Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

"Kunnskap skaper mer toleranse"

Les også: Ørjans odè til studentpolitikeren på NSO-bloggen!

(image) - Hva forbinder du med utdanning for frigjøring?- Jeg mener begrepet har to sider. Det ene siden er at utdanning som system kan bidra til å skape større likhet og større likeverd innad og mellom land. Dette mener jeg er en viktig side av utdanningssystemene i dag. Den andre siden ved det er den mer personlige siden hvor man tilegner seg kunnskap, og bare det i seg selv er en form for frigjøring. I tillegg kan denne kunnskapen og utdanningssystemene brukes til dette beste for våre medmennesker.

- Hvorfor er utdanning bra?- Utdanning er ofte bra fordi det gir mennesker muligheter de ellers ikke ville hatt. Jeg tror ikke all kunnskap nødvendigvis er et ubetinget gode, men det som er fascinerende med utdanning er at det øker kontakten og forståelsen mellom mennesker. Dette bidrar til å skape bedre samfunn. Jeg er overbevist om at alle former for kunnskap skaper mer toleranse.

- Hvordan kan situasjonen for utdanning i verden dag bli bedre?- Jeg tror ikke det finnes et klart svar på dette spørsmålet. Det finnes imidlertid noen verdier som er helt nødvendige for at utdanning skal kunne gjøre verden bedre, blant annet akademisk frihet og ytringsfrihet. Videre ser man at utdanning henger sammen med rettferdig ressursfordeling og at land må ha økonomisk handlingsrom til å satse på utdanning. Jeg synes noe av det mest spennende i verden i dag er fremveksten av sterke kunnskapsøkonomier i Brasil, Kina, India og Tyrkia. Dette vil om noen år ha mye å si for verdensbildet vårt. Det viktigste vil være at en tilrettelegger for at mennesker skal utvikle seg selv intellektuelt. Om dette skjer innenfor eller utenfor utdanningssystem slik vi kjenner det er for så vidt noe sekundært, men jeg tror en rettferdig ressursfordeling i verden også handler om å skape en global rettferdig ressursfordeling på kunnskap.

- Hvordan kan DU bidra til utdanning for frigjøring?- Jeg tror mulighetene er langt større enn både jeg og de fleste andre vet. Man kan organisere seg i organisasjoner som SAIH eller Norsk studentorganisasjon. Man kan som student eller ansatt dra på utveksling til andre land. En kan lese om problemstillinger i andre land. I dag kan vi til og med komme i kontakt med folk som arbeider med dette på helt andre steder i verden via sosiale nettverk. Og det er en mulighet man ikke hadde for få år siden. Selv er jeg veldig interessert i utdanningssituasjonen i nordområdene. Dette er ikke nødvendigvis det man først tenker på når man tenker frigjøring, men alle regioner har sine spesielle utfordringer. I nordområdene handler disse om lavt utdanningsnivå, urbefolkning, naturforvaltning og kulturer som er kunstig adskilt på bakgrunn av landegrenser. Jeg tror uansett det viktigste hver og en av oss kan gjøre er å sette oss godt inn i problemstillingene, og tørre å overvinne noen fordommer ved å ta kontakt med de som tenker annerledes enn oss. Hver og en av oss kan ikke bli en frigjøringshelt, men jeg er helt overbevist om at de aller fleste mennesker i verden arbeider for en bedre verden. Og da er det bidraget vi alle gjør sammen som blir viktig.

Les mer om NSO.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.

Nyhet

OsloMet styrker studentsolidariteten!

Studentdemokratiet ved OsloMet har vedtatt å øke SAIH-tierne fra 50 til 60 kroner. Vedtaket gjør OsloMet til det første universitetet i Norge som gir studentene mulighet til å bidra med 60 kroner over semesteravgiften – et tydelig signal om at solidaritet fortsatt står sterkt blant norske studenter.

Les nyhet
A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."

Nyhet

SAIH uttrykker solidaritet med studentene i Zambia

SAIH uttrykker solidaritet med Zambia National Students Union (ZANASU) og de 74 studentene ved Kapasa Makasa University som ble arrestert etter en fredelig demonstrasjon mot nye regler for klassifisering av grader. Arrestasjonene utgjør et alvorlig angrep på studenters rett til å protestere og på akademisk frihet.

Les nyhet
A smiling young woman wearing a black and white keffiyeh stands in front of posters, one depicting Nelson Mandela.A smiling young woman wearing a black and white keffiyeh stands in front of posters, one depicting Nelson Mandela.

Nyhet

SAIH er en apartheidfri sone

Før sommeren sluttet SAIH seg til den internasjonale kampanjen for apartheidfrie soner (AFS). - Et naturlig og nødvendig steg, sier SAIH-leder Henriette Johnstone.

Les nyhet
Person from behind, wearing a bandana and denim jacket, holding a megaphone and raising a fist.Person from behind, wearing a bandana and denim jacket, holding a megaphone and raising a fist.

Nyhet

Bli med i SAIHs arbeidsgruppe for avkolonisering

Er du student, akademiker eller aktivist med engasjement for avkolonisering? Nå kan du bli med i SAIHs nye arbeidsgruppe og bidra til å forme hvordan organisasjonen jobber med dette viktige temaet – både internt og i samarbeid med våre partnere.

Les nyhet
Four smiling young women wearing t-shirts that read "SAIH Utdanning for frigjoring."Four smiling young women wearing t-shirts that read "SAIH Utdanning for frigjoring."

Nyhet

Bli med i arbeidsgruppen for SAIH-konferansen 2026

Vil du være med å utvikle SAIHs største arrangement i 2026? SAIH søker kreative og engasjerte studenter og akademikere til arbeidsgruppen for SAIH-konferansen 2026. Søknadsfrist 7. november.

Les nyhet
ung kvinne står med armene i kryss og ser alvorlig inn i kameraung kvinne står med armene i kryss og ser alvorlig inn i kamera

Nyhet

Statsbudsjettet 2026: Kunnskapsløst budsjett

Regjeringen legger i dag fram statsbudsjettet for 2026. Siden den tiltrådte i 2021, har støtten til utdanning i bistandsbudsjettet falt med 67 prosent – fra ca. 2 milliarder kroner til under 650 millioner.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon