Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Forskningsmeldingen: God open access politikk fra regjeringen

24. april 2009

I forskningsmeldingen «Klima for forskning» som ble lagt frem i dag har regjeringen viet stor plass til open access (åpen tilgang). Regjeringen melder at all offentlig finansiert forskning skal være offentlig tilgjengelig. SAIH (Studentenes og akademikernes internasjonale hjelpefond) har fremmet open access i flere år og er veldig fornøyd med at regjeringen vil arbeide aktivt for dette.

Dette er veldig gledelige nyheter. Det vil være mye lettere å fremme prinsippet om åpen tilgang til forskningsresultater nå som regjeringen har stått frem som en klar partner. Til tross for at institusjonene også er positive, er det langt fra uttalt mål til realitet, og SAIH vil fortsette og jobbe for at mest mulig skal publiseres åpent, sier Sigrun Espe, leder i SAIH.

Open access er et prinsipp om at forskning som er offentlig finansiert skal være offentlig tilgjengelig. Vitenskaplige artikler som publiseres i prestisjetunge tidsskrift er svært dyre å få tak i. Det fører til at disse forskningsresultatene ikke er tilgjengelig for andre forskere, universiteter, forvaltning og allmennheten.

Det er svært viktig for universiteter og forskningsmiljøer i Sør at vitenskaplige artikler er åpent tilgjengelige. All forskning siden antikken har i større eller mindre grad bygget på annen forskning. Hvis en har tilgang på andre forskningsresultater, har en uendelig større mulighet til å drive forskning med høy kvalitet. Universiteter i Europa og Nord-Amerika har råd til å kjøpe seg tilgang. Det har ikke universiteter i Sør, sier Espe.

Forskningsmeldingen har fokus på at forskning skal løse samfunnsproblemer og et eget kapittel omfatter hvordan forskning skal løse globale utfordringer som klima, energi, miljø, hav og matsikkerhet. Det som ikke nevnes med et ord er høyere utdanning og forskning i Sør. SAIH har i snart 50 år arbeidet for å styrke høyere utdanning og forskning i Sør.

Hvis målet er at vi bare skal forske i Nord for å løse globale problemer, så kommer vi ingen vei. En veldig god måte å bidra til å løse klimakrisen, matkrisen, gjeldskrisen, AIDS-krisen og fattigdomskrisen er å bidra til større kapasitet og bedre kvalitet på høyere utdanning og forskning i Sør, sier Espe.

Utdanning og forskning er nøkkelen for at et samfunn skal kunne utvikle seg, løse lokale samfunnsproblemer, gi gode arbeidstakere til et voksende næringsliv, utdanne gode lærere og helsearbeidere, samt å utvikle de lokale talentene og hodene som skal være morgendagens ledere.

I denne forskningsmeldingen og i kapitlet om ”Globale utfordringer” hadde regjeringen muligheten til å satse på å bygge kapasitet i Sør, men grep den ikke. Det synes vi er trist, men håper likevel at både Kunnskapsdepartementet og Utenriksdepartementet likevel vil være positiv til en slik satsing, avslutter Espe.

For mer informasjon, kontakt:

Sigrun Espe, leder av SAIH

Tlf: 99 04 46 66

Foto: Pressebilde av Sigrun Espe: /noop/image.php?id=6760

Forskningsmeldingen på «Klima for forskning» blir lagt frem i dag: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/stmeld/2008-2009/stmeld-nr-30-2008-2009-.html?id=556563

Lenke til faktablad om stortingsmeldingen Klima for forskning

SAIH er studentenes og akademikernes egen bistandsorganisasjon. Organisasjonen har arbeidet med høyere utdanning og uformell utdanning i Sør siden 1961, under mottoet «Utdanning for frigjøring». SAIH arbeider med utdanningsbistand, informasjon og politisk påvirkning i samarbeid med lokale partnere i Sør-Afrika, Zimbabwe, Zambia, Bolivia og Nicaragua. Organisasjonen har lokallag ved mange av landets universiteter og høgskoler og hovedkontor i Oslo. For mer info, besøk: www.saih.no

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

a sign that says fanfare with a watermelon and maracas on it .a sign that says fanfare with a watermelon and maracas on it .

Nyhet

FANFARE – fellesskap mot fascisme!

Velkommen til folkefest og fellesskap mot fascisme - søndag 22. juni i Oslo

Les nyhet
a row of vans are parked in front of a building with graffiti on it .a row of vans are parked in front of a building with graffiti on it .

Nyhet

Gatekunst og frigjøringskamp

Fredag 27. juni inviterer SAIH og Street Art Oslo til avduking av et nytt veggmaleri midt i Oslo sentrum.

Les nyhet
a fist is holding a pencil in front of the palestinian flag.a fist is holding a pencil in front of the palestinian flag.

Nyhet

Norske universiteter med nytt samarbeid for palestinsk høyere utdanning

Tirsdag 27. mai ble et nytt samarbeid mellom en rekke norske høyere utdanningsinstitusjoner etablert. Hovedformålet er å mobilisere og koordinere ressurser som kan bidra til å støtte Palestinsk høyere utdanning. Hele 14 universiteter og høyskoler, blant dem flere av landets største, er involvert i oppstarten.

Les nyhet
En kvinne snakker foran en stor gruppe mennesker i et auditorium.En kvinne snakker foran en stor gruppe mennesker i et auditorium.

Nyhet

Universiteter som motstand – høyaktuell konferanse samlet forskere, studenter og aktivister

Hvordan kan universiteter være arenaer for solidaritet, sosial rettferdighet og motstand? Dette var kjernespørsmålet under SAIHs konferanse 2025, som samlet studenter, akademikere og aktivister fra hele verden til en dagsaktuell og engasjerende samtale.

Les nyhet
a painting of a woman with a plant in her moutha painting of a woman with a plant in her mouth

Nyhet

SAIH søker konsulent for evaluering av partnerledet forskning i Sør

Vil du bidra til å styrke samfunnsdrevet forskning og høyere utdanning i det globale sør?

Les nyhet
to kvinner smiler til kamerato kvinner smiler til kamera

Nyhet

Studentdemokratier stemmer frem mer solidaritet

To nye studentdemokratier skrur opp støtten til SAIH. Vedtaket betyr økt støtte til studenters globale kamp for utdanning og rettigheter - gjennom en av Norges mest unike solidaritetsordninger.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon