Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Gratulerer med dagen!

Siden FN i 1994 erklærte dagen som en internasjonal merkedag, har urfolk over hele verden brukt dagen for å markere kampen for sine rettigheter. Om lag 350 millioner mennesker i 70 ulike land kan defineres som urfolk, ut fra premissene som legges i ILO-konvensjon 169. Bare i Latin-Amerika finnes det over 650 ulike urfolksgrupper. Fremdeles er mange av urfolks språk, identitet og kulturer trues av utryddelse og statlige overgrep over hele verden. Det er imidlertid i Latin-Amerika en har sett flest resultater av urfolks kamp for sine rettigheter.

(image) Jubelen var stor blant Bolivias urfolk da en av deres egne - Evo Morales - ble valgt til landets president i 2006. Foto: UAC Tiwanaku

På tross av store utfordringer i Bolivias sittende regjering, er det et viktig signal til verdenssamfunnet at en urfolksrepresentant i 2006 ble valgt til president.Ikke all utdanning er god utdanning!Studier fra Latin-Amerika viser at urfolk fremdeles har mindre utdanning enn majoritetsbefolkningen, men at denne forskjellen har blitt mindre. Imidlertid er resultatene som urfolk får ut av utdanningen vesentlig dårligere enn for majoritetsbefolkningen, noe som indikerer alvorlige problemer innen utdanningskvalitet i regionen. Det formelle utdanningssystemet har ofte vært et tveegget sverd for urfolksgrupper; på den ene siden har utdanningen gitt urfolksbarn og – unge nødvendig kunnskap for å komme seg fram i livet og etablere kontakt med storsamfunnet. Samtidig har den formelle utdanningen også vært en måte å bruke tvang for å endre og ødelegge urfolkskulturer. I Bolivia gjennomfører urfolksbarn generelt tre år mindre utdanning enn andre barn, ifølge Education International. Under arbeidet med revideringen av pensum i Bolivia er det spesielt viktig å fremme flerspråklighet, sørge for at utdanningen er tilpasset urfolks virkelighet samtidig som utdanningen fremmer dialog og samhandling mellom ulike kulturer i samfunnet hvor urfolk lever og har blitt utbyttet i århundrer. Permanent forumPå tampen av FNs første urfolkstiår (1994-2004), ble FNs permanente forum for urfolk opprettet. Sammen med ratifiseringen av FNs urfolksdeklarasjon, er dette et av de viktigste resultatene av FNs arbeid med urfolk i denne perioden. Forumet foretar ingen formelle beslutninger knyttet til urfolk i FN-systemet, men har likevel høy status gjennom å være direkte rådgivende organ for ECOSOC, FNs økonomiske og sosiale råd. I 2004, ble det klart av måloppnåelsen fra FNs første urfolkstiår hadde vært svært begrenset. Det ble derfor bestemt å utvide fokuset på urfolk inn i et nytt tiår (2005-2015). SAIH gratulerer verdens urfolk med dagen!For mer info om forumet:http://www.un.org/esa/socdev/unpfii/index.html.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.

Nyhet

OsloMet styrker studentsolidariteten!

Studentdemokratiet ved OsloMet har vedtatt å øke SAIH-tierne fra 50 til 60 kroner. Vedtaket gjør OsloMet til det første universitetet i Norge som gir studentene mulighet til å bidra med 60 kroner over semesteravgiften – et tydelig signal om at solidaritet fortsatt står sterkt blant norske studenter.

Les nyhet
A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."

Nyhet

SAIH uttrykker solidaritet med studentene i Zambia

SAIH uttrykker solidaritet med Zambia National Students Union (ZANASU) og de 74 studentene ved Kapasa Makasa University som ble arrestert etter en fredelig demonstrasjon mot nye regler for klassifisering av grader. Arrestasjonene utgjør et alvorlig angrep på studenters rett til å protestere og på akademisk frihet.

Les nyhet
A smiling young woman wearing a black and white keffiyeh stands in front of posters, one depicting Nelson Mandela.A smiling young woman wearing a black and white keffiyeh stands in front of posters, one depicting Nelson Mandela.

Nyhet

SAIH er en apartheidfri sone

Før sommeren sluttet SAIH seg til den internasjonale kampanjen for apartheidfrie soner (AFS). - Et naturlig og nødvendig steg, sier SAIH-leder Henriette Johnstone.

Les nyhet
Person from behind, wearing a bandana and denim jacket, holding a megaphone and raising a fist.Person from behind, wearing a bandana and denim jacket, holding a megaphone and raising a fist.

Nyhet

Bli med i SAIHs arbeidsgruppe for avkolonisering

Er du student, akademiker eller aktivist med engasjement for avkolonisering? Nå kan du bli med i SAIHs nye arbeidsgruppe og bidra til å forme hvordan organisasjonen jobber med dette viktige temaet – både internt og i samarbeid med våre partnere.

Les nyhet
Four smiling young women wearing t-shirts that read "SAIH Utdanning for frigjoring."Four smiling young women wearing t-shirts that read "SAIH Utdanning for frigjoring."

Nyhet

Bli med i arbeidsgruppen for SAIH-konferansen 2026

Vil du være med å utvikle SAIHs største arrangement i 2026? SAIH søker kreative og engasjerte studenter og akademikere til arbeidsgruppen for SAIH-konferansen 2026. Søknadsfrist 7. november.

Les nyhet
ung kvinne står med armene i kryss og ser alvorlig inn i kameraung kvinne står med armene i kryss og ser alvorlig inn i kamera

Nyhet

Statsbudsjettet 2026: Kunnskapsløst budsjett

Regjeringen legger i dag fram statsbudsjettet for 2026. Siden den tiltrådte i 2021, har støtten til utdanning i bistandsbudsjettet falt med 67 prosent – fra ca. 2 milliarder kroner til under 650 millioner.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon