Høydepunkter fra årsmøte 2016

16. og 17. april deltok over 60 aktivister og medlemmer på SAIHs årsmøte. Det var en innholdsrik helg med heftige debatter, resolusjonsforslag, valg av ny politisk kampanje og nye tillitsvalgte. Her er høydepunktene.

Årsmøte begynte med et tilbakeblikk på året som har gått. Både lokallag og AU la frem sine aktivitetsrapporter og som alltid lar vi oss imponere av den samlede innsatsen! Aktiviteten i SAIHs 11 lokallag har vært storslått, og vi er veldig stolt av alle de engasjerte og kunnskapsrike aktivistene våre, og alt de har fått til landet rundt. Du kan lese mer om SAIH-året 2015, her.

Ambisiøse planer for 2016 Ordet «handlingsplan» høres kanskje tørt ut for noen, men på SAIHs årsmøte lykkes den å skape stor debatt. Sluttresultatet ble en innholdsrik og ambisiøs plan for det kommende året. SAIH skal blant annet gjennomføre Verdens Beste Nyheter sammen med Spire og Changemaker, vi skal kåre årets verste og beste bistandsvideoer for fjerde år på rad, og holde flere hundre foredrag for å engasjere norske elever i årets Operasjon Dagsverk, som går til SAIHs prosjekter i Colombia.

Ny politikk Årsmøtet vedtok ny politikk om FNs bærekraftmål. SAIH mener at Norges arbeid med bærekraftmål 4 må fokusere på høyere utdanning og akademisk frihet. Høyere utdanning er avgjørende for å gjennomføre en rekke samfunnsoppgaver, og støtte til høyere utdanning og organisasjoner som kjemper for akademisk frihet, er derfor viktige tiltak for å oppnå alle de nye bærekraftmålene. Det vil komme flere saker om dette tema i tiden som kommer, følg med videre.

Kampanje om akademisk frihet og demokratisk deltagelse "En global studentbevegelse" ble valgt som tema for neste års kampanje. SAIH skal jobbe for at studenter og ungdom skal kunne engasjere seg politisk for å fremme ytringsfrihet og demokrati. Her vil arbeidet med programmet Students at Risk, stå sentralt. I 2016 skal vi, sammen med blant andre Høyres Studenter, AUF og NSO, jobbe for at dette blir en permanent ordning i Norge, og vi vil arbeide for at StAR skal implementeres i andre europeiske land. Ungdom skal bli hørt og ha reell politisk innflytelse, over hele verden!

Nyvalgt ledelse og nye tillitsvalgte Det mange kanskje synes var det mest spennende, var valg av nye tillitsvalgte og ny ledelse. Fra og med sommeren vil SAIHs nye Arbeidsutvalg bestå av Inga Marie Nymo Riseth (leder), Beate Øgård (politisk nestleder) og Thea Willoch Njåstad (organisatorisk nestleder). Vi ønsker alle de nye tillitsvalgte i styret, Informasjonskomiteen og Landsråd velkommen, og takker alle som nå går av for en fantastisk innsats!

Vi sender også en stor takk til de over 60 aktivistene og medlemmene som deltok, og til alle som kom for å holde hilsningstaler; NSO (Norsk Studentorganisasjon), ISU (International Students Union) og OD (Operasjon Dagsverk). Dere gjorde årsmøtet 2016 til en fantastisk inspirerende helg.

Vi har lagt ut mange flotte bilder fra helgen! Du finner dem i vårt Facebook-album, her.

En statue på et torg, foran en bygning.En statue på et torg, foran en bygning.

Akademisk boikott er ikke autoritært eller prinsippløst

Det er ingen grunn å skille skarpt mellom rett, moral og politikk i universitetspolitiske spørsmål.