Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Hardt ut mot privatisering av utdanning

Sammen med 59 andre organisasjoner har SAIHs partnere Zambia National Education Coalition (ZANEC) og Global Campaign for Education-nettverket i Afrika (ANCEFA) stilt seg bak et felles opprop mot et økt fokus på privatisering av utdanningssektoren i afrikanske land.

Bakteppet er den nye rapporten «MDG Report 2014: Assessing Progress in Africa Toward the Millennium Development Goals», som African Development Bank, Economic Commision for Africa (ECA), African Union Commission (AUC) og FNs utviklingsprogram (UNDP) står bak.

Rapporten har sett på fremgangen for FNs utviklingsmål i Afrika og anses som svært sentral, ettersom den vil legge premissene for debatten rundt det nye internasjonale rammeverket for FNs utviklingsmål etter 2015.

I rapporten legges det særlig vekt på privat sektors involvering i utdanning i Afrika, noe de 60 organisasjonene stiller seg sterk kritiske til.

- At så mange har stilt seg bak oppropet, illustrerer hvor viktig dette temaet er både i Afrika og over hele verden, skriver organisasjonene i sin felles pressemelding.

- Vi er svært negative til denne rapportens anbefalinger. Den ignorerer det faktum at privatisering av utdanning skaper ulikhet og segregering, som vi nå blant annet ser i Ghana, sa Limbano Nsapato i ANCEFA-nettverket.

Les hele oppropet her.

​Økte ulikheter

Den omfattende rapporten erkjenner at mange afrikanske land «fortsatt møter store forskjeller mellom de fattigste og rike». Samtidig rettferdiggjør rapporten en dreining mot økt deltagelse fra privat sektor i utdanning på grunnlag av at dette vil bidra til økt kvalitet.

SAIHs partnere og de andre organisasjonene understreker at økt privatisering av utdanning heller vil føre til økte ulikheter. Det felles oppropet fremhever at privatisering både øker ulikhet i tilgang til utdanning, gir ingen garanti for kvalitet og ser bort fra utdanning som et offentlig gode.

Organisasjonene mener konklusjonen i rapporten må trekkes tilbake, og justeres til anbefalinger som er i tråd med menneskers rett til utdanning som en grunnleggende menneskerettighet.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

three young women are smiling for the camera in circles .three young women are smiling for the camera in circles .

Nyhet

Valgkomiteens innstilling til SAIHs arbeidsutvalg 2024/2025

Les nyhet
En gruppe mennesker står sammen og snakker. En gruppe mennesker står sammen og snakker.

Nyhet

Ledig stilling: Organisasjonsrådgiver

SAIH søker en engasjert og systematisk organisasjonsrådgiver som brenner for global solidaritet og sterke organisasjoner.

Les nyhet
En kvinne står foran en vegg med armene i kors.En kvinne står foran en vegg med armene i kors.

Nyhet

Motstanderne av akademisk boikott gjør det enkelt for seg selv

Det er enkelt å være prinsipielt for akademisk frihet og mot akademisk boikott. Går man derimot inn i den konkrete situasjonen i Israel og Palestina blir det mer krevende.

Les nyhet
En kvinne iført en svart frakk og et grønt skjerf smiler til kameraet.En kvinne iført en svart frakk og et grønt skjerf smiler til kameraet.

Nyhet

Statsbudsjettet 2025: SAIHs innspill

Norge må øke støtten til menneskerettighetsforkjempere og deres organisasjoner, på deres premisser.

Les nyhet
En knyttneve holder en blyant foran et palestinsk flagg.En knyttneve holder en blyant foran et palestinsk flagg.

Nyhet

Derfor er ­akademisk boikott riktig

Diskusjonen om akademisk boikott av Israel intensiveres nå ved norske universiteter og høyskoler. Stilt ovenfor realitetene i Palestina mener vi at dette ikke-voldelige virkemiddelet ikke bør stå uprøvd.

Les nyhet
Stortinget med tre studentaktivister i bakgrunnen.Stortinget med tre studentaktivister i bakgrunnen.

Nyhet

Regjeringen må gjøre mer for å styrke Students At Risk

I 2022 lovte utenriksministeren å jobbe for å øke synligheten til StAR-ordningen, men så ble det stille. Denne uken fikk vi svar.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon