Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

INSCSS-Escoma

(image) Escoma foto: SAIH

INSCSS-Escoma har utdannet lærere fra og for regionen, med fokus på EIB, gjennom flere år. Et helt sentralt mål har vært å utdanne lærere med kulturell identitet og selvrespekt, for at de kan være gode rollemodeller og gi relevant og tilpasset undervisning til urfolksbarn i grunnskolen. Bolivias nye grunnlov og utkastet til ny utdanningslov fokuserer sterkt på EIB, og lærere fra Escoma vil ha den kompetansen som etterspørres. Den faglige kvaliteten på undervisningen blir garantert gjennom at UAC-Escoma er tilknyttet Det katolske lærerhøgskolen i Cochabamba, som er ansvarlige for at det akademiske nivået er i tråd med de formelle krav som stilles til lærerutdanning i Bolivia. Fra 2010 vil ikke INSCSS-Escoma lenger tilby lærerutdanning, da regjeringen har bestemt at private lærerutdanninger ikke kan ta opp studenter før evt. ny utdanningslov tillater det.

I 2009 ble Centro de Formacion Superior en EIB (CEFOS EIB-Escoma), tilknyttet INSCSS-Escoma, startet for å videreføre kompetansen og videreutdanne lærere i EIB i regionen. Videreutdanningen gjennomføres i samarbeid med det offentlige universitetet i Cochabamba, som har landets beste kunnskap om og arbeid i EIB. Studentene får en universitetsgrad og kompetanse til å møte nye krav og behov i utdanningssektoren.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Earth from space at night, showing city lights across land.Earth from space at night, showing city lights across land.

Nyhet

Norges rolle som global kunnskaps­nasjon og bro­bygger står i fare

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 forsterker en utvikling der internasjonalt utdannings- og forskningssamarbeid bygges ned.

Les nyhet
Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".

Nyhet

Akademisk frihet under økende press: SAR lanserer Free to Think 2025

Den nye Free to Think 2025-rapporten fra Scholars at Risk viser en markant vekst i angrep på forskere, studenter og universiteter globalt – også i etablerte demokratier. Samtidig peker rapporten på økt motstandskraft i akademia, og understreker behovet for at norske myndigheter og universiteter tar et tydeligere ansvar for å beskytte og fremme akademisk frihet.

Les nyhet
Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.

Nyhet

Angrepene på akademia i USA må tas på alvor

At en norsk gjesteforsker opplever campus som trygt, betyr ikke at andre gjør det. Perspektiver formes av posisjon.

Les nyhet
A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.

Nyhet

SAIH inngår nye partnerskap for å forsvare retten til høyere utdanning i Palestina

SAIH inngår nye partnerskap for å støtte palestinske studenter og beskytte retten til utdanning i Gaza og på Vestbredden.

Les nyhet
Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.

Nyhet

OsloMet styrker studentsolidariteten!

Studentdemokratiet ved OsloMet har vedtatt å øke SAIH-tierne fra 40 til 60 kroner. Vedtaket gjør OsloMet til det første universitetet i Norge som gir studentene mulighet til å bidra med 60 kroner over semesteravgiften – et tydelig signal om at solidaritet fortsatt står sterkt blant norske studenter.

Les nyhet
A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."

Nyhet

SAIH uttrykker solidaritet med studentene i Zambia

SAIH uttrykker solidaritet med Zambia National Students Union (ZANASU) og de 74 studentene ved Kapasa Makasa University som ble arrestert etter en fredelig demonstrasjon mot nye regler for klassifisering av grader. Arrestasjonene utgjør et alvorlig angrep på studenters rett til å protestere og på akademisk frihet.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon