Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Akademisk frihet langs fire dimensjoner

Skrevet av: Mari Sundli Tveit, rektor ved NMBU.

Fri og uavhengig forskning er en forutsetning for at kunnskapen vi frembringer har tillit og integritet. Uten akademisk frihet er universitetenes rolle i samfunnet i å frembringe ny kunnskap og kritisk tenkning umulig.

European University Association (EUA) har overvåket og analysert autonomi for europeiske universiteter i ti år, langs fire dimensjoner:

Organisatorisk autonomi Finansiell autonomi Ansettelsesautonomi Akademisk autonomi

Norge skårer høyt på noen dimensjoner, men lavt på andre.

Vi diskuterer ofte akademisk frihet i perspektivet akademisk autonomi, som den grunnleggende retten til å velge forskningsspørsmål, akademisk tilnærming og metode. Dette ser vi på som helt ufravikelig.

Men hvilke dimensjoner av akademisk frihet er viktigst, hvilke er ufravikelige? Og er mer autonomi alltid bedre langs alle dimensjoner av akademisk frihet?

Fri og uavhengig forskning er en forutsetning for at kunnskapen vi frembringer har tillit og integritet. Uavhengig kunnskap har aldri vært viktigere, i en tid som har fått tilnavnet post-truth. Universitetenes rolle for å fremme åpne samfunn, som bærere av sentrale verdier som demokrati og ytringsfrihet må hegnes om. Vi har også mye oppmerksomhet på det organisatoriske perspektivet, særlig med tanke på rekruttering av ledere.

Men Norge skårer mye lavere på andre dimensjoner, som den finansielle. Her er det den høye andelen statlig finansiering, og faktisk også manglende mulighet til å ta opp lån eller kreve studieavgifter som trekker ned. Som vi vet ønsker institusjonene gjerne høyere andel direkte statlig bevilgning og ikke studieavgifter.

Når det gjelder ansettelsesautonomi, er det også slik at vi i Norge har stor frihet til å ansette (selv om økonomiske rammer selvsagt begrenser), men ikke til å si opp. Her er den enkeltes akademiske frihet viktigere enn institusjonens ansettelsesautonomi. Det som representerer viktige autonomidimensjoner for noen, er altså noe vi argumenterer mot i Norge.

Jeg vil på ingen måte snu vår argumentasjon. Men jeg tror det er viktig at vi reflekterer og diskuterer bredden i hva autonomi og akademisk frihet er. Det er nødvendig, skal vi nå frem med våre argumenter om at akademisk frihet og autonomi er avgjørende for oss.

Som rektor på NMBU og styremedlem i European University Association, er jeg svært bekymret for situasjonen for akademisk frihet og autonomi for europeiske universiteter. Vi skal si tydelig fra når akademisk frihet trues og tilsidesettes, som vi har sett i Ungarn og Tyrkia.

Jeg er også svært bekymret for økende mistro til vitenskap og forskningsbasert kunnskap. Vi må løfte opp verdien av den forskningsbaserte kunnskapen i samfunnsutviklingen.

Som leder i akademia har jeg et tungt ansvar for å ivareta den akademiske friheten, både i vår egne institusjon, og i samfunnet. Vi må stå opp for disse verdiene i den offentlige debatten både nasjonalt og internasjonalt.

VIL DU SKRIVE FOR OSS?

De fleste utenfor akademia tenker nok at retten til akademisk frihet ikke angår dem, men det stemmer jo ikke. Akademisk frihet er avgjørende for at demokratiet vårt skal bygge på kunnskap og forskning, fremfor forførende og farlige ideologier. Trues den akademiske friheten, trues også samfunnet vårt. 

Vårt bidrag for å verne om den akademiske friheten er kritisk debatt. Derfor inviterer vi alle som mener noe om akademisk frihet i Norge eller internasjonalt, til å ta ordet. Vil du skrive for oss? Kontakt oss på epost: info@saih.no.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

a woman is standing on a balcony looking at the camera .a woman is standing on a balcony looking at the camera .

Nyhet

Fristen er ute

Folkeretten kan ikke bare være fasadeprat: Nå må Norge våge å gjøre mer enn å nikke til prinsippene.

Les nyhet
a man and two women are standing in front of a large building .a man and two women are standing in front of a large building .

Nyhet

Nå må venstresida stå samlet 

Valget er over, og kartet er tegnet på nytt. Arbeiderpartiet vant, men er avhengig av SV, MDG, Rødt og Senterpartiet for å få flertall. Samtidig har FrP blitt større enn Høyre, KrF og Venstre til sammen. Det er dramatisk, men ikke et tegn på at solidaritet er passé. Det er et tegn på at venstresida må våkne. 

Les nyhet
a woman is standing on a balcony looking at the camera .a woman is standing on a balcony looking at the camera .

Nyhet

Drapet på Charlie Kirk må være en advarsel til oss alle

Vi må fordømme politisk vold uten forbehold. Vi må stå opp for ytringsfrihet også når vi er uenig.

Les nyhet
a group of people are posing for a picture on a rooftop .a group of people are posing for a picture on a rooftop .

Nyhet

Utlysning: Ungdomsutveksling mot anti-rettigheter

SAIH søker to engasjerte, nyutdannede forskere til et betalt ettårig utvekslingsprogram som starter i januar 2026. Du får mulighet til å utvikle et selvstendig forskningsprosjekt, styrke dine ferdigheter innen påvirkningsarbeid og bygge et internasjonalt nettverk på tvers av tre kontinenter. Søknadsfrist: 19. september.

Les nyhet
a woman is standing on a balcony looking at the camera .a woman is standing on a balcony looking at the camera .

Nyhet

Feil, UDI

Den tyrkiske menneskerettighetsforkjemperen Enes Hocaoğulları ble arrestert etter å ha fått avslag på å forlenge sitt besøk i Norge – til tross for at SAIH stod som garantist. Saken viser hvordan manglende implementering av EUs visumretningslinjer setter menneskerettighetsforsvarere i fare, og SAIH etterlyser nå rask handling fra norske myndigheter.

Les nyhet
en gruppe ungdommer står i sirkel og snakkeren gruppe ungdommer står i sirkel og snakker

Nyhet

Velkommen til SAIHs høstsamling 2025

Velkommen til SAIHs Høstsamling, 19. – 21. september på vakre Strandheim Leirsted utenfor Oslo.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon