Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Kva er det som er viktig med utdanning då, liksom?

OD mener at utdanning er nøkkelen til utvikling i alle samfunn. Man kan likevel ikkje framstille dette synspunktet som så sjølvinnlysande at vi ikkje bryr oss om å forklare det. Påstanden om at utdanning er viktig for utvikling må alltid følgjast av ei forklaring: Kvifor meiner vi det? Det er dessutan sant at utdanning kan brukast undertrykkande og for å påvirke andre til å få samme holdninger som en selv. Men kan det då i det heile teke kallast utdanning? Kva er eigentleg utdanning, og kva type utdanning kan skape utvikling?

Sju gode grunner for at utdanning er viktig

1. Utdanning dreier seg djupast sett om utvikling av menneske. Såleis kan ikkje utdanning reduserast til eit stykke papir: Både opplæring på skolebenken og annen livserfaring bidreg til din personlige dannelse.

2. Utdanning gjer ein person i stand til å ta sjølvstendige val, og kan sikre denne personen retten og høvet til å bestemme over sitt eige liv. Meir konkret gjev utdanning fagkunnskap som gjer ein i stand til å utføre ein jobb, og som skapar sjølvtillit og tru på eigne evner.

3. Gjennom utdanning kan ein bli klar over kva rettar og plikter ein har. Slik kan utdanning verke frigjerande og utviklande for eit individ.

4. Utdanning kan bidra til utvikling på samfunnsnivå.

5. Gjennom utdanning kan menneske få reiskapar for kritisk og sjølvstendig tenking, og ved hjelp av desse endre meir enn berre seg sjølve.

6. Land med gode utdanningssystem har betre høve til å hevde seg både i internasjonal samanheng og i spørsmål som gjeld innverknad på eigen utvikling.

7. Utdanning kan dessutan skape solidaritet over landegrenser. Dersom norske skuleelevar lærer å forstå utfordringane til skuleelevar i andre land kan dei saman bidra til endring globalt.

Kva utdanning kan skape utvikling?Men utdanning er ikkje utan vidare eit middel til utvikling. For at dette skal skje må nokre føresetnader vere på plass. Utdanning må alltid vere relevant og tilpassa dei det gjeld, både med tanke på lokale tilhøve og språk. Undervisninga må ikkje vere slik at lærarane så godt som tømmer kunnskapar inn i hovuda på elevane. Elevar har mykje å bidra med i undervisninga, og god utdanning bør difor ta utgangspunkt i det elevane kan frå før. Eit mål for utdanning må vere at alle menneske har høve til å delta på lik linje i ei positiv samfunnsutvikling. Utdanning på eigne premiss vil kunne gje ein elev sterkare identitet og sjølvrespekt, både som individ og deltakar i samfunnsprosessar.

Eit konkret døme på ein slik type utdanning er skogskolen Wawashang i Nicaragua. Wawashang er ein skogskule på Atlanterhavskysten i Nicaragua der ungdom frå rurale strøk får tilbod om ei yrkesretta utdanning som kombinerar praksis og teori. Elevane på denne skulen er ungdom som allereie har tilgang på jord, og på Wawashang lærer dei å forvalte jorda si på ein berekraftig måte. Reint praktisk fungerar det slik at elevane går på skule nokre veker, for så å dra tilbake til lokalsamfunnet og praktisere det dei har lært. Når dei kjem tilbake til skulen diskuterar dei kva som fungerar, og korleis dei skal ta tak i utfordringar dei har møtt på vegen.

På Wawashang er dessutan prinsippet om elevmedbestemming godt teke vare på. Det er god dialog mellom lærar og elev, og elevane bidreg sjølve med å finne kreative løysingar på utfordringar dei møter i arbeidet. Elevane sine forkunnskapar blir sett på som viktige ressursar på skulen. I tillegg vidarefører elevane kunnskapen dei tileignar seg ved å lære opp andre i lokalsamfunna, og ein effekt av dette er fleire jobbar blir skapa. Elevane blir altså ikkje utdanna til arbeidsløyse.

I den sterke rollen Wawashang-elevane spelar i lokalsamfunnet ligg det mange moglegheitar til utvikling. I tillegg til den nye fagkunnskapen elevane tek med seg, utfordrar dei òg generasjonstilhøve i lokalsamfunna. På Wawashang ser ein nemleg viktigheita av å jobbe med foreldra til elevane. Gjennom ulike kurs blir det skapa møteplassar for foreldre og elevar slik at fleire generasjonar får ta del i utdanninga. Nye tankar og idear om fagkunnskap, likestilling og kulturelt mangfald treng då ikkje å framstå som trugslar mot den tradisjonelle kunnskapen og erfaringa dei eldre generasjonane har opparbeida seg, men derimot som viktige ressursar i utviklinga av samfunnet.

Norsk ungdom og Wawashang-elevane har noe felles: Dere er alle mulige framtidige leiarar i deres samfunn. Gjennom ei god og relevant utdanning kan ungdom bidra til å skape berekraftig utvikling verda over. Dette kan dere gjere ved å finne nye løysingar og utfordre etablerte sanningar, men òg gjennom å samarbeide med eldre generasjonar om å skape ei meir rettvis verd.

Av Kamilla Stølen, nestleiar i SAIH (Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond)

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

a woman is standing on a balcony looking at the camera .a woman is standing on a balcony looking at the camera .

Nyhet

Fristen er ute

Folkeretten kan ikke bare være fasadeprat: Nå må Norge våge å gjøre mer enn å nikke til prinsippene.

Les nyhet
a man and two women are standing in front of a large building .a man and two women are standing in front of a large building .

Nyhet

Nå må venstresida stå samlet 

Valget er over, og kartet er tegnet på nytt. Arbeiderpartiet vant, men er avhengig av SV, MDG, Rødt og Senterpartiet for å få flertall. Samtidig har FrP blitt større enn Høyre, KrF og Venstre til sammen. Det er dramatisk, men ikke et tegn på at solidaritet er passé. Det er et tegn på at venstresida må våkne. 

Les nyhet
a woman is standing on a balcony looking at the camera .a woman is standing on a balcony looking at the camera .

Nyhet

Drapet på Charlie Kirk må være en advarsel til oss alle

Vi må fordømme politisk vold uten forbehold. Vi må stå opp for ytringsfrihet også når vi er uenig.

Les nyhet
a group of people are posing for a picture on a rooftop .a group of people are posing for a picture on a rooftop .

Nyhet

Utlysning: Ungdomsutveksling mot anti-rettigheter

SAIH søker to engasjerte, nyutdannede forskere til et betalt ettårig utvekslingsprogram som starter i januar 2026. Du får mulighet til å utvikle et selvstendig forskningsprosjekt, styrke dine ferdigheter innen påvirkningsarbeid og bygge et internasjonalt nettverk på tvers av tre kontinenter. Søknadsfrist: 19. september.

Les nyhet
a woman is standing on a balcony looking at the camera .a woman is standing on a balcony looking at the camera .

Nyhet

Feil, UDI

Den tyrkiske menneskerettighetsforkjemperen Enes Hocaoğulları ble arrestert etter å ha fått avslag på å forlenge sitt besøk i Norge – til tross for at SAIH stod som garantist. Saken viser hvordan manglende implementering av EUs visumretningslinjer setter menneskerettighetsforsvarere i fare, og SAIH etterlyser nå rask handling fra norske myndigheter.

Les nyhet
en gruppe ungdommer står i sirkel og snakkeren gruppe ungdommer står i sirkel og snakker

Nyhet

Velkommen til SAIHs høstsamling 2025

Velkommen til SAIHs Høstsamling, 19. – 21. september på vakre Strandheim Leirsted utenfor Oslo.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon