Høydepunkter fra årsmøte 2015

Her er noen av høydepunktene:

​Ny politisk plattform

Politisk plattform definerer hvilke tematiske fokusområder SAIH skal prioritere i det politiske påvirkningsarbeidet, og målsetningene innenfor de ulike områdene. I år skulle en ny politisk plattform for 2015-2018 vedtas og et viktig punkt som ble lagt til i år var en seksjon om Samstemt politikk for utvikling. Her uthever vi SAIHs standpunkt om blant annet etisk forsvarlige investeringer, Open Access og vårt bilde av sør.

Fokus på akademisk frihet og at Students at Risk ordningen skal bli permanent er viktig. I 2015/2016 vil SAIH jobbe mye med studenter under angrep og nye retningslinjer for dette, som tidligere har blitt kalt Lucens Guidelines.

​Fortsettelse av Vest-Sahara som tema for politisk kampanje

Årets kampanjeuke satt fortsatt friskt i minne med fantastiske arrangementer og rekordstor aktivitet over hele landet. De fleste var enige om at SAIHs kamp for et fritt Vest-Sahara ikke er over enda og det ble gjenvalgt som politisk tema. Selve kampanjen vil kampanjeutvalget utarbeide, men det vil nok bli like banebrytende og kreativt som SAIHs kampanjer er blitt kjent for å være.

Kampanjekravene skal være enda mer ambisiøse neste år. Flere interessante ideer, som å inkludere den franske studentmassen, ble luftet på årsmøtet.

​Flere utskiftninger – og masse muligheter

AU takket for seg etter å ha gjort en kjempejobb over to perioder. På søndagen var det nærmest kø for å få komme opp på scenen og takke de avtroppende leder og nestlederne.

Flunkende nytt AU ble valgt og vi gleder oss til å se hva leder Nicklas Poulsen Viki, organisatorisk nestleder Martine Jahre og politisk nestleder Inga Marie Nymo Riseth vil finne på i året som kommer.

I tillegg til valg av AU var det styreplasser som skulle velges, nye landsrådsrepresentanter og medlemmer av Informasjonskomiteen.

Vi takker for et strålende årsmøte og er meget spente på høsten!

En statue på et torg, foran en bygning.En statue på et torg, foran en bygning.

Akademisk boikott er ikke autoritært eller prinsippløst

Det er ingen grunn å skille skarpt mellom rett, moral og politikk i universitetspolitiske spørsmål.