Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Bolivia: Utdanningsreform skaper kontrovers

DekolonialiseringUrfolk i Bolivia har etter langvarig diskriminering lavere utdanning og lavere levealder enn de som regnes som mestizo eller hvit. I 2006 fikk landet sin første indianske president Evo Morales som har som politisk mål å dekolonialisere staten og det bolivianske folk. Myndighetene ønsker å avvikle vestlige verdier, som for eksempel den økende individualiseringen, som står i sterk kontrast til den mer kollektive tankegangen blant indianerne. (image)

Utdanning er maktEn av de viktigste måtene å gjøre dette på blir å få endret deler av skolens pensum, i grunnskolen, videregående skole og på universitetsnivå. Dette arbeidet jobber blant annet FUNPROEIB Andes med. Deres fokus er spesielt på språk og lese- og skriveopplæring. Dette er fordi at barn som først lærer å lese og skrive på sitt eget morsmål før de lærer seg spansk, i langt større grad mestrer fagene som blir undervist i på skolen.

(image) Utdanning er makt, og ved å legge forholdene til rette for urbefolkningen kan man redusere gapet mellom utdanningsnivået hos indianerne og mestizo/ hvite. Den nye utdanningsloven krever at urspråk skal bli obligatorisk i offent lige stillinger. For en del statlige stillinger kreves det allerede at man må kunne ett urspråk i tillegg til spansk. På denne måten blir urfolk favorisert fordi de har en stor fordel under ansettelse i tillegg til at urspråkene i seg selv får større verdi.

"Det er en motsigelse at den bolivianske myndigheten sier de vil feire og verdsette kulturell ulikheter på samme tid som de vil implimintere ett utdanningssystem for hele landet" Fernand Prado, Professor

Kulturelt mangfold som forsoner eller splitter?Kritikere mener at de 36 forskjellige språkene i Bolivia er en forbannelse fordi det har ført til enda flere sosiale hindringer for urbefolkningen. Fremdeles finnes det mange mennesker som er funksjonelt analfabeter. Selv om utviklingen går fremover, er det store forskjeller på utdanningsnivået hos urfolk og mestizos/hvite. Et reelt spørsmål er hvorvidt et sterkt fokus på kulturelle forskjeller vil kunne virke mot sin hensikt og føre til et enda mer polarisert samfunn. Mange synes myndighetene feiler når de fokuserer på urbefolkningen i stedet for en samlet boliviansk nasjonalitet. Er assimilering til en felles boliviansk kultur det beste for Bolivias urbefolkning? På den andre siden kan kvotering og økt fokus på restaurering av indianernes kultur synes nødvendig i et samfunn hvor de har blitt undertrykt i et århundre. Dersom loven blir en suksess kan den i beste fall gi det bolivianske folk et sterkere grunnlag for respekt for kulturelle ulikheter, et resultat som vil være av stor betydning for et land så politisk, økonomisk og etnisk splittet.

Gjenvalg avgjørendeDet vil bli nytt valg i desember 2009 og dersom Morales’ regjering blir gjenvalgt regner man med at forslaget går igjennom slik at loven blir implementert i januar 2010. Det er på dette tidspunkt uklart om loven, dersom den blir satt i verk, vil bli et verktøy for å skape et velfungerende, pluralistisk samfunn, eller om den vil kunne lede til større forskjeller mellom urfolk, mestizo/hvite.

På linken nedenfor kan du lese om dette temaet. Oppgaven er basert på 25 dybdeintervjuer med Bolivianske intellektuelle under et 3 måneder feltarbeid i Bolivia.

Last ned: The Controversy of Decolonization of Education in Bolivia (pdf 1mb)Les sammendrag på engelsk på SAIHs ressurssider

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Earth from space at night, showing city lights across land.Earth from space at night, showing city lights across land.

Nyhet

Norges rolle som global kunnskaps­nasjon og bro­bygger står i fare

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 forsterker en utvikling der internasjonalt utdannings- og forskningssamarbeid bygges ned.

Les nyhet
Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".

Nyhet

Akademisk frihet under økende press: SAR lanserer Free to Think 2025

Den nye Free to Think 2025-rapporten fra Scholars at Risk viser en markant vekst i angrep på forskere, studenter og universiteter globalt – også i etablerte demokratier. Samtidig peker rapporten på økt motstandskraft i akademia, og understreker behovet for at norske myndigheter og universiteter tar et tydeligere ansvar for å beskytte og fremme akademisk frihet.

Les nyhet
Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.

Nyhet

Angrepene på akademia i USA må tas på alvor

At en norsk gjesteforsker opplever campus som trygt, betyr ikke at andre gjør det. Perspektiver formes av posisjon.

Les nyhet
A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.

Nyhet

SAIH inngår nye partnerskap for å forsvare retten til høyere utdanning i Palestina

SAIH inngår nye partnerskap for å støtte palestinske studenter og beskytte retten til utdanning i Gaza og på Vestbredden.

Les nyhet
Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.

Nyhet

OsloMet styrker studentsolidariteten!

Studentdemokratiet ved OsloMet har vedtatt å øke SAIH-tierne fra 40 til 60 kroner. Vedtaket gjør OsloMet til det første universitetet i Norge som gir studentene mulighet til å bidra med 60 kroner over semesteravgiften – et tydelig signal om at solidaritet fortsatt står sterkt blant norske studenter.

Les nyhet
A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."

Nyhet

SAIH uttrykker solidaritet med studentene i Zambia

SAIH uttrykker solidaritet med Zambia National Students Union (ZANASU) og de 74 studentene ved Kapasa Makasa University som ble arrestert etter en fredelig demonstrasjon mot nye regler for klassifisering av grader. Arrestasjonene utgjør et alvorlig angrep på studenters rett til å protestere og på akademisk frihet.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon