Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

January Action to #SaveAhmad

SAIH is deeply concerned about Dr. Ahmadreza Djalali, a scholar of disaster medicine who is facing execution in Iran, in apparent retaliation for refusing to spy on colleagues in Europe.

Dr. Djalali was originally arrested in April 2016 while attending academic conferences in Iran, and was sentenced to death on October 21, 2017. He was found guilty of providing information to Israel to help it assassinate several senior nuclear scientists. The sentence was affirmed without appeal on December 9, 2017.

Dr. Djalali is affiliated with several European universities and is a permanent resident of Sweden, where his family currently resides.

“A physician and expert in disaster medicine, Dr. Djalali is a highly respected scientist who is well known and admired within the international community for his high quality research and teaching”, wrote Ole Petter Ottersen, Vice-Chancellor at Karolinska Institutet in Sweden, where Dr. Djalali completed his PhD.

Together with Amnesty International Sweden, Karolinska Institutet held a joint demonstration in support for the researcher last week.

As the Scholars At Risk Network (SAR) states, it is critical that we keep his name in the headlines and in the minds of state officials as much as possible, and call out on the international higher education community to voice its support.

SAIH has telephoned Norway’s Iranian Embassy to urge his release. Throughout January, you can help spreading the word on social media by using #SaveAhmad, by for instance sending tweets to your Ministry of Foreign Affairs and/or Permanent Representative to UN:

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

to kvinner smiler til kamerato kvinner smiler til kamera

Nyhet

Studentdemokratier stemmer frem mer solidaritet

To nye studentdemokratier skrur opp støtten til SAIH. Vedtaket betyr økt støtte til studenters globale kamp for utdanning og rettigheter - gjennom en av Norges mest unike solidaritetsordninger.

Les nyhet
A group of people are standing in a circle talking to each otherA group of people are standing in a circle talking to each other

Nyhet

SAIHs sommerleir 2025

Nå kan du melde deg på SAIHs sommerleir 2025! Her møtes aktivister og medlemmer fra hele landet til en helg fylt med bading, faglig påfyll, aktivisme og mye moro. Vi håper å se deg der!

Les nyhet
a large group of people are posing for a picture on a set of stairs .a large group of people are posing for a picture on a set of stairs .

Nyhet

Dette skjedde på SAIHs årsmøte

24. og 25. april var over 70 delegater, observatører og gjester samlet i Oslo for SAIHs årsmøte 2025.

Les nyhet
three women are posing for a picture in front of a brick wallthree women are posing for a picture in front of a brick wall

Nyhet

Valgkomiteens innstilling til SAIHs arbeidsutvalg 2025/2026

Valgkomiteen innstiller på Henriette Reierson Johnstone som leder av SAIH, og Nicole Becerra Vivanco og Thais Alfaro Sandoval som nestledere.

Les nyhet
a taco on a plate with the words verdens kjedeligste tacoa taco on a plate with the words verdens kjedeligste taco

Nyhet

Verdens kjedeligste taco

Kvaliteten på fredagstacoen er helt klart best når innholdet er variert. Sånn er det også med kvaliteten i norsk høyere utdanning.

Les nyhet
a fist is holding a pencil in front of a flag .a fist is holding a pencil in front of a flag .

Nyhet

Ledig stilling: Rådgiver for høyere utdanning i Palestina

Som svar på den systematiske ødeleggelsen av høyere utdanning er aktører i den norske høyere utdanningssektoren nå i ferd med å etablere et konsortium for høyere utdanning i Palestina.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon