Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Frigjøring krever utdanning

(image) I sitt innlegg i Klassekampen 3. august forsøker utviklingsminister Heikki Holmås å dekke over tallenes krystallklare tale: Nemlig at Norge både i 2010 og 2011 brukte mindre i kroner og øre på bistand til utdanning enn i 2005, da de rødgrønne tok over. Dette til tross for at bistandsbudsjettet i samme periode har økt med nærmere 10 milliarder.

Holmås har rett i at antall barn i verden som går på skole har økt raskt de siste årene. Det understreker imidlertid kun et uforståelig paradoks i regjeringens bistandspolitikk: Regjeringen kutter i et område der vi vet at bistanden leverer gode resultater.

Fortsatt står imidlertid 61 millioner barn uten skolegang, og som Holmås selv nevner er kvaliteten på undervisningen ofte svært dårlig. I dag er det 43 elever per lærer i Afrika Sør for Sahara. Under slike forhold sier det seg selv at det er vanskelig å lære. I et land som Ghana, der 8 av 10 går på skole, kan bare 19 % av guttene og 12 % av jentene lese en enkel setning i 5. klasse.

Vi ser også at høyere utdanning ikke kan vise til samme positive utvikling som grunnskole. UNESCO estimerer at kun 7 % tar høyere utdanning i Afrika sør for Sahara, og tallet har steget svake 2 % på ti år. Hvis Holmås har et fokus på innhold og kvaliteten i utdanningen, vil han se hvor uløselig den er knyttet til høyere utdanning gjennom f. eks god lærerutdanning. Det er bra at Holmås har som mål for utviklingspolitikken at «fattige land skal blir bedre i stand til å styre selv». Men det er svært vanskelig å se for seg bedre lokal styring av områder som skatt, energi og miljø uten en ny generasjon med tilstrekkelig utdannede unge mennesker.

Utdanningsbistanden skal selvsagt ha som mål å bygge opp myndighetens evne til selv å ivareta egne innbyggeres rett til utdanning. Det er heldigvis riktig som Holmås skriver at afrikanske land bruker stadig mer av egne budsjetter på utdanning. Snarere enn et argument for at bistand ikke lenger er nødvendig, er dette imidlertid et eksempel på manglende samsvar mellom donorenes og mottakernes prioriteringer. Rekordlave 5,5 prosent av norsk bistand går nå til utdanning. Til sammenligning går i gjennomsnitt 18,9 prosent av statsbudsjettene til utdanning i Afrika sør for Sahara.

SAIH og Plan Norge er glade for at utviklingsministeren i Stortingets spørretime 30. mai varslet at «det er behov for å vurdere hvordan vi kan satse mer på utdanning fram mot budsjettet for 2013». Vi forventer at statsbudsjettet for neste år inneholder både en økning i bevilgningene og en konkret plan for opptrapping av andelen av bistanden som går til kvalitetsutdanning.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Earth from space at night, showing city lights across land.Earth from space at night, showing city lights across land.

Nyhet

Norges rolle som global kunnskaps­nasjon og bro­bygger står i fare

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 forsterker en utvikling der internasjonalt utdannings- og forskningssamarbeid bygges ned.

Les nyhet
Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".

Nyhet

Akademisk frihet under økende press: SAR lanserer Free to Think 2025

Den nye Free to Think 2025-rapporten fra Scholars at Risk viser en markant vekst i angrep på forskere, studenter og universiteter globalt – også i etablerte demokratier. Samtidig peker rapporten på økt motstandskraft i akademia, og understreker behovet for at norske myndigheter og universiteter tar et tydeligere ansvar for å beskytte og fremme akademisk frihet.

Les nyhet
Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.

Nyhet

Angrepene på akademia i USA må tas på alvor

At en norsk gjesteforsker opplever campus som trygt, betyr ikke at andre gjør det. Perspektiver formes av posisjon.

Les nyhet
A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.

Nyhet

SAIH inngår nye partnerskap for å forsvare retten til høyere utdanning i Palestina

SAIH inngår nye partnerskap for å støtte palestinske studenter og beskytte retten til utdanning i Gaza og på Vestbredden.

Les nyhet
Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.

Nyhet

OsloMet styrker studentsolidariteten!

Studentdemokratiet ved OsloMet har vedtatt å øke SAIH-tierne fra 40 til 60 kroner. Vedtaket gjør OsloMet til det første universitetet i Norge som gir studentene mulighet til å bidra med 60 kroner over semesteravgiften – et tydelig signal om at solidaritet fortsatt står sterkt blant norske studenter.

Les nyhet
A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."

Nyhet

SAIH uttrykker solidaritet med studentene i Zambia

SAIH uttrykker solidaritet med Zambia National Students Union (ZANASU) og de 74 studentene ved Kapasa Makasa University som ble arrestert etter en fredelig demonstrasjon mot nye regler for klassifisering av grader. Arrestasjonene utgjør et alvorlig angrep på studenters rett til å protestere og på akademisk frihet.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon