Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Civic Education Network Trust

(image) Civic Education Network Trust (CIVNET) ble registrert som en stiftelse i 2000. Organisasjonen vokste ut av prosjektet Church NGO Civic Education Project som startet i 1996 etter en velgeropplæringskampanje i 1994. CIVNETs målsetting er å fremme og bidra med folkeopplæring i samarbeid med nasjonale og lokale myndigheter og ikke-statlige strukturer i Zimbabwe. Målet er å skape en demokratisk kultur gjennom økt deltakelse og sosial mobilisering. Medlemmer av organisasjonen er Africa Community Publishing and Development Trust (ACPDT), Catholic Commission for Justice and Peace in Zimbabwe (CCJPZ), Legal Resource Foundation (LRF), Zimbabwe Human Rights Organisation (ZimRights) og Edwina Spicer Productions (ESP).

CIVNET og SAIH ble partnere i 1999. På tross av at myndighetene i Zimbabwe forfektet at de var tilhengere av politisk frihet, viste de i handling at de hadde stadig mindre toleranse for kritikk fra det sivile samfunn. CIVNET jobber for å skape et samfunn hvor borgerne kjenner sine rettigheter og plikter. Det er mange organisasjoner i Zimbabwe som kjemper for menneskerettigheter på nasjonalt, regionalt og internasjonalt nivå. Men det er lite trolig at det vil skje en demokratisering av Zimbabwe dersom ikke folk i lokalsamfunnene kjenner til og krever sine rettigheter. CIVNETs tiltak er med på å mobilisere nedenfra. Medlemmer av lokalsamfunn blir invitert på kurs, lokalsamfunnets utfordringer blir identifisert og kurset avsluttes med at deltakerne selv planlegger hvordan de ved hjelp av egen innsats kan løse sine lokale problemer. I periodene før valg fokuserer CIVNET på velgeropplæring. I 2005-evalueringen av SAIHs Zimbabwe-portefølje konkluderes det med at det er ved å støtte organisasjoner som driver med uformelle opplæringsprogrammer slik som CIVNET at det med tiden vil skje en endring i Zimbabwe.

CIVNET er kompromissløse med hensyn til at det er lokalbefolkningen selv som må ønske endring og som selv må ta ansvaret for endringene. Endringer kan ikke komme utenfra og kan ikke gjennomføres av utenforstående.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

three young women are smiling for the camera in circles .three young women are smiling for the camera in circles .

Nyhet

Valgkomiteens innstilling til SAIHs arbeidsutvalg 2024/2025

Les nyhet
En gruppe mennesker står sammen og snakker. En gruppe mennesker står sammen og snakker.

Nyhet

Ledig stilling: Organisasjonsrådgiver

SAIH søker en engasjert og systematisk organisasjonsrådgiver som brenner for global solidaritet og sterke organisasjoner.

Les nyhet
En kvinne står foran en vegg med armene i kors.En kvinne står foran en vegg med armene i kors.

Nyhet

Motstanderne av akademisk boikott gjør det enkelt for seg selv

Det er enkelt å være prinsipielt for akademisk frihet og mot akademisk boikott. Går man derimot inn i den konkrete situasjonen i Israel og Palestina blir det mer krevende.

Les nyhet
En kvinne iført en svart frakk og et grønt skjerf smiler til kameraet.En kvinne iført en svart frakk og et grønt skjerf smiler til kameraet.

Nyhet

Statsbudsjettet 2025: SAIHs innspill

Norge må øke støtten til menneskerettighetsforkjempere og deres organisasjoner, på deres premisser.

Les nyhet
En knyttneve holder en blyant foran et palestinsk flagg.En knyttneve holder en blyant foran et palestinsk flagg.

Nyhet

Derfor er ­akademisk boikott riktig

Diskusjonen om akademisk boikott av Israel intensiveres nå ved norske universiteter og høyskoler. Stilt ovenfor realitetene i Palestina mener vi at dette ikke-voldelige virkemiddelet ikke bør stå uprøvd.

Les nyhet
Stortinget med tre studentaktivister i bakgrunnen.Stortinget med tre studentaktivister i bakgrunnen.

Nyhet

Regjeringen må gjøre mer for å styrke Students At Risk

I 2022 lovte utenriksministeren å jobbe for å øke synligheten til StAR-ordningen, men så ble det stille. Denne uken fikk vi svar.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon