Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Lærere kjemper for demokrati i Zimbabwe

(image) PTUZ leder Raymond Majongwe. Etter voldsopptøyene under valgene i Zimbabwe i 2008 har over 17.000 lærere flyktet, hovedsaklig til Sør Afrika.

Robert Mugabe har styrt landet helt siden frigjøringen i 1980. Egentlig var det opposisjonslederen Tsvangirai som vant presidentvalget i 2008, men Mugabe aksepterte ikke resultatet og derfor ble det utlyste til et nytt valg. Voldsbølgen som oppsto i forkant av dette valget fikk Tsvangirai til å trekk seg som presidentkandidat. Etter meglingshjelp fra Sør-Afrika inngikk opposisjonen og Mugabes parti ZANU-PF i en samlingsregjering i februar 2009. I følge forliksavtalen mellom Tsvangirai og Mugabe må det foreligge en ny grunnlov før Zimbabwe kan ha et nytt valg.

Lærerorgansiasjonen PTUZ er den eneste fra fagbevegelsen som vil delta i den landsomfattende grunnlovsskrivingen som allerede er sterkt forsinket. Ulike komiteer bestående av politikere og representanter fra det sivile samfunn skal nå samle inn synspunkter fra befolkningen. Det eksisterer allerede tre ulike utkast til ny grunnlov med forskjeller i forhold til valgsystem og maktfordelingen mellom presidenten og parlamentet. Et av utkastene kommer fra en lignende prosess fra 1999/2000 der dokumentet aldri ble vedtatt av regjeringen. Naturlig nok er det derfor en sterk skepsis til politikernes deltakelse i prosessen. Raymond Majongwe i lærerforbundet PTUZ mener allikevel at de har mer tjente med å delta i prosessen enn å stå utenfor. Hvis forslaget til grunnlov ikke har integrert synspunktene fremmet av PTUZ kan lærerne stemme i mot under folkeavstemningen.

I Zimbabwe er skoleadministrasjonene svært ofte ledet av regjeringsvennlige personer som har brukt sin stilling og makt til å undertrykke, overvåke og kontrollere lærerne.

Under valgvoldelighetene i 2008 rekrutterte regjerningspartiet ZANU-PF unge menn til å terrorisere og bruke vold mot opposisjonen. I dag er mange unge fra militsen ansatt av skoleadministrasjonen ved skolene. Mange lærere opplever daglig frykt for hva disse unge mennene kan være i stand til å gjøre.

(image) Samlingsregjeringen lovet amnesti til alle lærere som flyktet slik at de skulle kunne gjenoppta sine stillinger med en gang de returnerte. Så langt har bare 439 av de returnerte lærere fått utbetalt lønn. Alle de returnerte lærerne har blitt bedt om å møte for disiplinære høringer og har i tilegg trengt klarering fra politiet. De av lærere som har gått igjennom denne prosessen har opplevd dette som opprivende og svært ubehaglige gjenopplevelse av overgrepene og volden fra valgåret. De som enda ikke har møtt komiteene er usikker og redd for hva de unge ex-militia i skolen rapporter til komiteene.

Lønn til både de returnerte og ordinære lærere har vært en av lærerorganisasjonen PTUZ kampsaker i 2009. Men noen lønn har det egentlig ikke vært snakk om. Etter at økonomien kollapset på grunn av hyperinflasjonen i 2008 er statskassen tom og den nye finansministeren har innført amerikanske dollar som offisiell valuta. Alle statsansatte, inkludert lærere, har derfor bare fått utbetalt 580 norske kroner i måneden. Bedre lønn har også vært en viktig sak for PTUZ, men organisasjonen har ikke ønsket å gå ut i streik. Store deler av skoleåret 2008 var skolene nettopp stengte på grunn av streik og uroligheter.

"Vi vet at statskassen er så godt som tom – vi vil ikke oppnå noe ved å streik. Dessuten har de aller fleste elevene allerede mistet et helt skoleår så nå bør lærerne møte til undervisning for elevenes skyld" menerer PTUZ leder Raymond Majongwe.

Når grunnlovskomiteene kommer til de ulike distriktene vil PTUZ-medlemmer fremme internasjonale arbeidsrettighetene som viktige komponenter i en ny grunnlov. Retten til å være medlem og delta i en fagorganisasjon, steike og delta i kollektive forhandlinger. Samt at lærerforbundet PTUZ også vil at retten til gratis utdanning skal grunnlovefestes der kvalitet og tilpasset undervisning skal stå i fokus. Videre ønsker de å fremme obligatorisk grunnutdanning og tilbud om videregående og høgskoleutdannelse. Akademisk frihet og offisiell anerkjennelse av læreres profesjonelle status må sikres i grunnloven. Medlemmene i PTUZ ønsker at det skal være en nasjonal forsoningsprosess der volden som lærerne har blitt utsatt for og konsekvensene for de skyldige skal behandles.

Det er de siste to månedene rapportert om løst organiserte møter der lærerne har blitt truet til å ta ZANU-PF vennlige standpunkt når grunnlovskomiteene kommer. Raymond Majongwe, som selv har blitt torturert og fengslet, mener allikevel at det er helt avgjørende at de som eneste fagorganisasjon deltar i prosessen. En ny grunnlov er en forutsetning for å lyse ut til nyvalg. En meningsmåling gjort rett før jul viser at ZANU-PF bare har 10 % valgoppslutning. Et nytt valg i Zimbabwe vil svekke Mugabes parti og makt, og et mer demokratisk Zimbabwe vil være mulig og forsoningsprosessen kan for alvor begynne.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.

Nyhet

OsloMet styrker studentsolidariteten!

Studentdemokratiet ved OsloMet har vedtatt å øke SAIH-tierne fra 50 til 60 kroner. Vedtaket gjør OsloMet til det første universitetet i Norge som gir studentene mulighet til å bidra med 60 kroner over semesteravgiften – et tydelig signal om at solidaritet fortsatt står sterkt blant norske studenter.

Les nyhet
A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."

Nyhet

SAIH uttrykker solidaritet med studentene i Zambia

SAIH uttrykker solidaritet med Zambia National Students Union (ZANASU) og de 74 studentene ved Kapasa Makasa University som ble arrestert etter en fredelig demonstrasjon mot nye regler for klassifisering av grader. Arrestasjonene utgjør et alvorlig angrep på studenters rett til å protestere og på akademisk frihet.

Les nyhet
A smiling young woman wearing a black and white keffiyeh stands in front of posters, one depicting Nelson Mandela.A smiling young woman wearing a black and white keffiyeh stands in front of posters, one depicting Nelson Mandela.

Nyhet

SAIH er en apartheidfri sone

Før sommeren sluttet SAIH seg til den internasjonale kampanjen for apartheidfrie soner (AFS). - Et naturlig og nødvendig steg, sier SAIH-leder Henriette Johnstone.

Les nyhet
Person from behind, wearing a bandana and denim jacket, holding a megaphone and raising a fist.Person from behind, wearing a bandana and denim jacket, holding a megaphone and raising a fist.

Nyhet

Bli med i SAIHs arbeidsgruppe for avkolonisering

Er du student, akademiker eller aktivist med engasjement for avkolonisering? Nå kan du bli med i SAIHs nye arbeidsgruppe og bidra til å forme hvordan organisasjonen jobber med dette viktige temaet – både internt og i samarbeid med våre partnere.

Les nyhet
Four smiling young women wearing t-shirts that read "SAIH Utdanning for frigjoring."Four smiling young women wearing t-shirts that read "SAIH Utdanning for frigjoring."

Nyhet

Bli med i arbeidsgruppen for SAIH-konferansen 2026

Vil du være med å utvikle SAIHs største arrangement i 2026? SAIH søker kreative og engasjerte studenter og akademikere til arbeidsgruppen for SAIH-konferansen 2026. Søknadsfrist 7. november.

Les nyhet
ung kvinne står med armene i kryss og ser alvorlig inn i kameraung kvinne står med armene i kryss og ser alvorlig inn i kamera

Nyhet

Statsbudsjettet 2026: Kunnskapsløst budsjett

Regjeringen legger i dag fram statsbudsjettet for 2026. Siden den tiltrådte i 2021, har støtten til utdanning i bistandsbudsjettet falt med 67 prosent – fra ca. 2 milliarder kroner til under 650 millioner.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon