro ofte rammer akademikere. Det er ikke tilfeldig. Noen ganger kan den akademiske virksomheten være politisk upopulær, i andre tilfeller er forskerne også direkte aktive i politikken. Å gi dem støtte bør være en del av vårt internasjonale engasjement, sier Sissel Østberg, rektor ved Høgskolen i Oslo. Under lanseringen vil forskeren fra Zimbabwe dele sine opplevelser som forfulgt akademiker. Professor Bernt Hagtvet (UiO) og prorektor Inga Bostad (UiO) vil samtale om akademisk frihet. Robert Quinn, administrerende direktør for det internasjonale SAR-verket, vil også delta på arrangementet.

Les mer om Scholars at Risk.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Earth from space at night, showing city lights across land.Earth from space at night, showing city lights across land.

Nyhet

Norges rolle som global kunnskaps­nasjon og bro­bygger står i fare

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 forsterker en utvikling der internasjonalt utdannings- og forskningssamarbeid bygges ned.

Les nyhet
Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".

Nyhet

Akademisk frihet under økende press: SAR lanserer Free to Think 2025

Den nye Free to Think 2025-rapporten fra Scholars at Risk viser en markant vekst i angrep på forskere, studenter og universiteter globalt – også i etablerte demokratier. Samtidig peker rapporten på økt motstandskraft i akademia, og understreker behovet for at norske myndigheter og universiteter tar et tydeligere ansvar for å beskytte og fremme akademisk frihet.

Les nyhet
Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.

Nyhet

Angrepene på akademia i USA må tas på alvor

At en norsk gjesteforsker opplever campus som trygt, betyr ikke at andre gjør det. Perspektiver formes av posisjon.

Les nyhet
A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.

Nyhet

SAIH inngår nye partnerskap for å forsvare retten til høyere utdanning i Palestina

SAIH inngår nye partnerskap for å støtte palestinske studenter og beskytte retten til utdanning i Gaza og på Vestbredden.

Les nyhet
Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.

Nyhet

OsloMet styrker studentsolidariteten!

Studentdemokratiet ved OsloMet har vedtatt å øke SAIH-tierne fra 40 til 60 kroner. Vedtaket gjør OsloMet til det første universitetet i Norge som gir studentene mulighet til å bidra med 60 kroner over semesteravgiften – et tydelig signal om at solidaritet fortsatt står sterkt blant norske studenter.

Les nyhet
A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."

Nyhet

SAIH uttrykker solidaritet med studentene i Zambia

SAIH uttrykker solidaritet med Zambia National Students Union (ZANASU) og de 74 studentene ved Kapasa Makasa University som ble arrestert etter en fredelig demonstrasjon mot nye regler for klassifisering av grader. Arrestasjonene utgjør et alvorlig angrep på studenters rett til å protestere og på akademisk frihet.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon