Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Hvorfor streiker studentene?

14. februar 2006 økte den zimbabwiske regjeringen uten forvarsel studieavgiften på alle offentlige høgskoler og universiteter. Den overraskende avgjørelsen kom rett før studiestart.

(image) Illustrasjonsbilde: Folkemengde i Harare, Zimbabwe. Foto: SAIH Studentlederne hadde verken blitt konsultert eller informert. Dette har fått studentene i Zimbabwe til å ta til gatene, og det er stadig store demonstrasjoner mot den offentlige skolepolitikken under mottoet ”Education for All, Not just for the Elite!”

I tillegg til de økte studieutgiftene, er det en rekke andre årsaker til at studentene i Zimbabwe er frustrerte og demonstrasjonslystne. Mangel på kvalifisert undervisningspersonale, lite og dårlig mat i kantinene, forfall og vannmangel på studenthyblene, mangel på sosiale tilbud, mangel på ytrings- og organisasjonsfrihet, korrupsjon og seksuelt misbruk av spesielt kvinnelige studenter og fysisk og psykisk vold mot studenter og deres ledere er lite egnet for å skape et trygt og godt læringsmiljø som skaper gode resultater.

Økte studieavgifterFram til 14. februar 2006 tilbød myndighetene stipend og lån til studenter. På tross av den stadig økende inflasjonen, var stipendiene og lånene nok til å dekke studieavgift, bøker, kost og losji. Studieavgiftene som ble innført uten forvarsel februar 2006 var høyere enn stipendene og lånene som myndighetene kunne tilby. I praksis betød dette at utdanning var tilgjengelig, men allikevel uoppnåelig for flertallet av studentene i Zimbabwe.

En tredjedel faller fra

(image) Promise Mkwananzi. President i studentbevegelsen Zinasu. I undersøkelsen All we need is a decent education. Understanding the effects of high educational costs and incidence of student victimization at Zimbabwe’s tertiary learning institutions utført av den nasjonale studentunionen i Zimbabwe, ZINASU, i januar i år, kommer det fram at rundt 31,5 prosent av studentene ikke har kunnet fullføre sine studier etter innføringen av de nye studieavgiftene.

Store kuttTidligere var det vanlig at studentene demonstrerte for at stipendene og lånene skulle vare ut semesteret eller studieåret. I 2006 demonstrerte studentene for i det hele tatt å få registrert seg. For kunst-, jus- og samfunnsvitenskap måtte man betale 11 000 zimbabwiske dollar (ZWD) i studieavgift og 24 000 ZWD for kost og losji per semester. Studielånet fra myndighetene var på 5000 ZWD i året, altså 65 000 ZWD mindre enn det en student trengte for å kunne studere. Samtidig var arbeidsledigheten i landet på rundt 80 prosent, noe som gjorde det nærmest umulig å skaffe seg ekstrajobb for å spe på studielånet.

Før februar 2006 lå studieavgiften på mellom 2500 til 3000 ZWD. Regjeringen tilbød studentene et lån på mellom 5700 og 6000 ZWD.

Frustrasjon Det fulgte mye frustrasjon i kjølvannet av denne politikken. For å roe studentene tillot myndighetene dem å studere selv om de ikke greide å betale alle skolepengene i et beløp. Dette roet flertallet av studentene i en periode, men mange av studentene hadde ingen mulighet til å betale det de skyldte og som pressmiddel får de nå ikke tilgang på sine studieresultater.

Ba om justeringI november 2006 ba ZINASU myndighetene om å justere studielånene i forhold til hyperinflasjonen og den økonomiske krisen i landet. Kravene ble aldri innfridd og dette har økt frustrasjonen blant studentene ytterligere. En negativ konsekvens av økte avgifter er i tillegg til å holde studenter fra fattige kår utenfor, at tilgang avhenger mer av penger enn av akademisk talent. Dette vil på sikt svekke universitetenes evne til å uteksaminere kvalifiserte kandidater. 

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

a woman is standing on a balcony looking at the camera .a woman is standing on a balcony looking at the camera .

Nyhet

Fristen er ute

Folkeretten kan ikke bare være fasadeprat: Nå må Norge våge å gjøre mer enn å nikke til prinsippene.

Les nyhet
a man and two women are standing in front of a large building .a man and two women are standing in front of a large building .

Nyhet

Nå må venstresida stå samlet 

Valget er over, og kartet er tegnet på nytt. Arbeiderpartiet vant, men er avhengig av SV, MDG, Rødt og Senterpartiet for å få flertall. Samtidig har FrP blitt større enn Høyre, KrF og Venstre til sammen. Det er dramatisk, men ikke et tegn på at solidaritet er passé. Det er et tegn på at venstresida må våkne. 

Les nyhet
a woman is standing on a balcony looking at the camera .a woman is standing on a balcony looking at the camera .

Nyhet

Drapet på Charlie Kirk må være en advarsel til oss alle

Vi må fordømme politisk vold uten forbehold. Vi må stå opp for ytringsfrihet også når vi er uenig.

Les nyhet
a group of people are posing for a picture on a rooftop .a group of people are posing for a picture on a rooftop .

Nyhet

Utlysning: Ungdomsutveksling mot anti-rettigheter

SAIH søker to engasjerte, nyutdannede forskere til et betalt ettårig utvekslingsprogram som starter i januar 2026. Du får mulighet til å utvikle et selvstendig forskningsprosjekt, styrke dine ferdigheter innen påvirkningsarbeid og bygge et internasjonalt nettverk på tvers av tre kontinenter. Søknadsfrist: 19. september.

Les nyhet
a woman is standing on a balcony looking at the camera .a woman is standing on a balcony looking at the camera .

Nyhet

Feil, UDI

Den tyrkiske menneskerettighetsforkjemperen Enes Hocaoğulları ble arrestert etter å ha fått avslag på å forlenge sitt besøk i Norge – til tross for at SAIH stod som garantist. Saken viser hvordan manglende implementering av EUs visumretningslinjer setter menneskerettighetsforsvarere i fare, og SAIH etterlyser nå rask handling fra norske myndigheter.

Les nyhet
en gruppe ungdommer står i sirkel og snakkeren gruppe ungdommer står i sirkel og snakker

Nyhet

Velkommen til SAIHs høstsamling 2025

Velkommen til SAIHs Høstsamling, 19. – 21. september på vakre Strandheim Leirsted utenfor Oslo.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon